17.8 C
Dubrovnik
Petak, 18 travnja, 2025
NaslovnicaVijestiVARIN DAN - Čestitamo svim Barbarama imendan!

VARIN DAN – Čestitamo svim Barbarama imendan!

Blagdan svete Barbare, ranokršćanske mučenice iz 3. stoljeća, višestruke zaštitnice i jedne od 14 svetaca pomoćnika u nevoljama, obilježava se 4. prosinca. Iznimno je štovana svetica i u Zapadnoj i u Istočnoj Crkvi te brojne crkve, kapele, oltari, kipovi, slike, toponimi i slično zorno svjedoče o čašćenju sv. Barbare u kršćanskoj tradiciji.

U umjetnosti se prikazuje s mačem, kaležom i paunovim perom u ruci te kulom ispod njezinih nogu. U Konavlima joj je posvećena kapela ponad sela Dubravka, točnije na Varinom brdu, sagrađena je krajem 19. stoljeća, a uz nju se nalazi najveće očuvano srednjovjekovno groblje u Konavlima koje je od 2016. uvršteno na UNESCO-ovu Listu svjetske baštine.

Prema liturgijskom kalendaru sveta Barbara je prva svetica došašća, odnosno prva navjestiteljica Božića te u pučkoj tradiciji najvažniji značaj ima upravo unutar ciklusa predbožićnih običaja. Običaji vezani za blagdan svete Barbare u najvećoj su mjeri magijskog karaktera, odnosno realiziraju se kroz obrede prizivanja plodnosti i blagostanja, gatanja i proricanja koji svoje porijeklo vuku iz predkršćanskih vjerovanja.

Blagdan svete Barbare u Konavlima se naziva Varin dan te se uz njega povezuje poseban običaj pripremanja i konzumiranja pučkog jela zvanog vara. Vara je jednostavno i zdravo jelo sačinjeno od različitih vrsta žitarica i sočiva poput golokuda, pšenice, bobice, boba, graha, slanića, leće i drugih, koje bi domaćica uoči Varina dana, kad obilježavanje svetkovine i započinje, izvadila, dobro ih očistila i probrala. Broj različitih vrsta sjemenki u vari morao je biti neparan, a najčešće je riječ o devet različitih vrsta.

Domaćica bi predvečer sve zajedno stavila u kačuo, da se kiša u vodi i objesila o komostre kuhati, a djevojčice bi pridodavale drva na vatru iz Varinih balica, koje su skupljale danima prije na paši, pritom pjevajući:

Kuva se vare varica, da se koti jagnjica; kuva se vare varica, da se koti kravica; kuva se vare varica, da se koti kozlica; kuva se vare varica, da se koti prasica; kuva se vare varica, da se leže koškica; kuva se vare varica, da u polju rodi šenica; kuva se vare varica, da nama rodi lozica; kuva se vare varica, da nama rodi bobica; kuva se vare, Barbara, ne učini djeci skandala.

Sama vara simbolizirala je obilje stočnog blaga i plodova zemlje tijekom cijele godine, a spravljanje vare na tradicijom propisan način obredni je čin kojim se prizivala plodonosna nastupajuća godina. U skladu s tim vjerovanjem prakticiralo se i proricanje obilja uroda prema strani na kojoj vara provri, što su ukućani smješteni oko ognjišta s nestrpljenjem čekali i zagledavali u kačuo. Tako je zabilježeno kako su u Pičetama gledali da, ako provri sa sjevera, rodit će polja u Prapratnom, a ako provri s juga, rodit će južno polje.

U Donjoj bandi bi pak gledali da, ako provri sa sjevera, rodit će sjeverno polje, a ako provri s juga, bit će dosta ribe. Osim o urodu naredne godine, proricalo se i o sutrašnjem vremenu: ako provri s istoka, sutra će šilok, a ako provri sa sjevera, sutra će bura. Vara se, nakon što je skuhana, ostavljala za sutradan kad se blagovala za sva tri obroka ukućana, a njome su se posluživali i gosti. Svaki ukućanin morao je okusiti i blagosloviti varu izgovarajući blagoslov kojemu je također cilj bio prizvati obilje: Koliko zrna, bilo uboraka.

Daljnje obredne radnje za prizivanje rodne godine vrše djevojke bacajući malo vare u vodu te domaćica hraneći njome živor izgovarajući: Koliko je ovdi zrna, rodilo uboraka do godine, ako Bog da. Vari su se veselili i pastiri kojima bi domaćica spremila vare, malu pogaču kruha i tikvicu s vinom te bi se okitili granama lovorike i pjevajući tjerali stoku na pašu.

Brojni običajni postupci i divinacije vezane za varu kao jelo, a kojim se zagovarao urod i intrata, prizivali su obilje i rodnu godinu. To je folklorna baština predbožićnog perioda u kojem pripreme za Božić, osim što su odraz gospodarskih i praktičnih potreba, postoje i na razini rituala. Vara je u ovom slučaju obredno sredstvo, ali je ujedno sjemenjem od kojeg je sastavljena, a koje sadržava esenciju budućeg života, simboliziralo i samu bit Božića.

Objavljeno u Samonikle priče iz muzeja

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

NJORGANJE