Prvi put od osamostaljenja Hrvatske, u osnovne škole na jesen i u novoj godini 2023./2024. stiže izborni školski predmet koji će biti alternativa vjeronauku, piše Slobodna Dalmacija.
Kurikulum novog izbornog predmeta radnog naziva Kritičko mišljenje još je ljetos predstavilo Ministarstvo znanosti i obrazovanja (MZO), međutim, nakon provedene javne rasprave naziv je promijenjen i u osnovnoškolski sustav predmet ulazi pod imenom “Svijet i ja”. Na upit Slobodne Dalmacije je li napokon donesena odluka o tome hoće li “Svijet i ja” od jeseni biti uveden u sve osnovne škole (frontalno) ili su se ipak odlučili za eksperimentalnu provedbu, iz MZO-a odgovaraju:
– Kurikulum će po svoj prilici biti uveden eksperimentalno u najmanje 50 škola. Predviđeno je da se kurikulum provodi u sklopu Eksperimentalnog projekta Cjelodnevna škola (CDŠ), a na taj će se javni poziv moći javiti sve one škole koje u ovom trenutku imaju uvjete za rad u jednoj smjeni – otkrivaju iz MZO-a pojedinosti oko predmeta koji je dio javnosti s nestrpljenjem očekivao.
Iako je kurikulum predstavljen javnosti i svatko je mogao pročitati o čemu će se podučavati u novom izbornom predmetu, najzanimljivijim se nametnulo pitanje njegova sadržaja – po čemu će biti “alternativa” vjeronauku, je li to zapravo predmet identičan građanskom odgoju i obrazovanju koji se već kao međupredmetna tema provodi u svim školama ili kao izvannastavna aktivnost u brojnim županijama i gradovima? Je li riječ o “filozofiji za male”, kako se najavljivalo, predmetu na tragu etike? Autori kurikuluma već su i to objasnili.
Ukratko, to je izborni predmet koji sadrži teme iz svih tih područja, ali i puno više od toga, s naglaskom na metode koje će učenika naučiti kako misliti, a ne što misliti. Cilj je poticati učenike da svojim riječima i zaključcima, naravno na temelju argumenata, kritički promišljaju o svijetu koji ih okružuje – od škole, zajednice i društva u kojemu žive do recepcije medijskih napisa i književnih tekstova. Uz metode poput rasprave, debate, sudnice, igre asocijacija ili uloga, sokratovskog dijaloga i ostalih djeca će učiti razvijati vlastita mišljenja, jezične kompetencije, izgrađivati samopouzdanje, uvažavanje različitosti i snagu argumenata.
Najveća razlika između drugih sličnih predmeta i ovoga je u tome što je “Svijet i ja” usmjeren na logiku, to jest na razvoj logike, razvoj mišljenja i argumenata. Cilj je da djeca mogu dobiti alate, vještine na temelju kojih će samostalno moći dublje promišljati o svijetu koji ih okružuje – sažima doc. dr. sc. Bruno Ćurko, voditelj radne skupine koja je izradila kurikulum novog predmeta i docent na Odsjeku za učiteljski studij Filozofskog fakulteta u Splitu. “Svijet i ja”, ističe Ćurko, nije sadržajna nego “tehnička” alternativa vjeronauku i lišen je bilo kakve ideologije. Ponovimo i da su tri glavne domene predmeta upravljanje informacijama i primjena strategija kritičkog mišljenja, potom društvena odgovornost i etičnost djelovanja te upravljanje vlastitim mišljenjem.
Više pročitajte ovdje.
FOTO: Ilustracija