U Art radionici Lazareti večeras je otvorena izložba talijanskog suvremenog umjetnika Giovannija Morbina „SE SON ROSE FIORIRANNO / AKO SU RUŽE, CVJETAT ĆE“.
Naziv izložbe dolazi iz početne fraze poslovice „Se son rose fioriranno, se son spine pungeranno“ (Ako su ruže, cvjetat će, ako je trnje, ubost će“), a koji kroz jezički igru povezuje dva site-specific rada koja je autor stvorio s idejom i voljom da za ovu izložbu napravi nešto „iz Dubrovnika za Dubrovnik“.
„Hodajući Stradunom vidio sam tragove koji su artikulirali ritam mojih koraka tom glavnom gradskom ulicom u središtu Dubrovnika. Bili su poput fosila cvijeća, karanfila koji svoje čašice pokazuju prema nebu. Cvijeća koje, kao i u mnogim gradovima diljem svijeta, podsjeća na osobe i događaje koji su kroz vrijeme oblikovali povijest mjesta.
Spomenik anonimnih tragova koji zaslužuje da se iznese na vidjelo.“Tako iz tragova granatiranja, koji su kao trajna oštećenja ostala na Stradunu, nastaje novi umjetnikov rad pod nazivom „Bouquet“ i koji povezuje ratno iskustvo i stvarnost Dubrovnika iz 1991-92. s aktualnim ratom u Ukrajini.
Ovi su ožiljci nama vremenom postali nevidjlivi, naši su se pogledi na njih navikli. Giovanni Morbin ih iznosi na vidjelo, pretvara u “nešto drugo”* i aranžira u prekrasan buket. Pored buketa nalazi se mali prijenosni gramofon, mangiadischi s kojeg svira pjesma Proposta (Prijedlog) talijanske grupe I Giganti, otpjevana na festivalu u San Remu 1967. U prvome stihu pjesma predlaže “Stavite cvijeće u svoje topovkse cijevi”.
Drugi rad pod nazivom „Se son rose fioriranno“ je objekt koji se sastoji do starinske razglednice na kojoj je fotografija cvijeća, tri gerbera. Razglednica je putovala iz Cornedo Vicentino (VI) do Dubrovnika, poslana je 7. travnja, a stigla je 20. travnja 2022. Na razglednici naslovljenoj na Art radionicu Lazareti autor nam je poslao naziv izložbe „Se son rose, fioriranno / Ako su ruže, cvjetat će“
Niti jedno niti drugo cvijeće nisu ruže, nisu niti cvijeće i neće cvjetati.Giovanni Morbin, iako često koristi stare stvari (razglednice, knjige, novine…) u svojim se radovima uvijek bavi sadašnjošću, aktualnim procesima i problemima (migrantska kriza, fašizam, rat…) onim što se upravo događa, a ne poviješću ili prošlošću.Nazivi radova, često trepereći između doslovnog i prenesenog, metaforičkog značenja, vraćaju nas kroz jezičnu igru upravo u ono sad i ovdje, ne dopuštajući referentnu identifikaciju, poistovjećenje s viđenim, već samo prepoznavanje.Na izložbi u ARL osim navedenih radova, moći će se vidjeti izbor recentnih radova Giovannija Morbina u formi videa, instalacije, skulputure.
Giovanni Morbin rođen je u Valdagnu, Vicenza, 9. kolovoza 1956. Studirao je slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Veneciji, nakon završenog tečaja slikanja kod Emilija Vedove. Živi i radi u Cornedo Vicentinu. Morbin potpuno napušta slikarski rad nakon serije „Bitumen“, koja je nastajala između 1978. i 1980. godine. Od 1978. umjetnik se posvećuje istraživanju ponašanja, a performans postaje njegovo idealno sredstvo za izražavanje ideja. Paralelno s radom vezanim za ponašanje, Morbina zanima i stvaranje predmeta za svakodnevnu upotrebu, kojima pridaje vrijednost „alata“ (Strumento a perdifiato, Scultura sociale, DNA, L’angolo del saluto, Prêt-a-porter, Fioriera, EU itd.).
Godine 1993. predstavlja svoj rad „Oblici ponašanja“.
Morbin je i koautor i supotpisnik poetske deklaracije ETICA ESPRESSIVA UNIVERSALE (EEU), objavljene 8. svibnja 1994 u dnevnim novinama „Corriere della Sera“. Iste godine osmišlja „Strumento a Perdifiato“, alat za komunikaciju sa samim sobom.
U studenom 1995 osnovao je UNIVERSAL SURFACE, platformu za sve svoje akcije. Otada se njegovi performansi nazivaju „Hybridizactions“.*Somethnig else – Nešto drugo je solo izložba Giovannija Morbina koja se temelji na radovima s političkim temama. Bila je postavljena u Malom salonu riječkog MMSU.Izložba se može pogledati do 12. lipnja 2022. od ponedjeljka do petka od 12 do 20 h