“Od niza propusta koje primjećujemo u Pozivu odnosno općim uvjetima natječaja, ističemo činjenicu da do dana ove objave nije poznato tko su stručnjaci koji čine članove stručnog Povjerenstva zaduženog za ocjenjivanje pristiglih rješenja, što otvara prostor za netransparentno odlučivanje i dovodi u pitanje objektivnost i uopće kapacitiranost takvog tijela za donošenje važnih odluka poput ove. Transparentan popis članova stručnog povjerenstva, kao i sastav koji potvrđuje njegovu stručnost, minimalan je uvjet koji mora zadovoljiti bilo kakav natječaj”.
HTZ traži novi slogan i vizualni identitet hrvatskog turizma!
Cjeloviti tekst reagiranja Hrvatskog dizajnerskog društva pročitajte u nastavku.
Hrvatsko dizajnersko društvo strukovno je udruženje i kao takvo bavi se promicanjem zajedničkih strukovnih i socijalnih interesa članova Društva i sustavnim stvaranjem društvenih uvjeta koji vode poboljšanju rada na području dizajna.
Svojim dugogodišnjim iskustvom uspješnog i kvalitetnog provođenja natječaja za dizajn smatramo da se javno zalažemo za profesionalizam u dizajnu te da time doprinosimo edukaciji svih uključenih dionika, i u konačnici, unapređenju kvalitete života svih građana Republike Hrvatske.
Slijedeći navedeno i nakon upućenog poziva Maši Milovac, predsjednici HDD-a, za sudjelovanje u stručnom Povjerenstvu, očekivali smo suradnju s Hrvatskom turističkom zajednicom povodom raspisivanja novog natječaja kojim se traži novi krovni koncept (Big Idea) te novi vizualni identitet Hrvatske kao turističke destinacije, međutim unatoč naporima s naše strane, u HTZ-u nismo naišli na razumijevanje niti odlučnost za unošenje nužnih izmjena natječajne procedure kao ni za poboljšanje natječajnih uvjeta koji bi cjelokupni natječajni proces podigli na profesionalnu razinu s ciljem realiziranja maksimalnog potencijala svih pristiglih rješenja.
Da bi stvaranje novog brenda Hrvatske kao turističke destinacije bilo uspješno i odgovaralo vremenu u kojemu nastaje, govoreći iz pozicije struke, uvjereni smo da se najuspješnije koncipiranje, komuniciranje, prezentiranje, a na kraju i primjena brenda postiže promišljenim, usmjerenim i odgovarajućim oblikovanjem koje proizlazi iz strateškog razmišljanja, što propisana procedura ovog natječaja ugrožava budući da se istovremeno od natjecatelja traži “krovni koncep (Big Idea) i novi vizualni identitet Hrvatske kao turističke destinacije”, bez jasnih smjernica ili uvjetovanja rješavanja zadatka integralno, vodeći računa o tome da krovni koncept donosi smjernice za vizualno komuniciranje istog.
Iako je moguće da se rješenja različitih autorskih timova kroz trenutno raspisanu metodu “poklope”, u tom slučaju radi se više o sreći i pukoj slučajnosti nego o pravilnom strateškom upravljanju brendingom, na što smo ukazivali i u dosadašnjoj komunikaciji s predstavnicima HTZ-a.
I upravo zato nikako ne možemo razumjeti, niti smo povratno dobili odgovarajuću argumentaciju, zašto u trenutnom natječaju zadatak nije postavljen na način da se traži novi brend Hrvatske kao turističke destinacije u kojem i krovni koncept i dizajn vizualnog identiteta uvjetuju, i slijede jedan drugoga, odnosno dijele zajedničku, cjelovitu, sveobuhvatnu ideju.
Od niza propusta koje primjećujemo u Pozivu odnosno općim uvjetima natječaja, ističemo činjenicu da do dana ove objave nije poznato tko su stručnjaci koji čine članove stručnog Povjerenstva zaduženog za ocjenjivanje pristiglih rješenja, što otvara prostor za netransparentno odlučivanje i dovodi u pitanje objektivnost i uopće kapacitiranost takvog tijela za donošenje važnih odluka poput ove.
Transparentan popis članova stručnog povjerenstva, kao i sastav koji potvrđuje njegovu stručnost, minimalan je uvjet koji mora zadovoljiti bilo kakav natječaj, i svakako jedan od nužnih preduvjeta da i mi kao organizacija proslijedimo natječaj našem članstvu, kao što smo nerijetko zamoljeni prilikom raspisa ovakvih natječaja.
Problematična je i činjenica da je pozvanim ponuditeljima za zadatak novog vizualnog identiteta Hrvatske kao turističke destinacije osigurano obeštećenje od svega 1.000,00 € + PDV, što je nepoticajno i nedostatno za količinu vremena i truda koju će dizajneri uložiti u rješavanje zadataka.
Nedostatni su i iznosi triju nagrada za vizualni identitet (4.000,00 € + PDV za prvo mjesto, 3.000,00 € + PDV za drugo mjesto te 2.000,00 € + PDV za treće mjesto) s obzirom na to da uključuju preuzimanje svih imovinskih prava na vizualne identitete, uključujući i pravo na neograničeno iskorištavanje (teritorijalno, vremenski i sadržajno) što ne samo da nije u skladu s HDD-ovim Smjernicama za izračun cijene djela dizajna, nego najviše ukazuje, na žalost, na nerazumijevanje struke te na opći stav koji Hrvatska turistička zajednica ima spram profesionalnih dizajnera kako u Hrvatskoj, tako i u inozemstvu.
Kao strukovno udruženje stava smo da ovako postavljen natječaj za novi krovni koncept (Big Idea) te novi vizualni identitet Hrvatske kao turističke destinacije nikako ne može iznjedriti kvalitetan rezultat, a ovakvu praksu u raspisivanju natječaja oštro osuđujemo jer smatramo da njegov provoditelj time svjesno šteti ugledu struke.
Upravni odbor Hrvatskog dizajnerskog društva
Maša Milovac, predsjednica
Damir Gamulin
Dejan Kršić
Nika Pavlinek
Nenad Roban
Sven Sorić
Kristina Volf