Polako, ali kreće se. Dubrovačko primorje i Slano sve su više prepoznati na turističkoj mapi naše županije, a kao najveću potvrdu svog ispravnog puta vide u činjenici da se jako, jako puno njihovih posjetitelja vraća u ovaj komadić “raja” godinama – zbog mira koji nudi, ali i sve brojnijih sadržaja aktivnog turizma. Porazgovarali smo s direktorom TZ Dubrovačko primorje, Slavenom Zvono i saznali:
Zašto bi turisti poželjeli posjetiti Slano i Dubrovačko primorje?
– Dubrovačko primorje pitomi je kraj maslinika i vinograda, razigrane obale i bujne vegetacije, živopisne narodne nošnje i temperamentnog plesa “Linđa”. To je kraj uz more čija su naselja zagrljena svojim uvalama i pješčanim plažama nekad bila ljetovališta dubrovačke vlastele, a danas mjesto odmora i uživanja za mnogobrojne turiste. Dubrovačko primorje i njegovo administrativno središte Slano, nisu tranzitna destinacija već destinacija gdje većina turista dolazi s obitelji provesti svoj odmor. Osim velikog broja predivnih pješčanih plaža koje se nalaze u Slanome, koje su pristupačne za djecu i osobe s invaliditetom, iznimno atraktivne su i plaže u malim skrivenim uvalama susjednih primorskih mjesta u našoj općini.
Ono u čemu se Dubrovačko primorje ističe i čime najviše oduševljava turističke apetite je apsolutni mir, tišina te izostanak gužvi. Upravo ove karakteristike zaslužne su za dugogodišnje posjetitelje koji naš kraj biraju dugi niz godina i ne mijenjaju olako ovakvu destinaciju u kojoj ujutro mogu čuti cvrkut ptica, a navečer uživati u ljetnim šetnjama uz more te bicikliranju po slanskoj vali. Jako puno se ulaže u aktivni turizam pa je tako za bicikliste označena tematska biciklistička staza “Stećci Dubrovačkog primorja” u dužini od 50 kilometara koja se pruža od Slanoga sve do naselja Bistrina.
Također treba navesti i pješačke i biciklističke staze na području od Banića, preko Slanoga do Majkova i vidikovca Gajina. Vidikovac Gajina nalazi se na 420 metara nadmorske visine s kojeg se pruža predivan pogled na Elafite, a zalazak sunca ne ostavlja nikoga ravnodušnim. Staze su detaljno označene putokazima i udaljenostima do sljedeće točke. Od prošle godine turistima koji se bave aktivnim turizmom dostupna je i ruta Franciscana koja povezuje Franjevačke samostane u našoj općini sa Franjevačkim samostanima u susjednim općinama.
Uz svakodnevne ljetne aktivnosti turisti mogu posjetiti naše kulturne i povijesne znamenitosti poput Kneževa dvora, Zavičajne kuće Dubrovačkog primorja, crkvu Rotonda u Ošljem kao i nalazište stećaka koji se nalaze u mjestima Čepikuće, Smokovljani i Bistrina u Dubrovačkom primorju, lapidarij i crkvu Sv. Jeronima u Slanome iz 1420. kao i druge povijesne lokalitete. Svakako ne treba izostaviti ni svojevrsni muzej pčelarstva – Kuću meda u Majkovima.
Što se radi i najviše reklamira kada se promovira ovaj dio naše županije?
– Društvene mreže danas su neizostavni marketinški alat koji rado koristimo i gdje turisti mogu provjeriti što se sve nudi u Dubrovačkom primorju, ali i koja su to događanja i aktivnosti usmjerena upravo prema njima. Jako puno radimo na društvenim sadržajima i događanjima koji su se pokazali kao kvalitetni i dobro osmisšljeni s obzirom da ih posjećuju i domaći i strani posjetitelji, a neki od njih su: Primorsko kulturno ljeto koje se odvija tijekom cijelog ljeta, Noć Dubrovačkog primorja, Ribarska gastro večer, ‘Rock Night’… Jako smo ponosni kada i naši ljudi iz okolnih gradova i općina prepoznaju ono što radimo te onda i oni sami promiču dobar glas koji nam puno znači. Mi smo destinacija koja je nekada bila posjećena isključivo kroz srpanj i kolovoz, a danas, zahvaljujući različitim sajmovima, marketinškim kampanjama, promocijama i događajima uspjeli smo produžiti period posjećenosti te sada imamo turiste od travnja do listopada.
Također aktivno se reklamira mogućnost bavljenja aktivnim turizmom, biciklističke i pješačke staze, tematske staze, interaktivna karta, a neizostavne su i brošure sa detaljnim mapama i uputama.
Koliko se ulaže u OPG-ove i poljoprivredna gospodarstva i koliko su ona privlačna vašim posjetiteljima, čini se da se sve to još uvijek svodi na pojedinačno reklamiranje, nema neke udruge koja bi gurala naprijed zajednički projekt – koliko TZ može pomoći u tome?
– OPG-ova na našem području na žalost za sada nema puno, ali su jako kvalitetni i gosti nam se redovno vraćaju zadovoljni nakon posjeta istim. Razlog malog broja OPG-ova je što su primorska sela u Domovinskom ratu u potpunosti uništena i što je ruralno područje naše općine slabo naseljeno. Turistička zajednica podržava postojeće OPG-ove kroz njihovo reklamiranje u našim brošurama, web stranici, mobilnoj aplikaciji i sl. Također smo zajedno s većinom njih članovi LAG-a “Dubrovačka traversa” gdje se kroz zajedničke aktivnosti i donošenje mjera omogućuje otvaranje novih OPG-ova i unaprjeđenje kvalitete postojećih.
Koji su uopće kapaciteti Dubrovačkog primorja i u kojemu segmentu vidite poboljšanje – hotelski, privatni smještaj?
– Turistički kapaciteti Dubrovačkog primorja su oko tisuću kreveta u hotelima Admiral Grand Hotel (hotel s pet zvjezdica) i hotel Osmine (hotel s četiri zvjezdice). U privatnom smještaju i kampovima imamo oko 1500 kreveta i kamping mjesta. Već u ovoj godini očekujemo izgradnju hotela “Slano” s 200 kreveta tvrtke Pervanovo što će iznimno doprinijeti kvaliteti hotelskoga smještaja.
Zahvaljujući tome što je apartmanizacija za sada izbjegla područje Dubrovačkog primorja, imamo iznimno kvalitetan obiteljski smještaj gdje većina vlasnika iznajmljuje kapacitete koji se nalaze u njihovih kućama pružajući gostima obiteljski ugođaj koji gosti iznimno cijene i rado se vraćaju. Na području Dubrovačkog primorja desetak je malih obiteljskih kampova koji se većinom nalaze uz samo more. Mir i tišina, te obiteljska atmosfera zasigurno su faktori koji utječu na to da navedeni kampovi rade punim kapacitetom tijekom cijele sezone.
Ono čemu težimo je svakako modernizacija postojećih turističkih kapaciteta gdje organiziramo različite radionice za iznajmljivače na kojima mogu dobiti sve povratne informacije bilo vezano uz financiranje, opremanje ili pak osviještenost o energetskoj učinkovitosti te ugradnji solarnih panela za njihove turističke objekte.
Koje povratne informacije imate najčešće od gosta – dobre, možda i neke kritike koje vas tjeraju da ispravljate i budete bolji i kvalitetniji?
– Najbolja povratna informacija naših gostiju je svakako njihov povratak u destinaciju, svake godine imamo posjetitelje kojima prigodno uručujemo poklone za njihov dolazak, a neki od njih broje i po 20 ili 30 godina boravka u Dubrovačkom primorju na što smo itekako ponosni. Osluškujemo potrebe naših gostiju, prilagođavamo komunikaciju, trudimo se prenijeti našim iznajmljivačima trendove u turističkom sektoru kako bi iz godine u godinu napredovali i bili kvalitetniji. Surađujemo na svakodnevnoj bazi s lokalnom zajednicom, Općinom i općinskim odjelima i tvrtkama s kojima zajedničkim snagama nastojimo unaprijediti i uljepšati boravak našim posjetiteljima. Usvajamo kritike i nastojimo djelovati u najkraćem roku, otvoreni smo za suradnju i kvalitetnu komunikaciju kako bi svima bilo bolje i ljepše u Dubrovačkom primorju.
Ovaj tekst je nastao pod pokroviteljstvom Turističke zajednice Dubrovačko-neretvanske županije.