Mario Aletić nastavnik je fizike i matematika u Osnovnoj školi Marina Držića. Njegova video predavanje hvale i učenici i roditelji. Iako mu nije bilo teško preći na potpuno drugačiji način podučavanja, profesor Aletić ipak smatra kako je direktan oblik nastave nezamjenjiv. Razgovarali smo o izazovima, pozitivnim i negativnim posljedicama on line nastave.
Mario Aletić kaže kako mu, što se tiče informatičkih znanja i vještina prilagođavanje on line nastavi nije predstavljalo problem, nakon što je par dana proveo u sakupljanju materijala i organiziranju sadržaja. No, trenutno, kao i svi nastavnici radi puno duže nego inače.
-Sveukupno radim svaki dan oko 10 do 12 sati, u prosjeku, s obzirom da predajem i fiziku i matematiku. Dostupan sam i za rješavanje tehničkih poteškoća informatičke prirode.
Svaki profesor ima, pretpostavljam, slobodu kreiranja satova i zadataka u sklopu obveznog programa, kako ste Vi osmislili svoja predavanja i jeste li zadovoljni povratnom informacijom od učenika?
-S obzirom da koristim vlastita video predavanja nije mi bio problem osmisliti ih. Pratim, manje-više, formu koju bi radio i u regularnoj nastavi. Naravno, prilagodim opsežnost gradiva i zahtjeve. Otprilike normalni školski sat je do 2 puta dulji od mog video materijala. Zabavno nam je raditi video materijale, napravili smo čak mini-studio u stanu. Naravno, veliku pomoć tu imam od Zuzanne, svoje djevojke, koja je zadužena za video i audio obradu. Bez nje moji video uradci ne bi bili ni upola dobri kao što jesu. Ipak mislim da je glavni glumac u videima naša mačka Licho, ona zapravo upravlja svime.
Smatrate li da djeca/učenici mogu na ovaj način steći potrebno znanje i savladati gradivo koje je predviđeno i ako situacija potraje još dva- tri mjeseca ,odnosno do kraja školske godine?
-To je malo nezahvalno za procijeniti, jer smatram da je uvijek bolji direktan oblik nastave što se tiče stjecanja znanja i razumijevanja gradiva. Svakako se mi učitelji trudimo da steknu što više znanja usprkos situaciji. U najgorem slučaju mislim da mogu steći znanje i razumijevanje osnovnih pojmova i povezivanje istih, što će nama bitno olakšati i ubrzati proces ponavljanja gradiva na početku iduće školske godine s kojim ćemo se potruditi ”zakrpati rupe” u znanju.
Prema najavama iz Ministarstva ovog tjedna trebalo bi početi i ocjenjivanje uspjeha učenika. Što mislite o tome, i kako mislite da bi taj proces vrednovanja trebalo provesti?
-Ne mogu govoriti općenito, osobno ću iz fizike vrednovanje provesti kroz istraživačke projekte i praćenjem aktivnosti. Vrednovanje je inače najteži dio posla učitelja i tijekom uobičajene nastave, a posebice u ovim specifičnim okolnostima.
Moje mišljenje je kako se trebalo, s obzirom složenu situaciju, svima olakšati na način da nema standardnog ocjenjivanja. Učenicima bi se pratila aktivnost i na kraju samo gledalo zadovoljavaju li uvjete za prolaz u iduću godinu. Također, žao mi je što se nije ozbiljnije razmotrilo uvođenje nacionalnih ispita na kraju školske godine koji bi se onda gledali za upis srednje škole, ili uvođenje devetogodišnje osnovne škole.
To su ideje koje se davno spominju i mislim da je sad bilo pravo vrijeme za ozbiljnije ih razraditi, što se nažalost nije dogodilo. Ne znam zašto, jer većina država Europe, koji imaju nacionalne ispite, imaju i bolje rezultate na međunarodnim testiranjima učenika. Devetogodišnje obrazovanje bi nam pomoglo proširiti kurikulum prirodoslovnih predmeta, a i ostalih. Učenici bi nam tako, nakon završetka osnovne škole bili kompetentniji i spremniji za izazove suvremenog svijeta.
Smatrate li da u online nastavi, osim negativnih ima i nekih pozitivnih stvari?
-Ako ih i ima ja ih jako teško nalazim. Regularna nastava, barem po mome dosadašnjem iskustvu, je u svakom pogledu bolja i za prenošenje znanja, i za povrat informacija učenicima. Pogotovo u osnovnoj školi neposredan način predavanja je nezamjenjiv. Online sadržaj može poslužiti najbolje jedino kao pomoć regularnoj nastavi, u normalnim okolnostima. Možda je jedino pozitivno što će online nastava donekle ubrzati digitalizaciju.
Koja je vaša poruka učenicima i roditeljima? Na što bi trebalo obratiti pažnju? Treba li djecu pojačano nadzirati tijekom on line nastave?
– Zamolio bih i učenike i roditelje da budu strpljivi. Jako se trudimo olakšati ovaj težak period. Mislim da kod pitanja nadziranja djece treba naći neku ravnotežu. Usmjeravati ih, ali im i dopustiti da se pomalo osamostaljuju.