Na MojPosao platformama, web stranici MojPosao i mobilnoj aplikaciji PosLovac, u prvih 6 mjeseci 2023. objavljeno je više od 50 tisuća natječaja za posao, što predstavlja rast od 8% u odnosu na prošlu godinu.
Na oglase je pristiglo više od 700.000 prijava kandidata za posao, što je na razini prošle godine.
Time je nastavljen pozitivan trend rekordne potražnje za radom koji je započeo u drugoj polovici 2021. godine.
Osjetan pad potražnje za IT stručnjacima
Analizom cjelokupnog tržišta rada otkrivamo kako je usprkos rastu u ukupnom broju objavljenih oglasa za posao u određenim djelatnostima i kategorijama zanimanja zabilježen pad potražnje za radnom snagom u odnosu na prošlu godinu.
U prvom redu se to odnosi na sektor IT-a i telekomunikacija, gdje je objavljeno tridesetak posto manje oglasa nego u istom razdoblju lani, što je u skladu s globalnim padom potražnje za stručnjacima tog profila. Primjetan je i pad potražnje za radnicima u djelatnosti Turizma, odnosno u kategoriji Graditeljstvo, geodezija i geologija.
S druge strane, u sektoru Prodaje te u djelatnosti Instalacije, održavanje i popravci je ostvaren rast potražnje za radnom snagom.
„Velika kriza koja potresa globalnu IT industriju, a koja je prouzročila masovna otpuštanja u tvrtkama poput Facebooka i LinkedINa, uzrokovala je konsolidaciju IT tržišta rada u cijelom svijetu, pa tako i u Hrvatskoj. Primjetan je i pad potražnje za radnicima u Turizmu, no tu su se, vjerujemo, poslodavci ipak snašli. Primjerice, pronalaskom kandidata putem našeg online sajma poslova u turizmu i sezoni Sezonac.hr te zapošljavanjem većeg broja stranih radnika posredstvom agencija. Interesantan je pad broja oglasa za poslove u Graditeljstvu, gdje su pale investicije, smanjio se broj prodajnih transakcija, no cijene nekretnina su nastavile rasti u prvoj polovici 2023. “, ističe Igor Žonja, direktor portala MojPosao.
Najtraženiji trgovci, konobari i skladištari
Najtraženija zanimanja u prvoj polovici 2023. godine i dalje pronalazimo u području Prodaje te Turizma i ugostiteljstva.
Također, zahvaljujući osjetnom rastu potražnje za radnom snagom u sektoru Prodaje (+10% u odnosu na prošli kvartal), u toj kategoriji je objavljena gotovo petina (19%) svih natječaja za posao u prvoj polovici godine. S druge strane, broj oglasa za slobodna radna mjesta objavljenih u kategoriji Turizam i ugostiteljstvo bio je nešto manji u usporedbi s istim razdobljem prošle godine (-8%).
Najveća ponuda zabilježena je u sljedećim kategorijama zanimanja:
- Prodaja (Trgovina) – 19% oglasa
- Turizam i ugostiteljstvo – 16% oglasa
- Proizvodnja i zanatske usluge – 11% oglasa
*U jednom oglasu/životopisu moguće je naznačiti više kategorija zaposlenja
Najtraženija zanimanja u prvoj polovici 2023. bila su: prodavač (trgovac), konobar (barmen), skladištar, vozač, kuhar te knjigovođa.
Tri od četiri oglasa su za rad na neodređeno
S obzirom na vrstu zaposlenja, u prvoj polovici 2023. godine oglasi za rad na neodređeno činili su čak 76% ukupnog broja oglasa, što je nešto veći udio nego prethodne godine (+1%). Oglasa za rad na određeno bilo je 51%, što je 3% manje nego 2022. godine. Djelatnici za sezonski posao tražili su se u 7% oglasa, dok se 3% oglasa odnosilo na studentske poslove.
Tijekom početka 2023. poslodavci su najčešće tražili kandidate sa srednjom stručnom spremom – u 54% oglasa srednja stručna sprema bila je uvjet za uspješnu prijavu na natječaj.
Svaki drugi oglas je za posao u Zagrebu
Svaki drugi oglas za posao (50%) odnosio se Zagreb i zagrebačku županiju, nakon čega slijede priobalne županije: Splitsko – Dalmatinska (14%), Primorsko-goranska (14%) te Istarska županija (11%).
Stanje tržišta rada u sektoru turizma
U prvih 6 mjeseci ove godine objavljeno je više od 6.000 oglasa u kategoriji Turizam i ugostiteljstvo, što predstavlja udio od 16% u ukupnom broju objavljenih natječaja za posao, i to je druga najzastupljenija kategorija na MojPosao portalu.
Najtraženija zanimanja u turizmu ove godine (kao i prošlih godina) bila su redom: konobar, kuhar, recepcionar, pomoćni kuhar, pomoćni radnik u kuhinji te sobar.
I dok, sveukupno gledano, oglasi u Zagrebu i Zagrebačkoj županiji čine polovicu svih oglasa za posao objavljenih na MojPosao, ako promatramo samo kategoriju Turizam i ugostiteljstvo, na Zagreb ‘otpada’ 31% oglasa objavljenih u toj kategoriji.
Slijede priobalne županije: Splitsko-dalmatinska (20%), Primorsko- goranska (15%), Istarska (14%) te Zadarska županija (9%).
Upravo su priobalne županije ostvarile najveći pad broja natječaja za posao u kategoriji Turizam i ugostiteljstvo u odnosu na prošlu godinu, dok kontinentalne županije bilježe povećanje broja oglasa u ovoj kategoriji.