Pilot je prije poleta kontroloru leta u Splitu predao plan leta, koji mu, zbog najavljenog vizualnog letenja (VFR) nekompleksnim i skromno motoriziranim, usto maksimalno opterećenim sportskim zrakoplovom Cessna 182, na zahtjevnoj i dugoj ruti, u prognoziranim nepovoljnim vremenskim uvjetima, nije smio biti odobren!
Autor: Željko Marušić
Vjerojatni uzrok nesreće je zaleđivanje krila, na nekompleksnom zrakoplovu, bez sustava za odleđivanje/uklanjanje leda i s malom rezervom snage, zbog čega je došlo do pogoršanja aerodinamičkih svojstava (povećanja otpora i smanjenja uzgona) te povećanja mase, što je zrakoplovu otežalo i onemogućilo letenje.
Pilot je bio nedovoljno iskusan i sposoban upravljati zrakoplovom u zahtjevnim vremensko-geografskim uvjetima. U kombinaciji s lošom vidljivošću i naletima vjetra vjerojatno se našao u situaciji koju više nije mogao kontrolirati, odnosno održavati let, a usto nije imao rezerve snage motora za izvlačenje iz te situacije.
Mogućnost da je zaleđivanje rasplinjača uzrok nesreće, što su dva stručnjaka javno iznijela, malo je vjerojatna iz sljedećih razloga:
– Cessna 182 Skylane ima sustav za sprječavanja zaleđivanja rasplinjača, kojeg je pilot vjerojatno koristio, a nema uređaj za sprječavanje stvaranja/uklanjanja leda na krilima
– konkretni letni uvjeti, zbog niskih temperatura i visoke vlažnosti, prije izazivaju zaleđivanje krila, nego rasplinjača
– u slučaju zaleđivanja rasplinjača, koje utjecajem rastućeg podtlaka brzo propagira, motor bi se brzo ugasio te bi se zrakoplov srušio prije nego bi pilot stigao poslati poziv u pomoć Mayday, Mayday
Ne mogu se isključiti mogućnosti kvara na motoru, problema s gorivom te oštećenja upravljačkih i kontrolnih površina, ali one su manje vjerojatne.
Zrakoplovne se nesreće ne događaju zbog jednog, nego niza uzroka, koje dovode do nepovoljnog slijeda događanja. U avijaciji se to zove Swiss Cheese Model (model švicarskog sira). U konkretnom je slučaju riječ o sljedećim nepravilnostima/greškama (rupama u siru), koje su se poklopile:
1. Zloupotrebom tržišnih uvjeta, Cessna 182 Skylane, jeftin stari zrakoplov niskih troškova eksploatacije, korištena je za poslovni prijevoz na dugim i zahtjevnim relacijama, za što nije namijenjena.
2. Pilot bez dovoljno znanja i iskustva za najsloženije letne operacije, očito izabran principom tržišta a ne kvalitete, izrađuje plan leta uz vizualno letenje (VFR), koji nije dovoljno siguran, a u konkretnim je vremenskim uvjetima i opasan.
3. Kontrola leta odobrava nedovoljno siguran i riskantan let, uz vizualno letenje (VFR), nekompleksnim i razmjerno slabo motoriziranim zrakoplovom, usto potpuno opterećenim, na zahtjevnoj ruti, u nepovoljnim meteorološkim uvjetima.
Kad se, kao u konkretnom slučaju, po “modelu švicarskog sira” svi propusti (rupe) poklope, nastaje zrakoplovna nesreća, u pravilu tragična.
Slika je ilustracija
Foto: Adrian Pingstone (Arpingstone)
Znači kontrola leta bi trebala procjenjivati je li neki zrakoplov “dovoljno motoriziran” za neku rutu u određenim vremenskim uvjetima pri određenom opterećenju? Ja nemam riječi za takvu hrpu gluposti. Do sad je Marušićev najgluplji ispad bio “zabranimo bicikle na kolnicima” ali ovo je novi vrh.