Gradski vijećnik Maro Kristiću uputio je priopćenje putem kojeg se osvrnuo na prijedlog odluke o prometovanju oko povijesne jezgre. Kristić je stava da građanima ne treba, bar ne zasad, uskraćivati prometovanje navedenom zonom, a iznio je i svoj prijedlog prometnih rješenja.
“Nedavno je završen postupak savjetovanja sa zainteresiranom javnošću u svezi Prijedloga Odluke o uvjetima ulaza, prometovanja i izlaza vozila iz zone prometa u zaštićenoj kulturno-povijesnoj cjelini i kontaktnoj zoni Grada Dubrovnika. Kao što je već ranije rečeno, ovo je prva odluka takve vrste koju donosi neka jedinica lokalne samouprave i jasno je da sam proces njenog donošenja traje dugo i izaziva dosta prijepora.
Puno je “interesa” koje treba pomiriti kako bi se suzbio prometni kolaps koji prijeti Gradu, ali i nezadovoljstvo svih onih kojima je u budućnosti upitno prometovanje zonom posebnog prometnog režima. No, svaki pokušaj rješavanja problema koji uključuje dijalog sa zainteresiranom javnošću treba pozdraviti, jer je uvijek dobro prethodno čuti što o tome misle svi oni na čiji će način života i poslovanja utjecati jedna ovakva odluka, ako se ista donese. Ali, treba biti realan i poći od toga da je ovo samo pokušaj ublažavanja prometnog kaosa kao posljedice višegodišnjeg sustavnog zanemarivanja ulaganja u javnu prometnu infrastrukturu, a tu se prije svega misli na izgradnju dovoljnog broja javnih garaža i parkinga na užem i širem gradskom području, kojima bi se sustav gradskih prometnica dijelom rasteretio prometa u mirovanju, čime bi se omogućilo da se neke prometne trake koje sada služe za parkiranje u budućnosti pretvore u prometne, što bi značajno utjecalo na bolju protočnost prometa.
U nedostatku kvalitetne i funkcionalne infrastrukture preostaje nam samo donošenje odluka kojima se ograničavaju određena prava građanima i poduzetnicima, što uvijek za sobom nosi potencijalne sukobe, konflikte i nezadovoljstva koje svakako treba nastojati izbjeći odnosno svesti ih na najmanju moguću razinu.
Svi znamo da je ovo prvenstveno ” zona gospodarskog interesa” odnosno dio gradskog prometnog sustava koji mnogima znači egzistenciju pa su autotaksi prijevoznici, autobuseri i ostali mali poduzetnici koji pružaju usluge prijevoza u cestovnom prometu glavni generatori gužvi oko Grada te bi se kod svakog pokušaja rješavanja ovog problema trebalo prvenstveno koncentrirati na uvođenje reda i jasnih pravila ponašanja među njima. Građani ovdje sigurno nisu izvor problema i njima ne treba uskraćivati prometovanje zonom, bar ne za sada.
Ono što svakako nije dobro, jest loša i nedovoljno jasna komunikacija po pitanju vremena donošenja i početka primjene ove odluke, koja među svima na koje se odnosi stvara nepotrebnu nervozu i nesigurnost. Uvijek je nezahvalno ovakve odluke donositi pred samu turističku sezonu kada su svi u procesu pripreme i moraju unaprijed znati regule kako bi im se što bolje prilagodili, o tome obavijestili svoje poslovne partnere i općenito uskladili svoje poslovne aktivnosti s novim “pravilima igre”.
Kako se iz dosadašnjih javnih istupa vladajućih na ovu temu da zaključiti da će do primjene ove odluke doći tek sljedeće godine bilo bi poželjno o istome odmah obavijesti javnost te poduzeti određene aktivnosti kojima će se ipak donekle ublažiti očekivane velike gužve i nered u prometu.Tu prije svega treba urediti pitanje korištenja autotaksi stajališta i broja autotaksi prijevoznika koji mogu prometovati i obavljati djelatnost “zaštićenom” zonom što je moguće postići i bez donošenja i primjene odluke u predloženom obliku.
Prijedlog prometnih rješenja
Takvo rješenje, uz uvjet prethodnog ispunjavanja određenih kriterija uključuje, uz izdavanje vinjeta, ponovno otvaranje prometa za dubrovačke autotaksi prijevoznike Ulicom branitelja Dubrovnika u smjeru Boninovo – Pile uz osiguranje odgovarajućeg broja mjesta za iskrcaj putnika na sadašnjem parkingu ispred bivše zgrade Radio Dubrovnika ( neposredna blizina Pila). Ovakvim pristupom se ne ometa protočnost prometa, a značajno se smanjuje broj zaustavljanja na platou Pile, jer se iskrcaj putnika događa na za to primjerenom i prirodnom mjestu, bez ugrožavanja njihove sigurnosti.
Istovremeno, na ovaj način se ne ugrožava brzina i dostupnost usluge javnog gradskog prijevoza niti prijevoza gostiju s kruzera koje dolaskom iz istog smjera obavlja gradsko poduzeće Libertas, dok novi autobusi, tzv. “harmonike” imaju dovoljno prostora za pristup i neometano okretanje oko “otoka” na Pilama. Način i intervale propuštanja pješaka i vozila na oba pješačka prijelaza na Pilama bi svakako trebalo dodatno regulirati prometnom signalizacijom. Osim stanovnika koji žive u tom pojasu i kojima bi svakako trebalo dozvoliti pristup vozilima iz smjera Boninova, u kategoriji onih koji bi imali pravo prometovanja Ulicom branitelja Dubrovnika u pravcu Boninovo – Pile bili bi dubrovački autotaksi prijevoznici kojima je pružanje usluga u cestovnom prometu primarna djelatnost, dok bi svi ostali auto taksi prijevoznici pod različitim kriterijima mogli ostvariti vinjetu za obavljanje iste djelatnosti tako da platou Pile pristupaju dosadašnjim smjerom kroz Zagrebačku ulicu.
Jedan od glavnih kriterija koji bi uvjetovao cijenu vinjete bi, uz ostalo trebala biti duljina prebivališta i obavljanja djelatnosti korisnika vinjete na području Grada Dubrovnika. Osim što bi ovakav način uređenja dijela prometa trebao pozitivno utjecati na smanjenje gužvi, isti nije u koliziji sa zakonskim okvirom, štiti dubrovačke taksiste, a na dozvoljen način značajno ograničava broj i poslovni interes onih koji bi u Dubrovnik došli sezonski obavljati ovu djelatnost.
Također, način korištenja nekoliko ključnih postojećih autotaksi stajališta na području Grada mogao bi se urediti tako da se broj obilježenih mjesta za zaustavljanje taksi vozila značajno smanji te da se preostala takva mjesta prenamjene u rezervirana parking mjesta i kao takva dodjele udruženjima dubrovačkih autotaksi prijevoznika na korištenje, čime bi se postigao red i po pitanju korištenja stajališta”, poručio je Kristić.