Prema zadnjem istraživanju Europske turističke komisije, Hrvatska je pala, iza Turske, na 10. mjesto najpoželjnijih turističkih destinacija u Europi, a iza nas su samo Malta i Albanija na Sredozemlju. To je podatak koji u ovom pandemijskom vremenu prepunom zabrinutosti za uspjeh turističke sezone koja nam je pred vratima, svakako ne budi optimizam. Potražili smo komentare na to, ali i odgovore na brojna druga pitanja, u Hrvatskoj turističkoj zajednici
-Riječ je o redovnim tržišnim istraživanjima koje provodi Europska turistička komisija (ETC), a podaci koji se navode u pitanju odnose se na istraživanje Wave 5, koje je provedeno na uzorku od oko pet tisuća ispitanika tijekom prosinca prošle godine i siječnja ove godine kada su u fokusu zimske turističke destinacije sa skijališnom ponudom. Prema dosadašnjem iskustvu, naredna Wave istraživanja, koja će se provoditi u mjesecima pred nama kako će se bližiti ljetna turistička sezona pokazat će rast popularnosti naše zemlje. Također, podsjećamo da je Hrvatska u 2020. godini ostvarila više od 54 milijuna noćenja što je 50 posto rezultata u odnosu na rekordnu 2019. godinu, a prema službenim podacima Eurostata, zauzeli smo prvu, odnosno poziciju vodeće turističke destinacije Mediterana, koju planiramo zadržati i ove godine.
Postoji li strategija Hrvatske turističke zajednice za predsezonu i sezonu i ako da, koja je?
-U dosadašnjem dijelu godine promotivne aktivnosti Hrvatske turističke zajednice usmjerene su na zadržavanje prisutnosti i vidljivosti Hrvatske na emitivnim tržištima, prvenstveno putem digitalnih kanala komunikacije. Primjerice, nedavno je završena vrlo uspješna kampanja na društvenim mrežama „Croatia Full of New Beginnings“ koja je provedena na 15 inozemnih tržišta, a putem koje je ostvareno više od 30 milijuna impresija, dok se ukupan broj interakcija korisnika s oglasima popeo na više od 2 milijuna. Zajedno s Ministarstvom turizma i sporta upravo pokrećemo kampanju „Safe stay in Croatia“ koja će komunicirati sve prednosti Hrvatske kao sigurne turističke destinacije. Svim potencijalnim gostima želimo prije svega pokazati kako je Hrvatska vrlo dobro pripremljena destinacija koja jamči kvalitetan i siguran boravak. Uskoro krećemo i s provedbom promotivne kampanje za digitalne nomade, dok je provedba glavnih promotivnih i pozivnih kampanja predviđena na proljeće, ovisno o epidemiološkoj situaciji na svakom pojedinom tržištu.
Kada bi se mogao očekivati početak turističke sezone?
Početak turističke sezone, odnosno prvi priljev gostiju očekujemo na proljeće dok vrhunac turističkog prometa u 2021. očekujemo u glavnim ljetnim mjesecima. Pritom se najveći turistički promet očekuje s tradicionalno jakih i teritorijalno bližih tržišta, poput Njemačke, Slovenije, Austrije, Poljske, Češke, Italije, Slovačke, Mađarske i dr.
Hoće li se turistima koji budu htjeli doći u Hrvatsku nuditi određene pogodnosti, besplatna testiranja?
U ovom je trenutku još uvijek rano govoriti o pogodnostima poput besplatnih testiranja jer ostaje za vidjeti koji će se testovi priznavati kao relevantni za prelazak granice, odnosno za ulazak u zemlju. Za sada su to samo PCR testovi. Riječ je o pitanju koje će se rješavati na razini Europske unije, a Hrvatska će težiti uspostavi jedinstvenih protokola i ujednačenih pravila za realizaciju turističkih putovanja.
Hoće li se hrvatskim iznajmljivačima savjetovati smanjenje cijena smještaja, kao što recimo napravi Turska kako bi vratila posjetitelje u svoju zemlju?
Hrvatska je poznata po raznovrsnoj strukturi smještajne ponude, a cijene će zasigurno pratiti razvoj aktualne situacije, odnosno formirat će se prema tržišnim kriterijima ponude i potražnje. Realno je za očekivati da će cijene u pojedinim segmentima biti niže u odnosnu na prethodne godine, no važno je znati da će gost uvijek biti spreman platiti dobru i visokokvalitetnu uslugu koja mu jamči sigurnost, odnosno poštivanje visokih higijenskih i sigurnosnih standarda.
Postoje li već određene najave za Hrvatsku, kakvi smještaji se najčešće traže?
U prošloj godini do izražaja je došla potražnja za smještajem koji pruža veću mogućnost izolacije, kvalitetu i visoki stupanj sigurnosti, a vjerujemo da će tako ostati i ove godine. To se prije svega odnosi na objekte u domaćinstvu, odnosno kuće i vile za odmor više kategorije, ali i kampove, plovila te hotele.
Prema rezultatima smo jedna od zemalja s najnižom incidencijom, hoće li se Hrvatska promovirati kao sigurna zemlja i je li se već krenulo možda s takvom kampanjom?
Percepciji Hrvatske kao sigurne i dobro pripremljene destinacije zasigurno će doprinijeti i već spomenuta nacionalna oznaka „Safe Stay in Croatia“ koja će se dodjeljivati svim pružateljima usluga u turizmu koji će zadovoljavati propisane sigurnosne mjere i protokole. Oznaka će svim gostima jamčiti kvalitetu i sigurnost hrvatskih destinacija, ali i smještajnih kapaciteta. Uz protokole i oznake koje pokrećemo na nacionalnoj razini, preuzimat ćemo sve sigurnosne oznake i sudjelovati u kampanjama međunarodnih turističkih organizacija i udruženja, kao što su primjerice Svjetska turistička organizacija (UNWTO) ili Europska putnička komisija (ETC).
S obzirom kako je Dubrovnik isključivo avio destinacija, postoji li suradnja s TZ Grada Dubrovnika, na koji način će se privući turisti?
TZ grada Dubrovnika i ove godine sudjeluje u strateškim projektima Hrvatske turističke zajednice, odnosno u marketinškoj suradnji s partnerima. Dogovori oko konkretnih aktivnosti su u visokoj fazi pripreme, ali cilj navedenih suradnji s inozemnim turoperatorima i avioprijevoznicima jest aktivna promocija hrvatske turističke ponude kako bi se uspješno privukao veći broj gostiju. Vjerujemo kako će sve aktivnosti HTZ-a, ali i ostalih turističkih zajednica i subjekata, bilo da je riječ o samostalnim kampanjama koje se planiraju tijekom godine ili različitim projektnim suradnjama, doprinijeti vidljivosti naših destinacija i ponude na turističkom tržištu te dodatno motivirati potencijalne goste da nas odaberu kao destinaciju za svoj odmor u 2021. godini.
Postoji li marketinški plan za dubrovačko područje?
Sustav turističkih zajednica na regionalnim i/ili lokalnim razinama usvaja određene strateške dokumente na svom području. U slučaju dubrovačkog područja, upit za više informacija možete poslati na županijsku turističku zajednicu ili turističku zajednicu pojedinog grada/općine.
Kada očekujete oporavak zračne povezanosti? Ukoliko ne bude dovoljno brz oporavak zračnog prometa, imate li plan B za dubrovačko područje?
Pandemijska kriza izrazito je pogodila segment zrakoplovnog prijevoza te se očekuje kako će oporavak potražnje i povratak na prijašnje brojke biti dug, ali u odnosu na prošlu godinu, ove se godine očekuje veći broj aviolinija. Naime, kada govorimo o Hrvatskoj, za ljeto su primjerice najavljeni letovi aviokompanije RyanAir za Zadar i Volotee za Split i Dubrovnik. Austrian Airlines s početkom ljetnog reda letenja obnovit će promet iz Beča prema Dubrovniku, Splitu i Zagrebu. TUI UK, poznata britanska kompanija specijalizirana za organizaciju turističkih putovanja iz Velike Britanije, najavljuje povratak u hrvatske zračne luke u predstojećem ljetnom redu letenja. Iz kompanije su potvrdili čak 15 linija prema tri zračne luke na obali, odnosno osam linija prema Dubrovniku, pet linija prema Puli i dvije linije prema Splitu. Eurowings je u svom redu letenja za predstojeću ljetnu sezonu najavio četiri nove linije koje bi trebale povezati Rijeku, Zadar, Split i Dubrovnik s novom zračnom lukom Berlin Brandenburg.
Također, podsjećamo da je i Turističko vijeće HTZ-a usvojilo odluku o odabiru strateških partnera za provedbu promotivnih kampanja na inozemnim tržištima. Tako je za 2021. godinu odobrena suradnja s ukupno 43 partnera od čega je 32 partnera iz kategorije turoperatora i agencija, a 11 partnera iz kategorije prijevoznika.