Zadatak izabrati popis knjiga, koje smatram korisnim i preporučam za čitanje, činio se lakšim nego što jest. Shvatila sam kako bih mogla za svako područje života napraviti zasebnu listu. Kako radim s djecom i mladima, sada bih se usmjerila ponajviše na knjige koje preporučam roditeljima kako bi se lakše nosili s izazovima odgoja što svakako prvenstveno počinje radom na sebi. Potrebno se naoružati informacijama i činjenicama kako bi što bolje razumjeli potrebe djece. Vjerujte mi, posvetiti vrijeme tome znači uštedjeti živce i vrijeme kasnije tijekom odgoja.
Napisala: Psihologinja Petra Kvartuč
Ono što osobno volim i preporučam je ispisivanje bilješki ili označavanje dijelova knjige koji nam se čine važnim. Navedeno je dobro za usmjeravanje pažnje i aktivno čitanje, a ako istu knjigu pročitate u različitim fazama života, vidjet ćete kako se označeno ili napisano, što ste prije smatrali važnim, promijenilo. Bogatstvo koje nam nude knjige i čitanje je nepresušno i čarobno.
Epidemija popustljivog odgoja- Robert Shaw
Ovo je knjiga koju često preporučam za čitanje jer je puna konkretnih primjera koje vidimo u svakodnevnici. Kada djeca dobiju preveliku moć, postanu frustrirana. Roditelji im davaju tu moć, a onda se teško nose s frustracijama. I tako dobijemo nezadovoljnu djecu i roditelje. Ova knjiga potiče na osvještavanje toga, a to je prvi korak k promjeni.
Disciplina bez drame- D.J. Siegel i T.P.Bryson
U svakodnevnom radu s djecom i roditeljima primijetim kako disciplina postaje prava drama i često pokušaji ne urode željenim pa roditelji odustaju. Ova knjiga nudi niz informacija koje su važne za usmjeravanje djece. Rekla bih kako čitanjem ove knjige postavljate temelje za odgoj djece. U praksi slijedi nadogradnja ovisno o situacijama i pri tome trebamo biti fleksibilni. Svaka obitelj ima svoju dinamiku i svako dijete je drugačije, ali temelji su isti. Što više razumijemo, lakše slijedimo.
Četiri vrijednosti koje će djecu pratiti do kraja života – Jesper Juul
Izdvojiti knjigu od ovog autora nije lako jer koju god njegovu knjigu uzmete u ruke, nećete pogriješiti. Izabrala sam ovu jer je pisana u formi pitanja roditelja i odgovora autora na ista. Čini mi se kako roditeljima jako odgovara takav način jer se često nalaze u sličnim ili čak istim opisanim situacijama. Citirat ću autora jer je u ovoj rečenici puno toga rečeno:
„Zamisao o savršenom roditeljstvu besmisleno je. Najbolji roditelji koje dijete može imati jesu oni koji ispravljaju svoje greške kad ih uoče.“
Stoga, pogriješimo i naučimo!
Odgojite svoje dijete bez vikanja- H.E. Runkel
Ova mi se knjiga sviđa jer stavlja naglasak na to kako u roditeljstvu nije riječ o djeci, već o roditeljima. Potiče roditelje da se usredotoče na svoje ponašanje umjesto na ponašanje svoje djece. Iz ove knjige bih istaknula citat:
„Ono što govorimo o svojoj djeci daleko je važnije od onog što govorimo njima.“
Kada krenemo vikati to djeci daje poruku da smo postali bespomoćni i izgubili kontrolu. Djeca traže našu stabilnost kako bi ih mogli voditi. Imamo pravo na time-out kako bi promislili koju poruku za određeno ponašanje želimo prenijeti djeci. Ako ne promislimo, može nam se dogoditi da zbog naše uznemirenosti i ljutnje djeci ne uspijemo prenijeti ono što želimo reći.
Često kažem: “Ako nogometaši imaju pravo na time-out, imaju i roditelji!“
Granice- H.Cloud i J.Townsend
Roditelji su modeli svojoj djeci. Često je važnije ono kako se ponašamo, nego ono što govorimo. Zato je važno znati postaviti granice i naučiti djecu kako svako naše „da“ znači „ne“ nečemu drugome i obrnuto. Znati prepoznati svoje granice i asertivno ih iznijeti znači puno za zadovoljstvo sobom kao i interpersonalnim odnosima. Ako sami to ne znamo, ne možemo ni naučiti djecu. Važno je napomenuti kako je to vještina koja se uči i koju nije nikada kasno usvojiti.
Bajke koje pomažu djeci – G. Ortner
Pričanje priča je jako važno za djecu iz više perspektiva. Ja ću se osvrnuti na važnost pričanja o temama koje su aktualne u dječjem životu i kojima želimo djecu unaprijed pripremiti kako reagirati ako se nađu u sličnim situacijama. Djeca ne vole kad im držimo „prodike“, odnosno kad ih stavimo ispred sebe i govorimo ne smiješ ovo, nemoj ono… Tada se djeca brane, ne žele slušati, bježe…
Ali, kada ih navučemo nekim zanimljivim pričama o nekim likovima, možemo potaknuti raspravu i pitat ih za njihovu mišljenje te na taj način razvijati kritičan stav koji je puno važniji od usvajanja pustih zabrana i ograničavanja. Ova je samo jedna od knjiga koja koristi tematske priče koje mogu pomoći djeci i roditeljima. Ima i nastavak pod naslovom Nove bajke koje pomažu djeci. Knjige su podijeljene prema dobi te sukladno tome obrađuju različite teme. No, ja često potičem roditelje na pričanje „priča iz glave“. Izmišljajte priče ili pričajte o vlastitom iskustvu jer djeca to vole, a na taj način možete imati kvalitetno vrijeme s djetetom kada ćete mu prenijeti važne poruke. To je svrhovito, a ujedno i zabavno.
Digitalna demencija – M. Spitzer
Živimo u digitalnom dobu i svjedoci smo svakodnevne borbe s djecom vezano uz vrijeme koje je provedeno pred ekranom. Nažalost, isto tako smo svjedoci velikih promjena u svakodnevnom funkcioniranju i mentalnom zdravlju djece i mladih. Važno je osvijestiti poveznicu navedenog, stvoriti kritični stav osobno te posljedično i kod djece kako ne bi upali u zamku ovisnosti.
Autor ove knjige je neuroznanstvenik i psihijatar koji na temelju brojnih činjenica i istraživanja ukazuje na štetnost stvaranja zavisnosti o tehnologiji što posljedično šteti našim sposobnostima. Jedan mi je dječak iz 1. razreda osnovne škole rekao kako on ne treba učiti jer sve to može „uguglati“. Isto tako preporučujem knjigu istog autora Epidemija pametnih telefona.
Oluja u mozgu – D. J. Siegel
Davno sam čula uzrečicu kako su djeca slatka kad se rode da bi ih htjeli pojesti, a kad uđu u pubertet kako nam je žao što nismo.
Šalu na stranu, adolescencija je izazovno razdoblje kako za djecu tako i za roditelje. Obzirom da počinje sve ranije i traje sve duže, smatram da je važno dobro upoznavanje s promjenama koje se događaju kod djece kako bi mogli preživjeti vrijeme bure i stresa s ciljem osamostaljivanja zrelih i zadovoljnih mladih ljudi.