16.8 C
Dubrovnik
Ponedjeljak, 21 travnja, 2025
NaslovnicaLifestyleKatarina Ivanišin Kardum, slikarica s diplomom pčelarke: pčele su, jednostavno, divne!

Katarina Ivanišin Kardum, slikarica s diplomom pčelarke: pčele su, jednostavno, divne!

Katarina Ivanišin Kardum, Dubrovkinja sa zagrebačkom adresom nedavno se “pohvalila” još jednom diplomom – pčelarke. Porazgovarali smo o njenoj fascinaciji pčelama i zašto misli da promatranje pčelinje zajednice ima terapeutski učinak na čovjeka.

Dakle, Katarina, svojoj slikarskoj diplomi pridružili ste i diplomu pčelarke…

-Da, diplomirala sam, a potom završila Masters slikarstva na Royal College of Art u Londonu 2000., gdje sam živjela i radila više godina nakon toga. Po povratku u Hrvatsku, što iz mojih starih i novih interesa, što iz egzistencijalnih razloga, zaposlila sam se kao muzejski pedagog Prirodoslovnog muzeja Dubrovnik (PMD), koji se tad, u proljeće 2009., ponovno otvorio za javnost. Muzejskoj pedagogiji pristupila sam sa znanjem slikara ali i pedagoškim zanimanjem, jer sam u Londonu radila kao predavač na umjetničkoj akademiji. U zbirkama PMD-a, većinom starijim od stotinu godina osim te njihove primarne prirodoslovne vrijednosti, cilj je bio otkriti i kulturnu vrijednost, i sebi i posjetiteljima, aktivnostima muzejske pedagogije. Sve programe razvijala sam u suradnji s tadašnjom ravnateljicom PMD-a, doktoricom biologije, Marijom Crnčević. Ja sam se uvijek dobro osjećala u tom nekom prirodno – znanstvenom kontekstu, koji mi kao bivšem učeniku dubrovačke Matematičke gimnazije nije bio stran. Također, Royal College of Arts, gdje sam studirala, u moje vrijeme bio je u neposrednoj blizini Znanstvenog i Prirodoslovnog muzeja, gdje sam provodila istraživači rad i kasnije poticala svoje studente umjetnosti da čine isto.

Profesionalni put vas je potom odveo u Zagreb…

-Iz Prirodoslovnog muzeja 2014. prešla sam na isto radno mjesto u Tehničkom muzeju Nikola Tesla (TMNT) u Zagrebu. U stalnom postavu TMNT-a nalazi se Apisarij – ogledne košnice sa živim pčelama. Košnice su prolazom od pleksiglasa povezane s okolinom, što pčelama omogućava samostalan izlazak u prirodu i prikupljanje peluda i nektara te vraćanje „doma“ – u Muzej.  Jedan od prvih programa koje sam počela razvijati dolaskom na novo radno mjesto bio je program U društvu pčela, u suatorstvu s Marijom Crnčević. Mogućnost promatranja ovih socijalnih kukaca otvara niz mogućnosti za senzibiliziranje javnosti o različitim temama, od činjenice da je više tehničkih rješenja nastalo promatranjem prirode i spoznavanjem prirodnih pojava do tema poput bioraznolikosti i zaštite prirode, uzgoja medonosnog bilja te urbanog pčelarstva i urbanih vrtova. Edukativni program je uključivao radionicu vrcanja meda, sadnju vrta s medonosnim biljem kontinentalnog i primorskog pojasa u dvorištu Muzeja, predavanja vanjskih stručnjaka i slično.

U međuvremenu ste imenovani voditeljicom Apisarija.

-Pred nešto manje od godinu dana imenovana sam voditeljem muzejskog Apisarija, obnova kojeg je planirana u tekućoj godini. Naravno da ovakva obnova podrazumijeva i angažman vanjskih stručnjaka, međutim i meni je bila poticaj za dodatnim usavršavanjem o kojemu sam razmišljala zadnjih godina, te sam krajem prošle godine upisala Inkluzivnu školu konvencionalnog i ekološkog pčelarstva za osposobljavanja za zvanje pčelar / pčelarka. Nastava iz pčelarstva provodi se prema verificiranom programu, koji je dobio pozitivno mišljenje Agencije za obrazovanje i suglasnost Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta, a provodi ga Srednja škola Bedekovčina. Edukaciju provode vrhunski stručnjaci iz područja pčelarstva na čelu s umirovljenim profesorom Agronomskog fakulteta Nikolom Kezićem. Profesor Kezić inače je više puta sudjelovao i svojim znanjem doprinio realizaciji muzejskog programa U društvu pčela. Ove godine škola se odvijala po online modelu, dva puta tjedno, te praktični dio na Sveučilišnom kampusu Borongaj. Školu su pohađali pčelari s iskustvom ili pak ljudi poput mene koji tek kreću u pčelarsku avanturu. Škola je prilagođena i osobama s invaliditetom, kojima je prilagođen pristup pčelinjaku. Program osposobljavanja traje 120 sati, tijekom kojih se obrađuje osnovno znanje sistematike pčela, anatomije, biologije, fiziologije pčela i pčelinje zajednice, zatim  tehnologije pčelarenja, proizvodnja, kvaliteta, obrada i skladištenje pčelinjih proizvoda (med, pelud, propolis, vosak, matična mliječ i pčelinji otrov). Zanimljivo je da su obuhvaćene i solitarne pčele, njihova važnost i uloga u oprašivanju, te ekološko pčelarenje i zakonska regulativa. I na kraju važan dio obuke škole su bolesti pčela, prepoznavanje i suzbijanje. Za uvjerenje o osposobljenosti za zvanje pčelar/pčelarka potrebno je nakon pohađanja škole položiti ispit, propisani oblik Ministarstva znanosti obrazovanja i sporta te Agencije za strukovno obrazovanje. Iako se teoretski dio škole ove godine odvijao po online modelu s vremenom smo postali jedna lijepa grupa i veselila su me ta tjedna druženja. Svi predavači, ali posebno profesor Kezić vrlo nesebično su podijelili znanje i strast za pčelarstvom.

Što Vam znači stečena edukacija?

-Stečenom kvalifikacijom, krajem travnja ove godine stekla sam temeljna znanja i podlogu za rad s pčelama. Daleko od toga da sam ja sad neki iskusni pčelar jer za stvarno znanje, koje je uvijek vezano uz praktični rad, trebat će još godine rada. Ipak ponosna sam i sretna s ovom diplomom. Iako pčele u Tehničkom muzeju održava tvrtka PIP, nedavno sam i sama preuzela na sebe neke manje aktivnosti oko njih, što je poseban osjećaj. U radu s pčelama čovjek se jednostavno osjeća oplemenjenim. Iz iskustva mogu reći da već samo promatranje pčelinje zajednice ima terapeutski učinak na čovjeka. Najnedavnija aktivnost programa U društvu pčela bila je obilježavanje Svjetskog dana pčela, 20. svibnja. Osim radionica i predavanja, u suradnji s profesorom Kezićem uspostavljen je hotel za solirne pčele u muzejskom vrtu s medonosnim biljem.

Svojim djelovanjem poručujete i koliko je važna briga o pčelama.

-Svi već znamo ili bi trebali znati o važnosti pčela, da su pčele i drugi kukci oprašivači ključni za naš ekosustav i bioraznolikost. Smanjenje broja oprašivača može dovesti do smanjenja, čak i gubitka, mnogih vrsta biljaka, kao i organizama koji izravno ili neizravno ovise o njima. Osim toga, smanjenje broja i raznolikosti oprašivača utječe na sigurnost hrane i nosi sa sobom potencijalne gubitke poljoprivrednih prinosa.

Okrenuti ste mlađim generacijama, podučavanje o važnosti pčela treba krenuti od malih nogu, stoga i organizirate radionice za djecu, ali i druge.

-Program U društvu pčela privlači različite ciljne skupine jer pčele su zanimljive svima pa je stoga idealan za senzibiliziranje širokog kruga korisnika o važnosti pčela. Nekako pri spomenu pčela prvo nam svima pada na pamet ukusni med, ali je korist od oprašivanja daleko veća od koristi koje pčele donose u medu i vosku. O tome kako bi se čovjek trebao odnositi prema pčelama, svijetu oko sebe općenito, mislim da najjasnije govori nagrađivani makedonski dokumentarac iz 2019., Zemlja meda. Koliko je film lijep, toliko i uznenimiruje. U jednoj od početnih scena filma glavna junakinja Hatidže Muratova pjeva roju pčela, iznoseći svoju filozofiju, koju suvremeno društvo prečesto ignorira: „pola za vas, pola za mene“.

Pčele su jednostavno divne.

„Među svim Božjim bićima nema nijednog toliko marljivog i korisnog čovjeku, a da zahtijeva tako malo pažnje za održavanje kao pčela.“ – citat je Antona Janše (1734 -1773.),koji je bio akademski slikar i pionir modernog pčelarstva na čiji se rođendan od 2017. obilježava Svjetski dan pčela, prema odluci Generalne skupštine UN-a. 

Posjetitelji promatraju pčele u muzejskom Apisariju. Autor: Marijo Zrna, svibanj 2016.
Radionica sadnje medonosnog bilja u dvorištu Muzeja. Autor: Marijo Zrna, travanj 2021.

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

NJORGANJE