Gradonačelnik Mato Franković sinoć se zapitao na svom FB profilu, uz snimku brojnih taxi vozila oko Grada, je li Dubrovnik grad taksija? Niti je ovo neko novo pitanje, niti je odgovor na njega neka revolucija. Iz sezone u sezonu uvijek isti problem. No jesu li baš svi taksisti u Gradu isti? Je li problem samo u Uberu, kako to gradonačelnik često zna izjaviti?
Gledajući iz dana u dan, iz večeri u večer situaciju na Pilama i iritantntnu pojavu iskrcaja i ukrcaja na autobusnim stanicama, mnogi naši čitatelji s pravom su se zapitali zašto žuti taksiji stoje parkirani ispred ljetnikovca Pucić i čekaju, dok svi ostali iskrcavaju i ukrcavaju putnike na autobusnoj stanici? Odgovore smo, naravno, potražili u gradskoj upravi.
-Sukladno Zakonu o prijevozu u cestovnom prometu, sva taksi vozila mogu po jednakim uvjetima koristiti autotaksi stajališta, a osim taksi stajališta mogu koristiti i autobusna stajališta, dio je odgovora koji smo dobili. Dakle stajalište ispred ljetnikovca Pucić mogu koristiti svi taksisti i to neograničeno vrijeme. No tamo su gotovo uvijek samo žuti taksisti. Zašto? Zato, što prvi zauzmu stajališta i čim se jedan pomakne, drugi dolazi sa Paščare. I tako oni tamo stoje, a svi drugi prave gužvu na autobusnim stanicama, ali sve u skladu sa zakonom. Treba reći da su “žuti” i jedini koji plaćaju koncesiju za parkiranje na Paščari.
Provjeravajući zakonske odredbe uvjerili smo se da je to stvarno tako, no možda bi onda, umjesto taksi stajališta, u ovoj traci, barem privremeno, trebalo napraviti ukrcajno-iskrcajno stajalište za taksije, kao što u Zračnoj luci postoji Kiss&Fly zona, gdje bi onda svaki taksi, bez obzira na boju i ime, mogao stati i iskrcati ili ukrcati putnike, čime bi se autobusne stanice rasteretile. No iz Grada imaju drugo rješenje, koje će se početi primjenjivati u rujnu.
-Odlukom o uvjetima ulaza, prometovanja i izlaza vozila iz zone prometa u zaštićenoj kulturnoj – povijesnoj cjelini i kontaktnoj zoni Grada Dubrovnika, donesenom od strane Gradskog vijeća 9. svibnja ove godine, definirano je i prometovanje taksi vozila, a njihov broj preciziran je prometnim elaboratom na koji je MUP dala suglasnost. Taksiji koji budu zakupili stajališta imat će nesmetan prolaz zonom, a provest će se i dodatni javni natječaj na kojem će se izabrati 100 taksista koji će dobiti mogućnost prolaska u zonu posebnog prometnog režima.
Podsjetimo, s primjenom Odluke započet će se 1. rujna ove godine u testnoj fazi, a od 1.1.2025. primjenjivat će se u punom opsegu, uključujući prekršajne odredbe i naplatu kazne – stoji u odgovoru Grada Dubrovnika.
Pitanje koje se nameće je gdje su ta silna taksi stajališta, koja se mogu zakupiti u zoni posebnog prometa? Koliko je nama poznato ima ih na Paščari 12, na Pilama 5-6 i na Pločama 5-6 te na Buži dva. Uglavnom se svi turisti žele u taksi ukrcati na Pilama, i kad se onih pet -šest registracija koje su zakupile stajalište na Pilama napuni, svi ovi drugi koji dođu na Pile opet će ukrcavati i iskrcavati na autobusnim stanicama.
Zar onda jedna ukrcajno – iskrcajna zona u kojoj se taksi ne smije zadržati duže od 5 minuta nije sasvim logično rješenje u ovom ili bilo kojem drugom prometnom režimu oko Grada?
–Pick-up i drop-off parking mjesta uvode se diljem svijeta, uključujući zračne luke, bolnice, restorane i barove. Kiss&Fly zona već se koristi na parkiralištima u zračnim lukama diljem svijeta. Omogućuje jednostavnu komunikaciju s klijentima i dolazak te odlazak iz zračne luke bez potrebe za traženjem parkirnog mjesta. Ista strategija koristi se u bolnicama, restoranima i drugim ustanovama. Uvođenje točaka preuzimanja i odlaska poboljšava protok i sigurnost prometa. Ovaj oblik brzog pristupa ključan je u gradskim središtima, gdje je izbjegavanje gužve i održavanje optimalnog protoka iznimno značajno – stoji na stranici tvrtke Parklio, uspješne hrvatske tvrtke iz Splita, koja se bavi izradom i prodajom pametnih parkirnih barijera, ali i softverskim rješenjima, koja olakšavaju upravljanje parkingom.
Ako ne odigra ovo kako treba to ce biti politicki krah Mata i njegovih podanika
Nitko i nikada nije niti pokusao niti zeli rjesavati pitanje prometa grada i okruzenja. Odgovorni “traze” rjesenja po Zagrebu kao alibi, a interes je da se nista ne rijesi. Sve na stetu gradjana, a na korist pilanja grane na kojoj svi sjedimo. Da se to rijesi taksi usluge ne bi bile problem jer ne bi imale sadasnju funkciju i atraktivnost. Rjesenje uvijek postoji.