15.8 C
Dubrovnik
Ponedjeljak, 21 travnja, 2025
NaslovnicaKulturaDjela dubrovačkih umjetnika u prizemlju Narodne knjižnice - otvorena izložba „Preobrazba materije“

Djela dubrovačkih umjetnika u prizemlju Narodne knjižnice – otvorena izložba „Preobrazba materije“

U organizaciji Dubrovačkih knjižnica otvorena je izložba dubrovačkih umjetnika pod naslovom Preobrazba materije (Transfiguratio materiae)“. Izložbu je u prizemlju Narodne knjižnice otvorila njena kustosica Karmen Čabrilo, mag. francuskog jezika i književnosti i mag. povijesti umjetnosti.

O samoj izložbi Čabrilo je napisala: „Višestruka je (i namjerna) simbolika otvaranja izložbe koja se bavi reciklažom, preobrazbom materijala, upravo u tjednu po Uskrsu, tjednu transfiguracije, euharistijskog čuda, uz ponovno buđenje prirode. Ciklus (cycle) života zaključen je smrću tijela (materije/materijala), započinje novi – re-cycle, u koji nas uvodi 12 pojedničanih i jedna skupina autora. Djelima, koja variraju u pristupu zadanoj temi izvedbom i tematikom, predstavljaju dio širokog spektra miješanih medija, začetih u prošlom stoljeću, koji u trenutnom duhu vremena dobivaju dodatno na značaju, ali i značenju.

Kada je 1917. godine, također u travnju, Marcel Duchamp na bijelom pisoaru napisao R. Mutt 1917, dogodio se čin umjetničke reciklaže koji je označio kulminaciju procesa transformacije ideje o umjetničkom djelu, njegovoj materijalnosti i esenciji. Namjerom umjetnika, materijal (ili predmet), inače smatran manje vrijednim, nedostojnim, biva prenesen u novi kontekst, pred oči publike, te alkemijskom reakcijom preobražen u umjetničko djelo. Paralelno, kroz taj čin stvaranja, odnosno transformacije, rađa se i umjetnik. Nisu slučajno među prvim likovnim tehnikama s kojima se u djetinjstvu upoznajemo upravo one „reciklažne” – kolaž, papir-maše, asamblaž, ready-made, objet trouvé i slično – najdemokratičniji i najpristupačniji vidovi vizualnog stvaralaštva koji nas uvode u svijet u kome jedan predmet ili materijal može imati nebrojeno novih funkcija i značenja.

Dok je početak 20. stoljeća obilježen istraživanjem začudnosti koja proizlazi iz rekontekstualizacije, odnosno rekonceptualizacije svakodnevnog u tzv. lijepoj umjetnosti, druga polovica stoljeća donosi osvješćivanje eksplozije konzumerizma koja prati ekonomski uzlet po završetku II. svjetskog rata. Postepeno sve glasnija postaju i upozorenja znanstvenika o posljedicama koje (post)industrijsko potrošačko društvo ostavlja na ekosustav i društvo u cijelosti, što umjetnici, kanarinci u rudniku, kroz svoje radove rano počinju problematizirati. Dolaskom novog milenija, ova tjeskoba postaje utoliko opipljivijom kako klimatske promjene postaju sve više uočljivije i manje porecive. Samim tim i tema recikliranja seli iz kontroverze u središte interesa medija, političkih i reklamnih kampanja, naših razgovora, naravno i umjetnosti. Autori zastupljeni na ovoj izložbi svrstavaju se izloženim radovima u dug niz umjetnika i umjetničkih pokreta, od dadaizma, pop-arta, novog realizma do junk arta, preko Pabla Picassa, Armana, Césara Baldaccinija, Vere Fischer i Selme Selman, koji u svojim radovima simbolički i doslovno centriraju „uskrsnule” predmete, potičući daljnje diskusije i razmišljanja o ekološkim, simboličkim i filozofskim aspektima transformacije materijalnosti.

U duhu izložbe, umjesto zaključka recikliram citat Roberta Rauschenberga: „Smatram da je slika sličnija stvarnom svijetu ako je sačinjena od stvarnog svijeta”, napisala je kustosica izložbe Karmen Čabrilo.

Svoja djela izložili su: Marta Baće, Mišo Baričević, Vedran Grabovac, Luko Hajdić, Marija Koprivica, Maja Kovačević, Valter Kožul, Robert Kralj, Iris Lobaš Kukavičić, Maca Lucić, Josip Škerlj Veronika Šulić i studenti Sveučilišta u Dubrovniku.

Izložba će biti otvorena do 22. travnja.

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

NJORGANJE