Robotika se zasniva na mehatronici, a što je najvažnije povezuje strojarstvo, elektrotehniku, elektroniku, računalstvo, automatiku i umjetnu inteligenciju. Zanimljivo je i to što radimo i na konstrukciji robota i na njegovom programiranju što omogućuje razvijanje tehničkog načina razmišljanja, osposobljavanje za život u tehničkom okruženju koje je sve prisutnije i koje je pred nama. Uz pomoć ovakvog načina rada učenik će lakše odabrati buduće zanimanje kroz prepoznavanje interesa koje pokazuje – entuzijastično nam pojašnjava Dalija Milić Kralj, mentorica brojnih uspješnih mladih robotičara iza kojih su briljantni uspjesi i rezultati. Ona predaje stručne predmete strojarskim računalnim tehničarima, tehničarima za brodostrojarstvo i povremeno elektrotehničarima u Pomorsko-tehničkoj školi Dubrovnik u kojoj radi od 1998. godine. Rezultati i brojne medalje svjedoče o požrtvovnom radu, ali nam simpatična profesorica otkriva i koliko su učenici i ti mladi ljudi motivirani i zainteresirani za robotiku, te s kolikim se oduševljenjem međusobno podupiru.
Tim više što je robotika fakultativni predmet.
– Da, robotika je fakultativni predmet koji smo u školi uveli prije četiri godine što se pokazalo punim pogotkom s obzirom na zainteresiranost učenika, a sudjelovanje na natjecanjima je učenicima jako bitno jer razvijaju kritički odnos prema sebi i svojoj okolini. Na ovaj način korisno provode svoje slobodno vrijeme i razvijaju socijalne vještine. Pokušavamo ih potaknuti na samoinicijativnost i inovatorstvo, te razviti sredinu u kojoj će koncentracija znanja i stečenih iskustava omogućiti rješavanje zahtjevnijih problema. Učenici povezuju više predmeta te na taj način mogu shvatiti smisao učenja.
Da, u protekloj školskoj godini sudjelovali ste na više natjecanja, na kojima ste ostvarili zapažene rezultate, a pri školi djeluje i Robotički klub?
– Robotički klub je, zapravo, naša fakultativna nastava robotike koju smo prilagodili projektu Uvod u robotiku. Kao škola smo sudjelovali na RoboCup Junior Croatia Open 2022 Virtual. To natjecanje je bilo izborno natjecanje za reprezentaciju koja je trebala predstavljati Hrvatsku na europskom prvenstvu. Iako smo puno radili, bili smo svjesni da ćemo teško konkurirati timovima iz Varaždina i Zagreba i nismo imali velika očekivanja, ali učenici su se puno trudili i potajno se nadali odlasku u Portugal.
Natjecanje se odvijalo virtualno preko proljetnih praznika, ali to nije zaustavilo naš učenike da dolaze u školu i ostaju po cijeli dan. Pripremali smo se i preko zimskih praznika. U svemu su nam jako puno pomogli Ivica Kolarić (naš izbornik, tj. nacionalni predstavnik RoboCup Junior za Hrvatsku) i Ivan Kolarić, naša draga Jelka Hrnjić (tajnica HDR-a), članovi Hrvatskog robotičkog saveza, te Tomo Sjekavica (Društvo pedagoga tehničke kulture Dubrovačko-neretvanske županije i ZTK Dubrovnik) i bivši učenik Nikola Handabaka. Natjecanje je bilo jako zanimljivo i napeto. Za vrijeme natjecanja smo se svi nalazili u školi iako su bili proljetni praznici te navijali za svoje timove prateći cijelo natjecanje uživo na velikom platnu. To je bilo jedno zaista lijepo, poučno i emotivno druženje.
Učenik naše škole Maroje Glegj, učenik OŠ Župa dubrovačka, Orsat Kralj i ja, nismo uspjeli dočekati finale Rescue simulacije u Dubrovniku jer smo putovali za Austriju na RoboCupJunior Austrian Open 2022. Dakle, naši učenici i ravnatelj u Dubrovniku, a mi u Zagrebu, u OŠ Mate Lovraka, pratimo borbu za treće mjesto. Naša ekipa MC na kvadrat; Maroje Musladin i Domagoj Bjelopera, protiv ekipe Vatrogasci iz Varaždina. Koja atmosfera i koje navijanje je to tek bilo. I na kraju naši osvoje 3. mjesto. Oduševljenju nije bilo kraja. Svi nam čestitaju na svim osvojenim medaljama. Zajednički rad se isplatio i to kako!
U Austiji smo također dobro prošli, osvojili smo jedno prvo i jedno četvrto mjesto.
Nakon Austrije doznali smo da su naši učenici Duje Handabaka, Maroje Musladin, Parik Kralj i Orsat Kralj, izabrani da predstavljaju Hrvatsku na Europskom prvenstvu RoboCup 2022. Tu smo osvojili dva četvrta i jedno peto mjesto što je odličan rezultat, a ekipa Ragusa Cro team dobila je nagradu za najbolju strategiju na natjecanju u Rescue Simulation. Bili smo dio jedne divne zajednice dobrih i vrijednih ljudi i djece punih podrške i razumijevanja. To se ne može opisati riječima.
Na kraju svega je došlo i natjecanje Uvod u robotiku u sklopu projekta Hrvatskog društva za robotiku. Na natjecanju je sudjelovalo 19 naših učenika. Zajednički rad i trud tijekom cijele godine pokazao se na ovom natjecanju, borili su se do kraja, navijajući jedni za druge, bez obzira koja je ekipa gubila ili pobjeđivala.
Koliko je zapravo rada i truda uloženo u ostvarivanje ovih zavidnih rezultata ? Ovisi li to više o vašem ili o entuzijazmu učenika?
– Jako puno truda je uloženo i to od svih nas. Radne subote, nedjelje i praznici. Jedni druge potičemo na rad i kad se neko umori, uvijek uskoči neko drugi. Ovakav rad mi daje energije i snage za dalje, a za ovu našu djecu se stvarno treba potruditi.
Vjerujem da zaista intenzivno radite s učenicima, inače ne bi postigli ovakve rezultate, no kakvi su vam uvjeti rad? Jeste li zadovoljni ili bi mogli biti i bolji?
– Već sam spomenula ljude koji nam pomažu. Sve je nekako i krenulo na nagovor ravnatelja koji nas je potaknuo na razmišljanje o projektima. Robotika je jako zahtjevna disciplinai kad je financiranje u pitanju. Jedini način za realizaciju i financiranje bili su projekti. Podrška ravnatelja i kolega je neprocjenjiva.
Kurikulum robotike osuvremenili smo tijekom našeg Erasmus+ projekta CAT, a u njegovoj realizaciji sudjelovao je projektni tim Pomorsko-tehničke škole Dubrovnik na čelu s ravnateljem. Ne smijem zaboraviti i moram zahvaliti Školskom centru Ptuj (Elekto in računalniška šola) i kolegama koji su s nama radili na projektu i bili nam odskočna daska. Taj projekt je ocijenjen kao primjer dobre prakse u strukovnom obrazovanju i osposobljavanju u Ključnoj aktivnosti 1.
Zatim smo se uključili i u drugi projekt: Uvod u robotiku, zahvaljujući kojemu smo dobili još materijala za rad i novi vjetar u leđa.
Koliko god se škola trudila, tj. svi mi zajedno, uvjeti bi mogli biti i bolji. Nedostaje nam računala za rad. Za natjecanja su nam potrebna i prijenosna računala. Dijelovi robota su potrošna roba, a i jako je važna kvaliteta tih dijelova. Samo za usporedbu, naš robot za europsko natjecanje je koštao ispod 5 tisuća kuna, a ostali natjecatelji su imali robote vrijedne i preko 5 tisuća eura. I na europsko natjecanje ne bismo mogli otići da nije bilo sponzora. Hvala im još jednom!
Iako nam motivacije, truda i potpore uprave škole ne nedostaje, čini mi se da često izostaje konkretna potpora društva u cjelini koje se svojevremeno deklariralo kao zemlja znanja. Sustav na kraju počiva na entuzijastičnim pojedincima koji nailaze na brojne prepreke.
Kako zapravo učenicima približiti i zainteresirati ih za robotiku? Kako ih potaknuti i motivirati na dodatan rad?
– Jako je važno da djeca vide proizvod svog rada. U početku je teško i ponekad odustanu prije vremena. Važno je i stvoriti međusobno povjerenje i ne prisiljavati ih, ali ih treba stalno poticati. Trenutno je na robotici 30-ak učenika.
Često se od ljudi koji rade u obrazovnu sektoru čuje da su učenici nezainteresirani za školu – kod vas je čini se sasvim druga priča, učenici su itekako zainteresirani za robotiku – ispunjava li vas to zadovoljstvom i ponosom?
– Pa da, jako sam ponosna na svoje učenike, posebno na one koji nisu ništa osvojili, ali se i dalje trude i nesebično daju sve od sebe. Zahvaljujem još jednom i kolegicama i kolegama koji nam pomažu i potiču nas za daljnji rad!
Rezultati mladih dubrovačkih robotičara natjecanju RoboCup Junior Croatia Open 2022 Virtual:
- kategorija Soccer light Weight – 2. mjesto: ekipa Milun: Patrik Kralj, Duje Handabaka, Noa Antolović i Orsat Kralj
- kategorija Formula Beginner – 2. mjesto: ekipa Izgubljeni: Lovre Begić, Matej Marić, Duje Handabaka i Matej Njirić
- kategorija Formula Beginner -3. mjesto: ekipa Mirac: Antonio Kusić, Nikola Mrvalj, Hrvoje Vuletić i Petar Obradović
- kategorija Co Space Secondary – 3. mjesto: ekipa MC na kvadrat – Maroje Musladin i Domagoj Bjelopera
- kategorija Soccer Beginner – 3.mjesto: ekipa Uporni – Lovro Novaković i Petar Obradović
- kategorija Rescue Line <14 – 3. mjesto: kombinirana ekipa Pe Se Že tig (Zagreb i Dubrovnik): Grga Gečević, Tin Herjević i Orsat Kralj s mentoricom Jelkom Hrnjić