Copernicus Služba za nadzor atmosfere zajedno sa španjolskim Supercomputing Centrom u Barceloni potvrdila je smanjenje emisija dušikovih oksida (NOx) i CO2 iz fosilnih goriva izazvanih karantenom u cijeloj Europi tijekom prvog vala pandemije COVID-a 19.
Copernicus Služba za nadzor atmosfere (CAMS), koju provodi Europski centar za vremenske prognoze srednjeg dometa (ECMWF) u ime Europske komisije, a financira Europska unija, danas je objavila ključne nalaze projekta za izračunavanje smanjenja emisija onečišćujućih tvari i stakleničkih plinova (GHG) diljem Europe tijekom prvog dijela pandemije COVID-19.
Ključni nalazi studije:
Skup podataka CAMS je slobodno dostupan i pokriva petomjesečno razdoblje od 21. veljače 2020. do 31. srpnja 2020. s dnevnim vremenskim okvirom, uključujući mjere prevencije COVID-19 u cijeloj Europi koje su se kretale od laganog socijalnog distanciranja do strogih zatvaranja. Ključni nalazi uključuju analize smanjenja emisija sljedećih čimbenika:
- Sektorska razina: Najveći pad emisija zabilježen u zrakoplovstvu i cestovnom prometu
- Doprinos na razini država: Italija, Francuska, Španjolska, Ujedinjeno Kraljevstvo i Njemačka zajedno su najveći doprinositelji smanjenju ukupne emisije EU-28
- Prostorna razina: Najveća smanjenja emisija u urbanim područjima i glavnim međugradskim cestama
- Analiza onečišćujućih tvari: Najveće smanjenje zabilježeno je u emisijama dušikovih oksida (NOx) i CO2 iz fosilnih goriva
Sektorska razina: Najveći pad emisija zabilježen u zrakoplovstvu i cestovnom prometu
Dnevne emisije NOx [t·dan-1] po sektorima izračunate za 2020. Uobičajeni scenarij (BAU, isprekidana crta) i COVID-19 (puna linija) između 1. siječnja i 31. srpnja 2020. za EU-28. Područja istaknuta između dvije crte predstavljaju razlike u emisijama između dva scenarija.
Na sektorskoj razini najveći pad emisija zabilježen je u zrakoplovstvu (-52%) i cestovnom prometu (između -20% i -23%, ovisno o zagađivaču). Pad sličnog intenziteta primijećen je u oba sektora na početku pandemije u Europi. Međutim, dok su zrakoplovne emisije ostale gotovo nepromijenjene, emisije cestovnog prometa počele su se postupno oporavljati krajem travnja i početkom svibnja, dostižući vrijednosti oko -7% ispod uobičajenog krajem srpnja.
Doprinos na razini države: Italija, Francuska, Španjolska, Ujedinjeno Kraljevstvo i Njemačka zajedno su najveći doprinositelji smanjenju ukupne emisije
Razmatranje doprinosa na razini zemlje ukupnom smanjenju emisija pokazuje da su Italija, Francuska, Španjolska, Ujedinjeno Kraljevstvo i Njemačka zajedno najveći doprinositelji ukupnom smanjenju emisije EU-28: 66,7% za NOx, 60,2% za CO, 59,1% za NMHOS, 59,2% za SO2, 65,1% za PM10, 67,4% za PM2,5, 65,3% za NH3, 85,0% za CH4, 69,2% za CO2 iz fosilnog goriva i 64,1% za CO2 iz biogoriva. Ovih pet zemalja su nametnule najoštrija ograničenja zatvaranja, stoga su imale veći pad emisija.
Uz to, u obzir dolazi i drugi čimbenik, naime doprinos svake zemlje ukupnim emisijama u EU. Primjerice, unatoč tome što nije predstavila najstrože mjere zatvaranja, Njemačka je zemlja koja ima najveće emisije stakleničkih plinova u cijeloj EU (oko 25% ukupnog fosilnog goriva CO2), a potom je i najveći doprinositelj smanjenju emisija stakleničkih plinova. Na razini zemlje, najveći relativni pad emisija zabilježen je za Italiju, Španjolsku i Francusku: između -19% i -16% za NOx i -15% i -12% za emisije fosilnih goriva CO2.
Prostorna razina: Najveća smanjenja emisija u urbanim područjima i glavnim međugradskim cestama
Što se tiče prostorne analize, najveća smanjenja emisija dogodila su se u urbanim područjima i glavnim međugradskim cestama. Također su primijećeni izolirani i značajni padovi emisija tamo gdje se nalaze veliki cestovni čvorovi. Otprilike 26% ukupnog pada emisije NOx u EU-28 dogodilo se u gradskim središtima klastera visoke gustoće, pri čemu je doprinos veći u Ujedinjenom Kraljevstvu (44,5%), Njemačkoj (32,8%) i Španjolskoj (32,5%).
Analiza onečišćujućih tvari: Najveće smanjenje zabilježeno je u emisijama dušikovih oksida (NOx) i CO2 iz fosilnih goriva