U subotu navečer u pulskom Malom rimskom kazalištu dodijeljene su nagrade Pulskog filmskog festivala Zlatne arene za filmove u Glavnom programu, u sekcijama Hrvatski film i Hrvatske manjinske koprodukcije. Nakon svečane ceremonije dodjele nagrada, filmaši nagrađeni na jubilarnoj, 70. Puli zaputili su se u Arenu te se naklonili publici. O dobitnicima Zlatnih arena, Velike zlatne arene za najbolji film te nagrade Breza za najboljeg debitanta odlučivao je peteročlani ocjenjivački sud kojim je predsjedala glumica Nives Ivanković, a članice su još spisateljica i dramaturginja Tena Štivičić, snimateljica Tamara Cesarec, producentica Maja Popović Milojević i redateljica Snježana Tribuson. U konkurenciji za nagrade bilo je 13 naslova u sekciji Hrvatski film te 7 u Hrvatskoj manjinskoj koprodukciji. Podsjetimo, za Zlatne arene mogli su se natjecati dugometražni filmovi svih rodova te su uz igrane, nagrađeni animirani i dokumentarni filmovi. Dodijeljena je i nagrada za najbolji hrvatski film po ocjeni publike – Zlatna vrata Pule, a zanimljivo je da je svih 13 naslova koji su konkurirali za tu nagradu dobilo ocjenu višu od četiri. U nastavku donosimo popis dobitnika Zlatnih arena i obrazloženja žirija, popis dobitnika nagrada u industrijskom programu Pula Pro “Scenarij kinohita” i “Filmovi u nastanku”, na koncu i poredak filmova i ocjena publike. |
Dobitnici Zlatnih arena naklonili su se publici u Areni |
HRVATSKI FILM |
1. Velika Zlatna Arena za najbolji film dodjeljuje se filmu “Veće od traume” redateljice Vedrane Pribačić, producentice i scenaristice Mirte Puhlovski i produkcijske kuće Metar60 „Grand prix za najbolji film dobio je film “Veće od traume”. Vedrana Pribačić i Mirta Puhlovski od ove su teške, bolne i bitne teme majstorskim režijskim, scenarističkim i snimateljskim postupcima napravile nezaboravno potresan i duboko upečatljiv film. Ovaj film o psihološkoj rehabilitaciji i vraćanju dostojanstva žrtvama ratnih silovanja povede gledatelja na put na kojem prolazi čitav spektar osjećaja, sućuti, bijesa, očaja i bespomoćnosti. Uvodi nas u iskustvo najekstremnije ljudske okrutnosti, ali obnavlja i vjeru u ljudski kontakt, u moć, ljekovitost i spasonosnost solidarnosti, strpljenja i nježnosti koju su ljudi sposobni jedni drugima pružiti.” |
Vedrana Pribačić i Mirta Puhlovski |
2. Zlatna Arena za režiju dodjeljuje se redatelju i scenaristu Juraju Lerotiću za film “Sigurno mjesto” „Juraj Lerotić režirao je potresnu osobnu priču sugestivno i otmjeno; koristeći precizan filmski jezik i u potpunosti izbjegavši sentimentalnost, stvorio je osjećaj napetosti do posljednjeg kadra i intenzivne, gotovo iracionalne nade da ćemo nekako izbjeći neizbježni ishod. Taj nas osjećaj, ne samo suosjećanja nego i vlastite emotivne investicije u sudbine likova prati još dugo nakon završetka filma.” |
Juraj Lerotić |
3. Zlatna Arena za scenarij dodjeljuje se Luki Rukavini i Roni Žulj za film “Cvrčak i mravica” redatelja Luke Rukavine „Luka Rukavina i Rona Žulj su ovu poznatu i jednostavnu Ezopovu basnu reinterpretirali na suvremen, duhovit i inteligentan način, zanatski besprijekorno, s višeslojnim humorom i pričom koja komunicira i s malom i s velikom publikom.” |
Rona Žulj i Luka Rukavina |
4. Zlatna Arena za najbolju glavnu žensku ulogu dodjeljuje se Tihani Lazović za ulogu Tine u filmu “Samo kad se smijem” redateljice Vanje Juranić „Ovu složenu ulogu žene koja živi u nasilnom braku Tihana Lazović igra sa stalnom, finom ravnotežom. Njenim tjelesnim izrazom osjećamo stalnu prisutnost prijetnje i već dobro naučeno, gotovo fosilizirano povlačenje u sebi koje diktiraju mehanizmi preživljavanja, dok na licu i u očima, a s minimalnom količinom riječi shvaćamo ambiciju, želju i pobunu mlade žene koja čezne za slobodom i dostojanstvom.” |
Tihana Lazović |
5. Zlatna Arena za najbolju glavnu mušku ulogu dodjeljuje se Goranu Markoviću za ulogu Damira u filmu “Sigurno mjesto” redatelja Juraja Lerotića „S likom Damira Goran Marković preuzima na sebe veliku odgovornost da sagradi klaustrofobični svijet čovjeka kojem je osnovni proces trajanja u životu nepodnošljiv. On puni svaki kadar pulsirajućom ranjivošću i precizno materijalizira nepovjerenje koja ga sprečava da pristane na pomoć i od onih koji mu je očajnički žele pružiti. Nakon gledanja filma mnogo smo bliže razumijevanju onog ljudskog iskustva s kojim se mnogi ne mogu identificirati, čime je Goran Marković ostvario grandiozan glumački pothvat.” |
Goran Marković |
6. Zlatna Arena za fotografiju dodjeljuje se Marku Brdaru za film “Sigurno mjesto” u režiji Juraja Lerotića „Marko Brdar suptilnim i nenametljivim odlukama gradi trajno jednako napetu atmosferu ovog osobnog, komornog filma. S velikim poštovanjem prema priči on nam povremeno zaklanja sadržaj i daje likovima pravo na privatnost, a povremeno nas intenzivno dovodi blizu dajući nam pristup u samu srž intimne drame.” |
Marko Brdar |
7. Zlatna Arena za montažu dodjeljuje se Dubravki Turić za film “Tragovi” u kojem potpisuje i režiju „Dubravka Turić stvorila je ritam i atmosferu koje vode glavni lik kroz film oslikavajući njeno unutarnje stanje, suptilno nam ga otkrivajući kroz fragmente i tragove prošlosti.” |
Dubravka Turić |
8. Nagrada Breza za najboljeg debitanta dodjeljuje se Josipu Žuvanu za režiju filma “Garbura” „U debitantskom filmu Josip Žuvan i kao scenarist i kao redatelj priča ganutljivu priču o odrastanju u malom dalmatinskom mjestu, duboko uronjenom u patrijarhalne kodove, u kojem višegeneracijske kavge, jal i gorčina skučene, siromašne sredine od najranijeg djetinjstva oblikuju ljudski karakter. Međutim Žuvanova ljubav prema priči i likovima, njegova autorska toplina, duhovitost i velikodušnost stvaraju svijet u kojem postoje iskupljenje, oprost i nada u mogućnost izdizanja iz zadanih okvira.” |
Josip Žuvan |
9. Zlatna Arena za najbolju sporednu žensku ulogu dodjeljuje se Ivani Roščić za ulogu Ines u filmu “Garbura” redatelja Josipa Žuvana „U svijetu duboko tradicionalno postavljenih odnosa i mnogih malih i velikih grubosti, Ivana Roščić odmjereno igra ženu čija je sudbina zadana i, kako se čini, nepromjenjiva, u kojoj autonomija i pobuna postoje samo u obliku seksualne transgresije. Ivana ulozi daje upravo pravu mjeru gorčine kao i one neophodne topline potrebne da bismo vjerovali u mogućnost bolje budućnosti glavnih likova.” |
Ivana Roščić |
10. Zlatna Arena za najbolju sporednu mušku ulogu dodjeljuje se Krešimiru Mikiću za ulogu Belca u filmu „Escort” redatelja Lukasa Nole „Krešimir Mikić napravio je dojmljivu i kompleksnu ulogu prijetvornog čovjeka mefistovskih osobina i snage. Vješto glumački balansirajući između osobina koje njegov manipulativan lik želi pokazati drugima, a skrivajući svoju pravu bit, imao je težak glumački zadatak koji je majstorski napravio. Osobitost njegove glumačke interpretacije u kojoj se koristi manirama balkanske familijarnosti čini lik bogatim i zanimljivim te dodaje njegovoj interpretaciji privlačnu humornost.” |
Barbara Nola preuzela je nagradu za Krešimira Mikića |
11. Zlatna Arena za scenografiju dodjeljuje se Ivanu Veljači za film “Escort” redatelja Lukasa Nole „Scenografija Ivana Veljače bitno pridonosi razlikovanju staleških svjetova koji se sučeljavaju u filmu Eskort i jedan je od odlučujućih činitelja postojane nelagodne atmosfere koja sugerira i anticipira buduće događanje. Scenografija je estetski iznimno dojmljiva i čini film vizualno upečatljivim.” |
Ivan Veljača |
12. Zlatna Arena za kostimografiju dodjeljuje se Ivani Zozoli Vargović za film “Dnevnik Pauline P.” redatelja Nevena Hitreca „Kostimografkinja Ivana Zozoli uspješno je savladala veliki zadatak. Kostim u filmu “Dnevnik Pauline P.” savršeno prati estetiku i visoku stilizaciju filma, i doprinosi razigranom koloritu slike”. |
Glavna glumica “Dnevnika Pauline P.” Katja Matković preuzela je nagradu za kostimografkinju Ivanu Zozoli Vargović |
13. Zlatna Arena za glazbu dodjeljuje se Vjeranu Šalamonu i Cocu Mosquitu za film „Cvrčak i mravica”, redatelja Luke Rukavine „Glazba u filmu “Cvrčak i mravica” dolazi kao pravo osvježenje i donosi vedre i razigrane teme, koje na svojstven način doprinose priči. Primjerena publici za koju je film namijenjen, vješto se poigrava s emocijama glavnih likova koje podcrtava, ali stvara i veseli predah koji radnju filma gura naprijed.” |
Coco Mosquito |
14. Zlatna Arena za specijalne efekte dodjeljuje se Pleter vatrometima za film “Garbura” redatelja Josipa Žuvana „Glavni likovi dječaka u filmu “Garbura” vrijeme u malom mjesto provode snimajući YouTube videe raznih eksplozija. Izvedba ovih efekata, a i drugih u filmu, profesionalna je, uvjerljiva i tehnički visoke kvalitete.” |
15. Zlatna Arena za masku dodjeljuje se Snježani Gorup za film “Tragovi” redateljice Dubravke Turić „Glavna junakinja filma “Tragovi” suočava se s osobnom krizom i izgubljenošću. Snježana Gorup kao majstorica maske vrlo vješto, a nenametljivo pomaže dočarati stanje glavne junakinje. Kako glavna junakinja ima autoimunu kožnu bolest vidljivu na licu, majstorica maske vrlo uvjerljivo dočarava i bolest, ali i situacije kada junakinja skriva vidljivost bolesti prekrivajući lice puderom.” |
16. Zlatna Arena za oblikovanje zvuka dodjeljuje se Dubravki Premar za film “Tragovi”, redateljice Dubravke Turić „Zvučna slika filma “Tragovi” suptilno je i bogato napravljena. Dubravka Premar zvukom upotpunjuje stvaranje atmosfere koja je u ovom filmu izrazito važna, ali uspijeva i dodatno obogatiti film stvarajući zvučne minijature koje ponekad imaju humorni karakter.” |
Dubravka Premar |
HRVATSKA MANJINSKA KOPRODUKCIJA |
1. Zlatna Arena za najbolju Hrvatsku manjinsku koprodukciju dodjeljuje se dokumentarnom filmu “Dosje Labudović: Nesvrstani”, redateljice Mile Turajlić „U centru su interesa filma redateljice Mile Turajlić rad Stevana Labudovića, snimatelja Filmskih novosti i osobnog snimatelja predsjednika Jugoslavije Tita i nastanak Pokreta nesvrstanih u tadašnjoj Jugoslaviji. Ovaj kompleksni film, bogat materijalima o ličnosti i povijesnom periodu kojim se bavi, na nov način osvjetljava nastanak Pokreta nesvrstanih i pozicionira važnost filmskog medija u kreiranju ugleda i obuhvatnosti tog pokreta. Inventivnim istraživačkim postupkom u koji upliće vlastita sjećanja i emotivne dojmove djetinjstva, redateljica zaokružuje i poentira stav o važnosti te velike političke ideje.” |
Tibor Keser i Vanja Jambrović koproducenti su filma Dosje Labudović: Nesvrstani |
2. Zlatna Arena za glavnu žensku ulogu dodjeljuje se Kseniji Marinković za ulogu Draginje u filmu “Da li ste vidjeli ovu ženu?” redatelja Dušana Zorića i Matije Gluščevića „Ksenija Marinković svojom raskošnom sposobnošću transformacije nosi film o ženama koje ne primjećujemo, koje su na ovaj ili onaj način gurnute na društvenu marginu. Svaki je lik sagrađen od drugačijih detalja kojima kumulativno stvara i slojeviti nadlik kojim kao da predstavlja i nebrojene druge žene za koje ne postoji vidljivost.” |
Snježana Tribuson i Ksenija Marinković |
3. Zlatna Arena za glavnu mušku ulogu dodjeljuje se Adnanu Omeroviću za ulogu Zorana u filmu “Najsretniji čovjek na svijetu” redateljice i scenaristice Teone Strugar Mitevske „Adnan Omerović stvorio je lik kojeg vidljivo i uznemiravajuće razdire nesavladiv osjećaj krivice za dramatične događaje iz prošlosti. Neuroza koja se osjeća u cijelom njegovom biću opipljivo nam dočarava konfliktno stanje svijesti čovjeka progonjenog događajima u kojima je sudjelovao i kao žrtva i kao agresor.” |
Vanja Sremac preuzela je nagradu za Adnana Omerovića |
4. Zlatna Arena za fotografiju dodjeljuje se Aleksi Radunoviću, Marku Kažiću i Milici Drinić za film “Da li ste vidjeli ovu ženu?” redatelja Dušana Zorića i Matije Gluščevića „Troje autora jakom vizualnom estetikom stvara zajednički identitet ovog začudnog filmskog triptiha, a pritom uspješno ostavljaju osobni autorski potpis na svakoj od epizoda.” |
Marko Kažić i Aleksa Radunović |
5. Posebna nagrada ocjenjivačkog suda dodjeljuje se Jeleni Kordić Kuret, glavnoj glumici filma “Najsretniji čovjek na svijetu” u kojem igra lik Asje “Jelena Kordić u filmu “Najsretniji čovjek na svijetu” napravila je fascinantan lik koji postepeno, uz dugu, preciznu suzdržanost otkriva vanjske i unutarnje ožiljke i stvara luk od pažljivo sagrađene fasade preko dojmljivog rastrojstva do konačnog suočenja.” |
Teona Strugar Mitevska, redateljica filma “Najsretniji čovjek na svijetu”, preuzela je nagradu za glavnu glumicu Jelenu Kordić Kuret |
OCJENE PUBLIKE |
Cvrčak i mravica: 4,83Veće od traume: 4,82Dnevnik Pauline P.: 4,73Sigurno mjesto: 4,64Hotel Pula: 4,60Samo kad se smijem: 4,60Pamtim samo sretne dane: 4,56Sedmo nebo: 4,55Garbura: 4,48Smrt djevojčice sa žigicama: 4,47Pelikan: 4,29Tragovi: 4,24Escort: 4,09 |