10.8 C
Dubrovnik
Utorak, 25 veljače, 2025
NaslovnicaLifestyleVrijeme je od karnevala: Znate li koje su tradicijske maske Konavla?

Vrijeme je od karnevala: Znate li koje su tradicijske maske Konavla?

Vrijeme maskiranja, ludovanja, veselja, šale i smijeha, glazbe i plesa, odnosno pokladno ili karnevalsko vrijeme u cikličkom se kretanju godišnjih običaja smjestilo između božićnog i korizmenog perioda. Kao početak pokladnog perioda najčešće se uzima blagdan Sveta tri kralja ili Vodokršće, 6. siječnja, kojim i završavaju božićni blagdani, a traje sve do Pepelnice ili Čiste srijede.

Iako su zadnja tri dana pred korizmu, nedjelja, ponedjeljak i utorak, kulminacija pokladnih zbivanja, kada se i odvijaju najveće maškarane svečanosti, cjelokupan pokladni period tradicijske kulture karakteriziraju maskirani ophodi po selima i kućama, a u dugom vremenu postojanja iznjedrili su mnoštvo regionalno i lokalno različitih pokladnih postupaka i prepoznatljivih maskiranih likova, u čemu ni Konavle nisu izuzetak.

Tradicijske pokladne maškare u Konavlima se mogu podijeliti u tri skupine: maškaru koja predstavlja predmet, maškaru koja predstavlja životinju i maškaru koja predstavlja čovjeka, a unutar njih nalazimo više tipova. Maškara koja predstavlja predmet bila je najmanje zastupljena, a zabilježen je primjer na Brotnicama gdje se pojavljuje kantar odnosno čovjek koji predstavlja vagu. On oko bedara ima zavezan konop, a u sredini, između nogu na navijen konop ima kolac s krtolom. Na trbuhu mu je privezan pleh, on je cijeli pokriven kabanicom te ga vode ostale maškare koje glume prodavače vune.

Pri ophođenju kuća traže djevojke i žene kojima prodaju vunu, a mjerenje količine vune odvija se na način da čovjek-kantar trza konopom među bedrima pri čemu se kolac pomiče gore dolje i udara po plehu. Ova izrazito falička maškara primjer je raspojasane pokladne slobode i tipičnog izvrtanja uobičajenih normi ponašanja, a koje se prvenstveno ostvaruje izmjenom identiteta maskiranjem.

Cavtat, 1950-ih godina

Nadalje, tradicijske maškare koje predstavljaju životinju imaju više vrsta, od kojih je najzastupljenija maškara konja, a izrada je zabilježena u Čilipima i Moluntu. Glava konja najčešće se izrađivala od drva, s pomičnim žvaljama na koje su bili nataknuti zubi, to jest špicasta sredina od luka. Stajala je na glavi čovjeka koji je bio prekriven lincunom te bi on potezanjem konopca otvarao i zatvarao žvalje glave konja. U Uskoplju je zabilježena izrada konjske glave od papira, a vilice od trske koje se nisu otvarale.

Sličnim sistemom izrade radile su se maske deve, ptice i noja. Maškare koje predstavljaju čovjeka su najbrojnije, prikazuju i žene i muškarce, a često su praćene dramskom igrom. U jedinstvene skupine maškara spadaju babe, Cigani, Turci. Muškarci i mladići ubabili bi se i obilazili kuće skupljajući jaja obučeni u staru, poderanu žensku nošnju, s prošupljenim platnom za oči i usta preko lica, a zabilježena je i maškarica od kozje mješine. Obavezno su nosili rekvizite poput kuđeje i zvona, često i volovske rogove u koje bi trubili, a pepelom su posipali svakoga tko je pokušao razotkriti tko se nalazi iza maske. Maškaranje u Cigane zabilježeno je u više sela u Konavlima, a skupine bi se obukle u staru robu i lice bi ocrnili čađom. U Vatajama je još početkom 20. stoljeća zabilježena maska Ciga od kore jasena ili duba s rupama za oči, nos i usta, zubima od kore, jezikom od kože brava s pomoćnim vilicama na konopčić.

Maškare u Čilipima

Maškaravanje u Turke sa svilenim pojasevima i fermenom s tokama bilo je tipično za Dunavljane koji su se u povorci spuštali na Grudu te su uvijek vodili jednu djevojku, odnosno muškarca prerušenog u žensko, koju su zvali bulaTurci su imali unaprijed pripremljen tekst kojim su se obraćali ukućanima, a s bulom bi plesali provjeravajući je li šantava, aludirajući na svadbene običaje. Ako bi se slučajno dvije skupine maškara srele na putu poklonili bi se barjacima jedni drugima, a često je znalo doći i do tučnjava i sukoba ponajviše zbog časti tko će kome dati mjesto da prođe.

Nadalje, česti su maskirani likovi babe i djeda, muža i žene s određenom tematikom maske, kao na primjer porođaja. Muškarac bi stavio kušin ispod modrine i napravio trbuh te glumio trudnicu, a uz nju je išao drugi muškarac, njen muž, babica, kum i fratar. U kućama koje se obilaze glumio bi se porođaj u čemu sudjeluju i sami ukućani, već upoznati s tradicijskim pokladnim igrama. Značajna je i maškara brica, pokladna igra brijanja komadom drveta. Jedan iz skupine maškara ima kantu s vodom te krpom maže maškare koje će brijati.

Gruda

Brojne tradicijske maškare kojih je zasigurno bilo više od navedenih praćene su dramskom igrom u kojoj je mimika imala podjednaku važnost kao i sam govor, odnosno glas koji je nužno bio izmijenjen kako osoba ne bi bila razotkrivena. Upravo skrivanje vlastitog identiteta i uzimanje drugog, najčešće izmjenom spolova ili društvenog statusa, pod okriljem maske glavna je značajka maškaravanja. Time se omogućuje izvrtanje uobičajenih normi ponašanja i privremeno oslobađanje bremena svakodnevnih uloga, a običajna zbivanja pokladnog perioda egzistiraju i kao predstavljački oblici narodne drame, to jest kao folklorno kazalište koje je najraznovrsnije i najbogatije upravo u pokladno vrijeme.

Objavljeno u Samonikle priče iz muzeja

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

NJORGANJE