Gradski vijećnik Andro Vlahušić iznio je pred novinarima danas u Maloj vijećnici Grada Dubrovnik, primjedbe na Odluku o uvođenju posebnog prometnog režima oko povijesne jezgre.
Vlahušić je predložio da se svim osobnim automobilima s dubrovačkim registracijskim oznakama dopustili slobodan provoz oko povijesne jezgre, da se na Ilijinoj glavici napraviti obratni kružni tok kao i da se postavi novi sustav semafora.
Vlahušić je na Odluku o uvođenju prometnog režima iznio primjedbe na ukupno 17 stranica, s tim da se 10 stranica odnosi na režim prometa u užem području grada, a sedam na režim prometa na širem području grada.
Na današnjoj konferenciji na medije osvrnuo se na četiri, po njemu ključne točke, pitanje prolaska Dubrovčana i stanovnika okolnih općina preko Ilijine glavice, pitanje naplate zaustavljanja na Pilama autobusa koji prevoze turiste, pitanje ograničavanja broja taksi vozila koji mogu prometovati oko povijesne jezgre, te kako ih je nazvao fizička rješenja, odnosno izgradnju i postavljanje novog kružnog toka i semafora na Ilijinoj glavici.
„U svakom gradu postoje dvije ključne teme: koliko je novaca u kasi i pitanje uvođenja reda i sklada, u što spadaju promet i osnovni urbanizam. Ako se riješe ova pitanja onda se gradonačelnik i gradsko vijeće mogu birati na lutriji“, kazao je uvodno Vlahušić te dodao kako je 2012. godine grad bio opterećen gužvama na prometnici tijekom cijele godine, a da se stanje poboljšalo nakon što su uvedena nova prometna rješenja: lijevi skretač na Domu zdravlja, kružni tok u Gružu, i na stanici Lapad.
„Tijekom zime više nema gužve po gradu, no nema ni parkirnih mjesta oko povijesne jezgre. U kontekstu ove Odluke postavlja se pitanja imaju li ljudi oko Grada pravo na besplatan prijevoz oko Grada. Prema predstavljenoj odluci to je pitanje regulirano tako da će oni koji imaju PPK karticu moći prometovati oko povijesne jezgre. S obzirom na to da oko 5 do 6 tisuća stanovnika trenutno ima PPK karticu, to znači da bi se samo jedna petina građana Dubrovnika mogla voziti preko Zagrebačke ulice. To treba promijeniti tako da svi osobni automobili s dubrovačkim tablicama imaju slobodan provoz uz to da se građanima omogući da putem SmartParking mogu vidjeti koliko ima slobodnih parkirnih mjesta u toj zoni te da im se ako vide na recimo na parkingu na Gradcu ima slobodnih mjesta da to mjesto i rezerviraju“, kazao je Vlahušić.
Što se pak tiče turističkih autobusa gradski vijećnik je podsjetio da je 2011. donesena odluka po kojoj turistički autobusi plaćaju zaustavljanje na Pilama 800 kuna te da je ova odluka na snazi i danas. Podsjetio je i da je Grad Dubrovnik vodio sporove s agencijama koje nisu plaćale zaustavljanje na Pila te da je odlukom Visokog trgovačkog suda potvrđeno da Grad i Sanitat mogu naplaćivati tu naknadu kao i da je Grad putem donesenih presuda naplatio 25 milijuna kuna. Istaknuo je i kako je 2016. godine, za vrijeme prvog mandata gradonačelnika Franković Gradsko vijeće usvojilo odluku po kojoj autobusi koji prevoze goste s kruzera ne plaćaju navedenih 800 kuna, već da plaćaju vinjete.
Naglasio je i kako se iznos naknade koju turistički autobusi plaćaju od 2011. godine nije mijenjano, no da su tom periodu značajno rasle cijene ulaznice za zidine kao i za žičaru.
„Zašto se iznos ove naknade nije uskladio s cijenom ulaznica za žičaru i zidine? Pedeset posto autobusa ne plaća ništa. Zašto mogu doći do grada bez da plaćaju išta“, upitao je Vlahušić te dodao kako oni navedeni turistički autobusi, odnosno putnici koje kupe Du Card ne plaćaju zaustavljanje.
U kontekstu naplaćivanja naknade za zaustavljanje autobusa, podsjetio je Vlahušić i na koncesijsku naknadu za žičaru koju je tvrtka Excelsa nekretnine dužna plaćati Gradu.
„Određeno je da će Excelsa plaćati koncesijsku naknadu u iznosu od 15 posto, s tim da su Lukšić i Rusković tražili da autobusi koji iskrcavaju turiste koji idu na žičaru ne plaćaju tih 800 kuna, što je im je i odobreno. Ti autobusi imaju besplatan prolazak preko Ilinje glavice, zbog čega Grad Dubrovnik izgubio na desetke milijuna kuna. Je li se tu netko najeo malo ludih gljiva?“, upitao je Vlahušić te predložio da da se svim autobusima zaustavljanje naplaćuje 200 eura.
Što se pak tiče taksi vozila Vlahušić je naglasio kako je 2010. godine kad je Gradsko vijeće odlučivala o dodijeli licenci na području Grada bilo oko 100 taksi vozila, a da se taj broj do 2016. popeo na 500.
„Oni su plaćali licence i dogovoreno je da će imati dvojne cijene, kako bi se Dubrovčani mogli voziti duplo jeftinije. Tad nije bilo gužvi. Onda je došla liberalizacija ovog tržišta, danas imamo iznimno veliki broj taksi vozila na području grada, koji godišnju licencu plaćaju u iznosu od 1/5 godišnje neto plaće u Dubrovniku. Grad je više zarađivao dok je sam dodjeljivao licence, a nismo imali problem gužvi po prometnicama“, kazao je te dodao da se uvođenjem novog prometnog režima nastoji zapravo ograničiti broj taksi vozila oko povijesne jezgre.
Istaknuo je i kako je oko povijesne trenutno određeno 60 parkirnih mjesta te predložio da se taj broj proširi na 90.
„Idealno bi, ako uspijemo ograničiti broj taksi vozila, da se broj taksi vozila koji mogu prometovati oko povijesne jezgre poveže s broj gostiju koji borave u samoj povijesnoj jezgri. Ako je u povijesnoj jezgri manje od 8 tisuća ljudi oko povijesne jezgre može prometovati 90 taksi vozila, a ako je pak više od 8 tisuća ljudi onda oko povijesne jezgre može biti 60 taksi vozila. S tim da na Ilijinoj glavici treba postaviti semafor“, kazao je Vlahušić.
Četvrtak točka prijedloga koja je danas iznio Vlahušić odnosi se na konkretna, fizička, prometna rješenja.
Predložio je tako obratni kružni tok oko garaže na Ilijinoj glavici, te dodao kako već postoji izrađen projekt rekonstrukcije, koji uključuje prometnicu s tri trake, od koji bi jedna služila za taksi vozila koja bi čekala na ulazak u povijesnu jezgru, odnosno koja bi čekala da se ne semaforu upali zeleno svijetlo za ulazak u zonu oko povijesne jezgre.
Vlahušić je predložio i da na postojećem raskrižju na Domu zdravlja napravi kružni tok s pothodnicima te da se uvede nova, kružna linija, javnog gradskog prijevoza, koja bi bila besplatna za građane.
Vlahušić je danas pozvao gradonačelnika Frankovića da objavi sve pristigle primjedbe koje su na ovu Odluku pristigle tijekom javnog savjetovanja te da se oformi posebno povjerenstvo u čijem bi sastavu bili stručnjaci Prometnog fakulteta, prometni stručnjaci i gradske službe.
„Gradske stručne službe koje će analizirati pristigle primjedbe nisu do danas dale niti jedna prijedlog prometnih rješenja, ili ih je Andro nacrtao ili su ih izradili prometnih stručnjaci“, naglasio je te dodao kako bi bilo zanimljivo vidjeti je li netko od gradskih vijećnika iznio primjedbe na ovu odluku.
„Ovakvom odlukom tjeramo ljude iz povijesne jezgre, Pila, Ploča i Zlatnog potoka. Gdje je tu Respect the City?“, upitao je Vlahušić.
Primjedbe vijećnika Vlahušića možete pročitati ovdje i ovdje.