16.8 C
Dubrovnik
Petak, 22 studenoga, 2024
NaslovnicaLifestyleUmirovljenik iz Opuzena nakon dvije godina rada objavio 3D animaciju renesansnog Dubrovnika

Umirovljenik iz Opuzena nakon dvije godina rada objavio 3D animaciju renesansnog Dubrovnika

Opuzenac Stipan Ujdur, umirovljenik, objavio je nedavno nakon dvije godine rada, animaciju 3D modela renesansnog Dubrovnika. Zaljubljeniku u 3D animaciju ovo nije prvi projekt ovog tipa. U formatu 3D animacije prethodno je obradio Dioklecijanovu palaču i antičku Naronu u Vidu kod Metkovića. Ujdur je istaknuo kako se ne radi o animiranom, odnosno crtanom filmu, već da se ovakve animacije korisna podloga za pravljenje animiranih filmova, za što su potrebni drugačiji programi i računalna, što iziskuje velika materijalna sredstva koja su njemu kao umirovljeniku nedostupna.

– Na animaciji su prikazane dnevne životne situacije civilnog i vjerskog života Grada, iz različitih perioda. Neke scene su prikazane na šaljiv način, dok su druge strogo ozbiljne. Zanimljiva je scena ispred tvrđave Lovrijenac, kad su Mlečani došli s tadašnjim jedrenjakom, današnjim platformama za izvođenje radova na vodi ili u blizini vode. Ovakvi jedrenjaci su imali sve zanatlijske, zidarske stručne kapacitete za brze radove, a imali su i svoju kuhinju za radnike i prateće vojno osoblje. Odlike ovakvih brodova su ravne velike palube s najnužnijim kabinskim dijelom – opisao je Ujdur.

– Naoružanje i vojni arsenal koji se vidi na kuli Minčeti, nalazio se i na ostalim tvrđavama, a bio je najmoderniji za to doma. Zbog specifične geopolitičke lokacije Grad je ulagao mnogo u naoružanje i obranu.

Dolazak Mlečana pod Lovrijenac, isječak iz animacije 3D modela Dubrovnika

– Scena kod velike Onofrijeve fontane prikazuje okupljanje gospara i gospođa, peračice rublja i nosilje vode, a osim fontane prikazana je i zavjetna crkva sv. Spasa koja je podignuta nakon potresa 1520. godine, a ostala je netaknuta i nakon potresa 1667. godine. Za razliku od crkve sv. Spasa, u velikom potresu razoren je franjevački samostan, a preživjela je jedino Pijeta na južnom portalu – autor je istaknuo da je moguće da ovo bude tema budućeg 3D prikaza razaranja važnijih objekata u velikom potresu 1667., a pojasnio je da su mu za to potrebni podaci o unutrašnjoj arhitekturi i teksturama zidova, odnosno interijera objekta koje bi potom u ovoj tehnici obradio. Kako takvo prikupljanje podataka iziskuje mnogo vremena novo bi se projekta moga prihvatiti tek iduće godine.

– Scena sv. Vlaha zanimljiva je po tome što se vidi crkva u izvornom obliku, koja je bila okrenuta u smjeru istok-zapad, za razliku od današnje orijentacije na sjever-jug, ali je vidljivo da je zvonik i dalje okrenut prema zapadu, odnosno Rimu. Crkva je oštećena u potresu, ali je do temelja izgorjela 1706. godine, nakon čega je napravljena crkva kakvu danas poznajemo.

– Neki dokumenti upućuju na to da je prostor od Luže do Kneževa dvora bio tvrđava, a to potvrđuje i Veduta, na kojoj se vidi da je zid od Arsenala bio u ravnini istočnog zida do Kneževa dvora, dok je danas u ravnini zapadnog zida zvonika do Kneževa dvora. Zato je mala Onofrijeva fontana unutar niše, a nije ispred zida kako je bila prije 1667. godine. Uz ovu fontanu tada se nalazila i židovska fontana koju su zvali “Košer fontana”, a bila je namijenjena samo za potrebe Židova. Prema Veduti Knežev dvor je umjesto današnjih pet, imao šest arkada – pojasnio je animaciju Ujdur, a potom se osvrnuo na glazbenu podlogu korištenu u prikazu.

– Glazbeni izvori su različiti, ponovno remiksani prema potrebama scena. Prevladava renesansna glazba mediteranskog podneblja. U sceni kod Onofrijeve fontane nema glazbene podloge već se čuje šum vode i glasovi ljudi. Lutnja je primarni instrument, osim dijela od franjevačkog samostana do crkve sc. Vlaha. U ovoj se sceni primarna je sakralna glazba, odnosno orgulje i gregorijanski napjev na latinskom, koji se tad koristio u crkvenoj liturgiji. Scena kod Orlandova stupa također ima specifičnu zvučnu podlogu. Čuju se bubnjevi i bas kao najava nečega. U početku se čuju lanci, okovanog osuđenika. Od Sponze do Kneževa dvora zvučna je podloga je ponovno renesansna lutnja, dok se kod scena s fontane ponovno čuje šum vode, dok se kod štanda s kovačem čuje zvuk kovanja, odnosno udarca čekićem po metalu. Potom se od Kneževa dvora do Sponze ponovno čuje lutnja te zveket mačeva i topot koraka dubrovačkih vojnika. U scenama izvan zidina i unutar Porta prevladava flauta, dok se u pozadini čuje šum valov i galebovi. Kod Lovrijenca su primarni bubnjevi kao topovska paljba, isto kao i na Minčeti. Završna scena potresa ima specifične efekte trešnje i eksplozija. U sceni razorenog Dubrovnika čuje se zvonjava zvona, zvuk koji se uobičajeno koristio za obavještavanje o svim katastrofama.

Autor 3D modela i animacije: Stipan Ujdur iz Opuzena

Autor trešnje i razorene Sponze: Martin van der Mejide, Arnhem, Nizozemska

Autor zvučnih efekata: Nikola Vidić, Zagreb

1 KOMENTAR

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

NJORGANJE