13.8 C
Dubrovnik
Petak, 11 travnja, 2025
NaslovnicaDupromoSUZUKI VITARA - automobil koji smanjuje potrošnju goriva i emisiju štetnih plinova

SUZUKI VITARA – automobil koji smanjuje potrošnju goriva i emisiju štetnih plinova

Elektrifikacija je opasno zahvatila autoindustriju, a sve većom brzinom u nove modele infiltrira se i mild/blaga hibridna 48-voltna tehnologija.

Trenutno na našem tržištu nema previše  modela s 4-cilindarskim turbobenzincima s ovom tehnologijom. Vrlo je malo modela s cijenom ispod 200.000 kuna s 48-voltnom mild hibridnom tehnologijom koja je u ovom trenutku privilegija premium brendova poput Mercedesa, BMW-a, Volva…

Najjeftiniji kompakt s 4-cilindarskim motorom i 48-voltnim blagim hibridom je Suzuki Vitara 1.4 turbo (129 KS) s početnom cijenom od 129.976 kuna, a najbliži mu je novi Seat Leon s 1,5-litrenim eTSI benzincem sa 110 KS, koji košta 148.615 kuna. Malo iznad granice od 200.000 kuna je nova generacija VW Golfa s 1,5-litrenim eTSI benincem od 150 KS, a cijena mu je 204.467 kuna.

Riječ je o 48-voltnom  uređaju koji radi kao elektromotor i generator, a remenom je povezan s radilicom, objašnjava dr. Željko Marušić.

– Ideja je jednostavna: kad se automobil zaustavlja ili koči,  uređaj radi kao generator te intenzivno kinetičku energiju automobila pretvara u električnu i pohranjuje u bateriju povećanog kapaciteta. Pri ubrzanju sustav počinje raditi kao elektromotor i, prvo ne uzima energiju od motora i drugo, dodaje energiju u pogon, odnosno svoju snagu pridodaje pogonskom motoru. Time se istodobno postiže učinkovit sustav Start-Stop.

Sustav nove generacije, temelj suvremenih blago-hibridnih sustava, sklop elektromotor-generator ima izdvojen te je remenom spojen na radilicu. A povećanje radnog napona instalacije s 12 na 48 V povećava učinkovitost. To se ostvaruje pomoću dodatne 48-voltne baterije, odnosno baterijskog modula. Povećanjem napona proporcionalno se smanjuje jakost struje i povećava učinkovitost (smanjuju gubici), mogu se ugraditi tanji i lakši kabeli, što će pojednostaviti izvedbu i smanjiti potrošnju goriva.

Prijelaz na 48-voltnu instalaciju, u sustavu elektromotor-generator, omogućit će bolju energetsku bilancu automobila, dakle dodatno će smanjiti potrošnju goriva i emisiju štetnih plinova, kaže dr. Željko Marušić. – Učinkovitijom regeneracijom kinetičke energije, generatorskim „modom“ pri usporavanju i kočenju te intenzivnijim elektromotornim potporama pri ubrzavanju omogućava se znatna  ušteda goriva.

Najveći su dobici, i više od 10 posto, u gradu, dakle u vožnji s velikim odjelom usporavanja i ubrzavanja. Na otvorenom potrošnja goriva i emisija CO2 smanjuju se za oko pet posto. Svi suvremeni turbobenzinci opremaju se „blago-hibridnim“ sustavom. Da bi sustav bio učinkovit, ugrađena je i razmjerno mala litij-ionska baterija, kapaciteta oko 0,5 kWh, koja ima ulogu preuzimanja (regeneriranja) kinetičke energije automobila pri usporavanju, kočenju, a posebice je korisna pri dužoj vožnji na nizbrdici, pojašnjava dr. Željko Marušić.

– Kinetička se energija (pri spuštanju nastala iz potencijalne) pretvara se u električnu, koja se potom koristi za potporu pogona. Učinak je dvostruk, pojačava se odziv na gas (elastičnost) i performanse, pogotovo u kritičnim manevrima (pretjecanje…), omogućava održavanje vožnje konstantnom brzinom uz kratkotrajno isključivanje motora te se energijom, koja bi se inače ‘izgubila’ (u kočnicama trenjem pretvorila u toplinu) smanjuje potrošnja goriva. Blago-hibridni sustav posebice je učinkovit i koristan u gradu, gdje ima dosta ubrzavanja i usporavanja, pa smanjenje potrošnje goriva može biti i 20 posto…

Također, ovaj sustav štedi kočnice, jer se za usporavanje vozila umjesto trenja (koje troši kočne pločice i diskove) pokreće generator za proizvodnju struje, koji pritom stvara mehaničke otpore i usporava vozilo. To je dodatni benefit blago-hibridnih vozila, a koliko vrijedi znaju svi koji su, uz disk pločice na automobilu, trebali mijenjati i skupe diskove…

sponzorirani članak

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

NJORGANJE