11.8 C
Dubrovnik
Nedjelja, 24 studenoga, 2024
NaslovnicaVijestiSrđevci godinu dana mjerili kvalitetu zraka na Pilama i Lapadskoj obali -...

Srđevci godinu dana mjerili kvalitetu zraka na Pilama i Lapadskoj obali – pogledajte rezultate

Stranka Srđ je Grad danas je održala konferenciju za novinare na temu kvalitete zraka u Dubrovniku, a slijedom njihovog projekta, koji su sami financirali. Riječje o postavljanju mjerača kvalitete zraka, koji su godinu dana mjerili, a mjere i dalje sastav zraka na Lapadskoj obali, nasuprot luke te na Pilama.

Rezultati koji se u realnom vremenu objavljuju na internetskoj platformi govore da je na Lapadskoj obali kvaliteta zraka u 66 posto vremena izvrsna, u 26 posto umjerena, a u 7 do 8 posto opasna za djecu, starije osobe i one koji pate od bolesti dišnog sustava. Ti vrhunci loše kvalitete zraka povezani su s vremenom uplovljavanja i isplovljavanja brodova na kružnim putovanjima u luku Gruž.

Na Pilama su rezultati lošiji. Izvrsna kvaliteta zraka mjeri se u 60 posto vremena, umjerena 28 posto, a rizična u čak 12 posto. Uz sve ostale, aparat mjeri PM10 i PM2.5 čestice, koje štetno djeluju na dišne organe i krvotok.

-Dugo se bavimo ovom temom za koju smatram da je egzistencijalno pitanje, iznad politike te da svi građani imaju pravo na pravovremenu i točnu informaciju o kvaliteti zraka. Prije godinu dana postavili smo ove mjerne stanice na kuće naših volontera, a slijedom činjenice da u Dubrovniku, ali ni u cijeloj Županiji nema sustavnog monitoringa kvalitete zraka.

Već tri godine u Županijskoj skupštini podnosimo amandman kojim tražimo da se monitoring kvalitete zraka uvrsti kao redoviti program Zavoda za javno zdravstvo DNŽ, kao što je to i monitoring kvalitete mora za kupanje. Taj, kao i svi drugi naši amandmani redovito se odbija. Zato smo pokrenuli ovaj projekt i sad svatko na našoj stranici uživo može pratiti podatke. Ujedno naši podatci su dio većeg projekta Citizen science, kojim Europska unija potiče građane da sami mjere kvalitetu zraka u svojim sredinama, dijele podatke te tako doprinesu očuvanju okoliša i zdravijem životu.

Svi podatci u realnom vremenu dostupni su i na World Air Quality Indexu, gdje se prikupljaju podatci svih amaterskih i institucionalnih mjerača kvalitete zraka. A treba naglasiti kako je prije 10-ak dana donesena nova, stroža direktiva Europske unije o kvaliteti zraka, koju će i Hrvatska morati implementirati u svoje zakonodavstvo, kazao je na konferenciji županijski vijećnik Srđ je Grad Marko Giljača.

Ljubo Nikolić novinarima je objasnio tehnički dio ovog projekta.

Pritom je pokazao i jedan znakovit graf, koji je nastao jučer, kao Screenshot u trenutku kad je jedan kruzer uz zvuk trube napuštao Gruž, gdje je na Lapadskoj obali naglo pala kvaliteta zraka.

Nikolić je istaknuo kako ih je na ovaj projekt potaknula konstantna sumnja građana o kvaliteti zraka, osobito kad iz dimnjaka kruzera vezanih u Gružu suklja crni dim, a nije to baš rijetko. Potom i činjenica kako je u brojnim zakonskim aktima predviđen monitoring kvalitete zraka, no sve to ostaje na papiru.

Giljača je dodao kako bi monitoring kvalitete zraka, kao redoviti program Zavoda za javno zdravstvo koštao tek 30 do 40 tisuća eura godišnje, no političke volje nema.

Srđevci su na kraju pozvali građane da im se priključe i da se prijave za montažu mjerača kvalitete zraka.

-To je jedan mali uređaj, koji se montira na vanjski dio stana, kuće, zgrade… ono što mu treba je napajanje energijom, pri čemu troši kao jedan punjač za mobitel, kao i pristup Wi-Fi mreži. Montažu obavljaju naši volonteri i to sve skupa traje tek sat vremena, a što više ovakvih stanica bude po gradu, imat ćemo točnije podatke o kvaliteti zraka koji dišemo, kazao je Ljubo Nikolić.

Marko Giljača je dodao kako bi lokacije u blizini luke Gruž bile prioritetne, no pozvao je sve građane da se jave i doprinesu podatcima realnoj slici kvalitete dubrovačkog zraka. Uz to je pozvao dubrovačke znanstvenike sa Sveučilišta te Zavoda za javno zdravstvo da obrade dosad prikupljene podatke.

1 KOMENTAR

  1. Bravo Sasvim konkretna stvar. No što se može učiniti kako bi stvari bile bolje!?
    Promjena energenata koje pokreću automobile, brodove i zrakoplove nije u našoj domeni….ali….treba poraditi na adekvatnosti protočnosti prometa planiranje više ulaza/izlaza iz grada, planiranje garaža može pomoći da se štetne emisije smanje. Ubrzanje prometa
    smanjuje emisije za 300-350%.
    To je bit stvari. Ono što nije dobro da promet u Župi u ljenom periodu dostiže
    30 000 vozila dnevno a mi planiramo brzu cestu. Uvjet za autocestu je po pravilniku 14 000 vozila dnevni prosjek na godišnjoj bazi. Tu se krije glavni uzrok zagađenja.
    Ono što još treba analizirati je analiza zagađenosti zemljišta uz ceste i u gradskim vrtovima jer dio ostaje u tlu da bi se dobila potpuna slika.

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

NJORGANJE