17.8 C
Dubrovnik
Petak, 18 travnja, 2025
NaslovnicaLifestyleRiječ psihologinje: svako ograničenje kretanja i on line nastava ostavljaju trajne tragove...

Riječ psihologinje: svako ograničenje kretanja i on line nastava ostavljaju trajne tragove na psihi djeteta

Početak školske godine u naizvjesnim korona uvjetima i okolnostima koje se mogu promijeniti doslovno u jednom danu, donosi traumu u živote i djece i roditelja. U javnom prostoru dosta je rasprava o on line nastavi koja ima dosta zagovornika i među roditeljima koji se boje za svoju djecu, ali je popriličan i broj onih koji smatraju da se djeci, kao ponešto zaštićenijoj skupini populacije od infekcije, treba omogućiti odlazak u školu, te izravni kontakt s vršnjacima i učiteljima. Zatražili smo stručno mišljenje od Nande Katafatović, kliničke psihologinje u dubrovačkoj bolnici i predsjednice Društva psihologa Dubrovnik.

Što bi bila preporuka psihologa oko odlaska djece u školu, a s obzirom na razmišljanja o on line nastavi

-On line nastava je nužno zlo u uvjetima života u kojima smo se, na žalost, našli. Život i škola na kakvu su se djeca navikla uvelike se promijenila, što je kod djece izazvalo osjećaj neizvjesnosti, anksioznosti i frustracije. Spoznaja da neko vrijeme neće vidjeti svoje školske prijatelje i učitelje, da nisu u mogućnosti baviti se slobodnim aktivnostima i da će morati živjeti uz određena ograničenja kod većine djece izaziva ljutnju i zabrinutost. Deprivacija od druženja uz on line nastavu u svom domu, izostanak strukture dana, neopipljivi motivatori (pohvala, nagrada i kritika gube na snazi), kao i gubitak svih bitnih elemenata koji čine okvir i pojam škole nužno dovode do brzog zasićenja, umora i gubitka motivacije.

Koliko je djeci bitan taj socijalni kontakt s vršnjacima i učiteljicom, osobito prvašićima, djeci s poteškoćama u razvoju?

-Nedostatak izravne interakcije sa učiteljima i dječje interakcije, ali i međusobne razmjene emocija koje idu uz savladavanje školskog gradiva može biti okidač emocionalnim poteškoćama. Motivacija za učenjem i zadovoljstvo pri on line učenju kod većine djece je nedostatno. Pažnja i koncentracija je otežana, obrada gradiva je površnija, stoga digitalni mediji imaju negativne učinke na učenje. Vještine upravljanja stresom, neugodnim emocijama i samoregulacija su sada izrazito važni za uspjeh kao i zadovoljstvo u on line nastavi. To su upravo one vještine koje djeca tek trebaju savladati tijekom odrastanja i školovanja. Osobito je teško djeci sa poteškoćama u učenju kojima on line nastava još teža, stoga jer je loša samoregulacija često u osnovi njihovih poteškoća. Socijani kontakt s vršnjacima i učiteljima jako je bitan prvašićima koje za školu posebno veže njihova učiteljica /učitelj, prostor škole, vršnjaci. On line nastava osobito je teška svim učenicima koji su pred prekretnicom, pred krajem jednog dijela školovanja (petaši, osmaši, maturanti). Oni su suočeni sa intenzivnijom neizvjesnošću, tjeskobom i emocionalnom uskratom.

Kako Vas se doimaju fotografije koje se ponekad vide po društvenim mrežama o djeci koja stoje u svojim nacrtanim krugovima iz kojih ne smiju iskoraknuti, o ograničenom prostoru kretanja…kakve posljedice to ostavlja na dječju psihu? –

-Ograničen prostor kretanja, krugovi iz kojih djeca ne smiju iskoračiti, izolacija, uskrata emocionalne razmjene, ograničena motorna aktivnost kao i neverbalna komunikacija protivni su dječjoj prirodi i ostavit će posljedice na dječju psihu. Mozak uvijek uči i mijenja se, tako da će i vrijeme provedeno uz navedena ograničenja i uz on line nastavu sigurno ostaviti trajne tragove.

Obzirom na vaše dosadašnje iskustvo s problemima zbog kojih vam se obraćaju roditelji djece i tinejdžera, u post koronarnom vremenu, na što bi trebalo obratiti pažnju? Koji su simptomi koji se ne smiju ignorirati i omalovažavati?

-U vremenu koje je pred nama posebnu bi pažnju trebalo posvetiti promjenama u ponašanju kod djece i adolecenata koje utječu na njihovu sposobnost da sudjeluju u svakodnevnim aktivnostima i koje narušavaju komunikaciju u obitelji. Simptomi koji se ne smiju omalovažavati su svakako; povlačenje i nezainteresiranost za druženje i kontaktiranje sa vršnjacima, poteškoće spavanja, gubitak apetita ili pojačani apetit, somatske tegobe bez vidljivog uzroka, povećana uzbuđenost ili impulsivnost, agresivnost, razdražljivost, nedostatak energije i nezainteresiranost za svakodnevne aktivnosti, pojačani iracionalni strahovi, panični napadi, regresija u ponašanju kod mlađe djece, repetitivne igre, separacijske poteškoće.

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

NJORGANJE