Frano Luetić, v.d. direktora Zračne luke Dubrovnik je poslao dopis u kojemu se osvrnuo na poslovanje u ovoj nepredvidljivoj godini, podnio je izvješće o aktivnostima i očekivanjima u sljedećim godinama. Njegov dopis, izuzev dijelova u kojima želi sretne blagdane, prenosimo u cjelovitom obliku:
Nažalost, nakon 10 uzastopnih godina kontinuiranog znakovitog porasta prometa, došla je ova teška godina obilježena pandemijom koronavirusa izazvavši do sada u povijesti zračnog prometa neviđenu krizu i nezapamćeni pad zračnog prometa. Ista sudbina je zadesila i našu zračnu luku, pa je slijedom navedenog pad putničko prometa iznosio 89,6% u odnosu na prethodnu godinu. Naime, 2019 godine, kao što je već poznato, smo ostvarili najbolje rezultate kako u fizičkom, tako i financijskom prometu, računajući od početka rada ove zračne luke još daleke 1962 godine. Bilo je ostvareno 2,9 milijuna putnika i ukupan prihod od 478,23 milijuna kuna.
Za 2020. smo imali izvrsne najave i planirali porast od 5%, prva dva mjeseca nisu nagovještavala bilo kakav poremećaj, pa smo već bili osigurali oko 250 sezonskih radnika, koji bi nam bili potrebni za obaviti najavljeni opseg posla. Međutim, polovicom mjeseca ožujka stvari se naglo kompliciraju epidemija, odnosno pandemija ne zaobilazi ni našu zemlju, a 19. ožujka zatvaramo zračnu luku za sav civilni zračni promet, da bismo je ponovno otvorili 06. svibnja, a 11. svibnja, Croatia Airlines uspostavlja unutarnji promet za i iz Zagreba. Redoviti međunarodni promet za našu zračnu luku započinje tek 15. lipnja i postupno raste, pa smo bili povezani sa više od 50 odredišta u Europi i to nažalost traje do 20. kolovoza, kada je RH na zdravstvenim kartama Europe obojena u “narančasto” i u “crveno”, dok naši najvjerniji putnici iz Ujedinjene Kraljevine prekidaju dolaske zbog obustave letova.
Iako po broju letova u protekloj godini i nismo imali tako loše rezultate (ostvareno je preko 30% letova u odnosu na 2019) popunjenost zrakoplova je bila ispod 30% raspoloživih sjedala. S druge strane poslovno zrakoplovstvo, poglavito imućni svjetski poznati pojedinci, su ostvarili veliki broj dolazaka privatnim zrakoplovima, a kako bi odmor provodili na jahtama širom Jadrana. Znalo se dogodit da smo imali i preko 30 zrakoplova parkiranih na našim stajankama dugoročno. Kako smo završili projekt Razvoj zračne luke Dubrovnik, tako smo znatno povećali stajanke za zrakoplove, pa su nam dolazili zrakoplovi i sa drugih susjednih zračnih luka, zbog zagušenosti njihove infrastrukture, dok su kod nas mogli bezbrižno boraviti. Nakon kolovoza promet je konstantno u silaznoj putanji sve do danas, a svi željno očekujemo oporavak istog u sljedećoj godini.
Svakodnevno pratimo obavijesti i analize svjetskih zrakoplovnih organizacija, kao što su IATA, ICAO, ACI i Eurocontrol, pa temeljem toga izrađujemo kratkoročne i srednjoročne planove za nastupajuće razdoblje. Očekuje se što brža primjena cijepljenja u cijelom svijetu, pa su scenariji da bi se promet iz 2019. mogao povratiti te brojke, optimistično u 2024., a manje optimistično u 2026. Mi smo gotovo isključivo vezani za turistički promet, pa smo u tom smislu nešto više zakinuti od ostalih zračnih luka koje nisu toliko vezane uz turizam, jer smo i tekuće godine imali prigodu vidjeti da se većina turista upućivala na odmor vlastitim automobilima iz zdravstvenih razloga. Veliko je lobiranje od strane svih predstavnika zrakoplovne industrije da se primjeni jedinstveno antigensko testiranje svih odlaznih putnika u zračnim lukama s brzim rezultatima testa, a taj način bi se izbjegla četrnaestodnevna, ili desetodnevna karantena u dolaznim zemljama.
To bi ponovno ohrabrilo putnike da ponovno koriste zračni prijevoz, jer to žarko žele. Još uvijek su o tom pitanju velike polemike među državama, ali toplo se nadamo da će se naći zajednički jezik na svjetskoj ili barem europskoj razini. U protivnom će se nastaviti otpuštanje zaposlenika u ovoj industriji, vlade su već uložile golema novčana sredstva za spas ove djelatnosti. Naša zračna luka nije do sada otpuštala zaposlenike, dapače osigurali smo plaće i sezonskim radnicima, zahvaljujući akumuliranoj dobiti iz prethodne godine. Vlada RH nam je omogućila istu zadržati, a obzirom na značajni pad prihoda konstantno dobivamo potpore za plaće zaposlenika od strane HZZ-a do daljnjega, pa se nadamo da de ove mjere omogućiti nesmetano daljnje poslovanje tvrtke, a likvidnost ni u jednom trenutku nije dolazila u pitanje, a nadamo se da i neće.
Već poodavno se unutar društva pripremamo za slijedeću turističku sezonu (ljetni letni red), a u tom smislu smo prvi objavili mjere poticajne politike za privlačenje zrakoplovnih prijevoznika i oporavak zračnih ruta. Poticajne mjere su pod jednakim uvjetima dostupne svim našim korisnicima, odobrene od strane HACZ i objavljene na našim mrežnim stranicama.
Održavamo virtualne sastanke s korisnicima naših usluga, a najave za sljedeću sezonu su odlične, broj najavljenih letova je iznimno velik, a trenutačno su na nedavno održanoj SLOT konferenciji zrakoplovni prijevoznici ponudili 4 milijuna sjedala ukupno u dolasku i odlasku za Dubrovnik. Letovi će biti uspostavljeni za više od šezdeset odredišta, međutim sve zavisi o rezervacijama sjedala, a za taj dio bi se trebali pobrinuti turistički djelatnici kako bi adekvatno popunili sjedala na letovima, jer ukoliko do toga ne dođe onda će prijevoznici biti prisiljeni otkazivati iste.
Unutar društva kontinuirano vršimo obuke zaposlenika, kako bi u slučaju potrebe mogli prelaziti na druga radna mjesta i za pojedinu vrstu posla imali adekvatnu kvalifikaciju i potrebna teorijska i praktična znanja. Što se tiče povlačenja sredstava iz EU fondova tu stručno osoblje unutar našeg društva radi na četiri projekta s bespovratnim sredstvima u iznosu preko milijun eura. Pred nama je mogućnost pripreme projekata za EU financiranje, ,,Digitalna tranzicija’’ i ,,Green Airport’’, ukupno projicirana bespovratna sredstva u iznosu od oko 4 milijuna eura.
Ovom prigodom zahvaljujem svim svojim suradnicima, kolegama direktorima, svim zaposlenicima naše tvrtke, te posebno i zaposlenicima mnogih drugih društava koje stalno rade u našoj zračnoj luci, kao što su Newrest Dubrovnik, Securitas, INA avioservis, Croatia Airlines, Turkish Airlines, British Airways, rent a car agencije, taksi služba, turističke agencije, mjenjačnice i ostale uslužne djelatnosti. Naročito zahvaljujem na suradnji zaposlenicima i vodstvima Postaje aerodromske policije, Hrvatskoj kontroli zračne plovidbe, Zavodu za hitnu medicinu, carinskoj ispostavi u zračnoj luci, te svim ostalim službama bez kojih se ne bi mogao odvijati uredan promet, ako sam nekoga izostavio, ispričavam se – stoji u dopisu koji potpisuje vd direktor Zračne luke Dubrovnik Frano Luetić.