Na danas održanoj konferenciji za medije gradonačelnik Franković osvrnuo se na tragičnu prometnu nesreću koja se dogodila u utorak rano ujutro na magistrali, a u kojoj je uslijed udara stijene koja se odronila sa Srđa izgubljen jedan mladi život, dok se drugi mladić još uvijek nalazi u dubrovačkoj bolnici. Gradonačelnik je izrazio najdublju sućut obitelji te potom otkrio što će Grad Dubrovnik poduzeti kako bi se ovakvi tragični događaji na ovom dijelu magistrale spriječili. Kazao je kako je jučer razgovarao s resornim ministrom Butkoviće, a da sutra ide na sastanak u Hrvatske ceste, kao i da će od Vlade zatražiti da se zbog izvanrednih mjera ugroze lokalnog stanovništva poduzmu prve mjere zaštite te da se stijene na Srđu zaštite na način kako je to napravljeno u Omišu.
„Mladić koji je preminuo išao je raditi, na posao. Mogao je to biti bilo tko od nas. Svaka cesta ima svog upravitelja, kako gradskim i lokalnim cestama upravlja Grad Dubrovnik, županijskim cestama Dubrovačko-neretvanska županija, a državnim upravljaju državne ceste. Iako je sudska presuda iz 2019. godine, kad se dogodio “slučaj” Korejaca koji su bili u taksi vozilu, oslobodila odgovornosti Hrvatske ceste, jer je stijena došla daleko iznad obuhvata Hrvatskih cesta, stoga ne možemo reći da je odgovornost direktno njihova, ali moje je mišljenje da je dužnost Hrvatskih cesta poduzeti sve mjere opreza kako bi zaštitile koridor ceste“, kazao je gradonačelnik te otkrio da je Grad Dubrovnik naručio elaborat za cestu u Čajkovićima.
„Mi znamo da je to naša cesta, da s brda s privatnih parcela pada kamenje, ali je naša odgovornost tamo postaviti zatezne sprege, na koji god način znamo i umijemo i osigurati sigurnost ceste na našoj lokalnoj cesti. Jučer sam razgovarao s ministrom Butkovićem. Upravo njegovo ministarstvo jer 2019., naložilo Hrvatskim cestama sanaciju cijelog toga područja. Hrvatske ceste su uložile tužbu kontra tog rješenja ministarstva i Upravni sud je prosudio u korist Hrvatskih cesta. Faktički, sve iznad ceste, a ovo je daleko iznad cesta je privatno vlasništvo. Mi moramo znati da se ovo može ponovno dogoditi sad, za pola sata, za dan, dva, mjesec ili tri, stoga sam zatražio žuran sastanak u Hrvatskim cestama i sutra ujutro imamo sastanka u Hrvatskim cestama u 9 sati. Imamo rješenje koje zadire u privatno vlasništvo, ali ja ću tražiti od Vlade da zbog izvanrednih mjera ugroze lokalnog stanovišta napravimo prve mjere zaštite. Pronašli smo firmu, dobili smo i ponudu. To izgleda kao zaštita stijenskog kompleksa koja je napravljena u Omišu. Ne uklapa se to u nikakve okvire, ali ljudski životi su svake sekunde u pitanju. Iza ova dva mladića je bio kombi pošte, iza tog kombija je bio autobus Libertasa pun djece, iza njega je bila desetka harmonika s preko sto putnika. Svjestan sam ja činjenice da od Vitaljine do Karlobaga ovakvih dionica ima milijardu i svjestan sam činjenice da su se životi gubili na Ratcu, ali ovo je treći kamen koji se sa Srđa odlomio u mjesec dana“, kazao je gradonačelnik te dodao kao se i sam jučer popodne bio na Srđu kako bi vidio je li se radio o stijeni za koju se moglo predvidjeti da će pasti.

Pojasnio je da se radi o stijenskom kompleksu usred kojeg je izrastao bor visok preko 5 metara čije je korijenje izbacilo stijenu, na kako je kazao, na najgoroj mogućnoj lokaciji. Pojasnio je da se stijena čiji je dio odronio i pao na automobil na magistrali nalazi na blagoj strmini, nakon koje slijedi ogroman pad i provalija od 30 metara dubine, a ispod slijedi klizanje.
„Tona kad krene ništa je ne može zastaviti. Da je dolje bio armirano-betonski zid probilo bi ga. Ne možemo reći da su Hrvatske ceste odgovorne, ali moramo poduzeti sve ono što se može poduzeti da se spriječi daljnje ovakvo događanje. Jedan ljudski život je izgubljen. Nemaju Hrvatske cesta luksuz reći ne. Znam da nije njihovo, ali moraju to napraviti. I sutra na tom sastanku u ministarstvu ću inzistirati na rješenju koje smo mi dobili, imamo službenu ponudu. Hoće li to u potpunosti riješiti problem? Neće. Ali će umanjiti ugrozu”, kazao je gradonačelnik.
„Svojedobno, 2019. godine Hrvatske ceste su izradile elaborat i dokumentaciju za cjelokupnu sanaciju tog jednog manjeg dijela klizišta, dužine 500-600 metara, ali mi imamo problem do Dupca. Kamenja su i u Platu padala na automobile. Najlakše je odgovornost prebaciti na nekog drugog. Vidjeli ste što se dogodilo na Bellevueu. Čija je to odgovornost? To je odgovornost Grada Dubrovnika, odnosno mene kao čelne osobe. Radimo na projektnoj dokumentaciji da se to ne dogodi, isto kao što radimo na dokumentaciji Čajkovića. Sjećate se Liechtensteinovog puta? Je li bilo privatno zemljište? Jest. Jesmo li mi poduzeli sve da to riješimo, zaštitimo i da danas nemamo problem? Formalno-pravno Hrvatske ceste su 100 posto u pravu, to je čak dokazano u sudskom postupku. Ali hajdemo malo razmišljati o činjenici da se radi o državnoj cesti, jedinoj cesti, cesti međunarodnog karaktera kojom dnevno prometuje na tisuće i tisuće vozila, godišnje par milijuna vozila. I nemaju Hrvatske ceste luksuz ovdje u ovom konkretnom slučaju reći ne. Nemaju taj luksuz. Vjerujem da ćemo sutra sa sastanka izaći sa naredbom Vlade Republike Hrvatske Hrvatskim cestama da izađu i izvrše zaštitu. Ministar Butković mi je jasno rekao da novac nije problem, da će dati novac kako bi se ljudi zaštitili“, kazao je gradonačelnik te naglasio kako ne optužuje nikoga, da se sa svakog brda svaki dan može odroniti stijena.
„Svojedobno, 2019. godine Hrvatske ceste su izradile elaborat i dokumentaciju za cjelokupnu sanaciju tog jednog manjeg dijela klizišta, dužine 500-600 metara, ali mi imamo problem do Dupca. Kamenja su i u Platu padala na automobile. Najlakše je odgovornost prebaciti na nekog drugog. Vidjeli ste što se dogodilo na Bellevueu. Čija je to odgovornost? To je odgovornost Grada Dubrovnika, odnosno mene kao čelne osobe. Radimo na projektnoj dokumentaciji da se to ne dogodi, isto kao što radimo na dokumentaciji Čajkovića. Sjećate se Liechenstainovog puta? Je li bilo privatno zemljište? Jest. Jesmo li mi poduzeli sve da to riješimo, zaštitimo i da danas nemamo problem? Formalno-pravno Hrvatske ceste su 100 posto u pravu, to je čak dokazano u sudskom postupku. Ali hajdemo malo razmišljati o činjenici da se radi o državnoj cesti, jedinoj cesti, cesti međunarodnog karaktera kojom dnevno prometuje na tisuće i tisuće vozila, godišnje par milijuna vozila. I nemaju Hrvatske ceste luksuz ovdje u ovom konkretnom slučaju reći ne. Nemaju taj luksuz. Vjerujem da ćemo sutra sa sastanka izaći sa naredbom Vlade Republike Hrvatske Hrvatskim cestama da izađu i izvrše zaštitu. Ministar Butković mi je jasno rekao da novac nije problem, da će dati novac kako bi se ljudi zaštitili“, kazao je gradonačelnik te naglasio kako ne optužuje nikoga, da se sa svakog brda svaki dan može odroniti stijena.
Gradonačelnik je kazao i da je jučer tog se spuštao padinama Srđa kako bi našao točno mjesto sa kojeg se stijena odronila shvatio da se bor nalazi nekih 150 metara ispod trase zipe-linea.
„Takvih stijena na tog lokaciji ima na tisuće. Ova je prouzročila smrtni događaj. Srećom, one prije nisu, ali imamo pojavu da se ovdje to počelo događati prečesto. Žitelji koji žive ispod kažu da su se oduvijek tu lomile stijene, ali da se to intenziviralo od trenutka kad se probijala trafostanica u Srđu i kad su se vršila miniranja. U ovom konkretnom slučaju nije bilo očekivano nit oku vidljivo da bi to mogla biti potencijalna opasnost. Priroda radi svoje, a na nama je da pokušamo tehničkim rješenjima ući u privatno zemljištem i zaštiti ga. Uvjeren sam da će Vlada naložiti Hrvatskim cesta, da iako se radi o zemljištu izvan njihovog pojasa, da se ulazi u privatno vlasništvo, zbog zaštite ljude ugradnju zaštitnih mreža u prvoj kategoriji. A onda treba vidjeti kako dalje širiti to. Prije tri godine stijena je pala na sred ceste u neposrednoj blizini trafostanice. Mi nemao problem samo ondje i na Dupcu je pala stijena. Nije za očekivati da odjednom Hrvatske ceste mogu od Vitaljine do Kralobaga postaviti sve kao i u Omišu, ali ovdje to moraju postaviti. Neću reći da ću ikome prijetiti, Bože sačuvaj, ali ću iskoristiti svoje političke poluge da natjeramo da se to odmah napravi“, poručio je govornice gradonačelnik.
Novinari su gradonačelnika pitali, a s obzirom na to da su stijene ovdje padale i prethodnih godina, je li se moglo što napravit i ranije, a kako do ove tragedije ne bi došlo.
„Mi imao događaje 2017., 2010., 2007., imamo 2004., i tako da dalje sve do 90-ih, čak i 80-ih godina. Ministarstvo je 2019. naložilo Hrvatskim cestama da to saniraju, Hrvatske ceste su uložile žalbu i rekli da oni nisu vlasnici zemljišta. Ja ovdje izlazim izvan okvira mojih ovlasti. Moj posao nije štiti državnu cestu. Moj je posao štiti lokalnu cestu. Zbog toga sam i krvi kad trebam biti kriv i odgovaram kad trebam odgovarati. Očekujem od svake institucije da radi svoj posao u okviru svoje nadležnosti i to je ključno. Koristim sad svoju političku moć. Jesam li to trebao napraviti prije? Vjerovao sam u institucije da će svatko raditi svoj dio posla. 2016., godine dio stijenskog masiva na brdu Srđ su Hrvatske ceste zaštitile. Izvršile su radove na privatnom zemljištu i zaštite dio stijenskog masiva. Ali to nije rješenje. Hrvatske ceste će morati zaštiti dio oko ovoga bora, ali to nije rješenje, jer bi cijeli Srđ trebalo presvući u mrežu. Ili što? Neke političke stranke, koje su pametne, sada traže krivca. Ali nema ovdje krivca. Priroda, sudbina i nažalost se dogodilo što se dogodilo. Na nama je da pokušamo, odnosno na Hrvatskim cesta, da tim zategama, koje će izgledati ružno, ali nebitno je kako izgledaju ako će zaštiti živote, osiguramo Srđ i to žurno“, kazao je te dodao kako je grad u kontaktu s firmom koja je radila elaborat za Čajkoviće.

Gradonačelnika su novinari danas pitala i za komentar istupa predstavnika Gradskog kotara Ploče iza Grad, koji su kazali kako su Gradu Dubrovniku poslali nekoliko molbi i upozorenja vezano za odrone stijena sa Srđa, no kako nikad nisu dobili odgovor, kao i za alternativan pravac u slučaju nesreća na magistrali, odnosno izgradnje ceste u poslovnoj zoni u Komolcu.
„Gradski kotar iza Grada je poslao krajem godine Gradu neki dopis vezano za stijenski masiv na Srđu. Ponavljam, mi nismo ti trebamo to rješavati i mi upućujemo stalno na to da Hrvatske ceste moraju zaštiti sigurnost građana, putnika i vozila. I tu priča počinje i završava. Nalazimo se u predizbornom vremenu, pa svako politička stranka bi željela reći da je kriv Mato Franković. Uvijek ću preuzeti odgovornost tamo gdje ona postoji. Ne znam jesmo li mi odgovorili ili nismo, to sad napamet ne znam. Ja sam sinoć bio s Đanijem Banovcem, nije mi rekao da im nismo odgovorili. Ono što je jasno je da se zna tko upravlja čime. Hrvatske ceste se pozivaju na Zakon o vlasništvu i oni su tu upravu. Vlasnik imovine je dužan brinuti se o svom vlasništvu, ali ovo su padine brda Srđ i zato kažem da moramo napraviti ove mreže, za koje vjerujemo da će u mnogome pomoći, posebno u ovom dijelu koji je najkritičniji, pa ćemo korak po korak vidjeti kako ćemo dalje“, kazao je gradonačelnik Franković.
O brzoj cesti i Park n Ride sustavu
„Moj čvrsti sav je da brza cesta treba ići kroz brdo Srđ, sa izlazom na most. To je rješenje koje štiti okoliši, koje štiti grad, to je sigurno prometno rješenje. Kroz mjesec i pol, dva dana ćemo početi raditi na Park n Ride sustavu. Logično je da svi koji dođu sa brze ceste, upravo na kružnom toku budu upoznati da na 500 metara poviše je prostor za parkiranje na kojem će ostaviti automobile. Mi ne želimo više automobila poviše Grada. Oni nam nisu potrebni. Ovo se treba pretvoriti u lokalnu cestu, a glavna brza cesta ona mora proći svojim koridorom. Kada se ovo pretvori u lokalnu prometnicu onda će Grad Dubrovnik moći upravljati i preuzimati odgovornost. To je jasno, a mi smo tu uvijek za pomoć i nudimo rješenja“, odgovorio je gradonačelnik.
O cesti kroz Komolac i spajanju Ivanice na kanalizacijski sustav
„Mi smo napravili cijeli niz cesta, nemamo fiskalni kapacitet da odjednom gradimo sve ceste. Ovo je jedna od cesta koja je u našem planu, do granice sa Općinom Župa dubrovačka. Zašto je nismo počeli raditi? Tu cestu planiramo prekopati, jer kroz izmjene prostornog plana u trup te ceste ugrađujemo vodoopskrbni i kanalizacijski sustav koji će spojiti na naselje Ivanica, jer želimo da to naselje vodu dobiva sa izvorišta Ombla, a da ulazi u kanalizacijski sustav Grada Dubrovnika. Uvjet koji smo postavili Općini Ravno da se Ivanica spoji na naš kanalizacijski sustav je da to bude pročišćena voda. Dakle, da oni na Ivanici naprave pročistač, pročiste vodu i takvu je ubacuju u kanalizacijski sustav. Kroz tu investiciju bi proširili cestu i napravili ono što je nužno, zaštitili izvorište rijeke Omble jer nikome nije više u interesu da Ivanica ima kanalizaciju od građana Grada Dubrovnika i da mi kontroliramo te procese jer to nam je nad glavom“, zaključio je gradonačelnika.
“Možemo na fine ili na grube, ali šipke na Srđu će se postaviti”
Gradonačelnik je kazao kako se politička kampanja sve na to da ga politički oponenti za sve prozivaju.
„Mato Franković ovakav, Mato Franković onakav. Nadam se da se da će ovim mladi političari koji su se odlučili kandidirati i koji bi željeli voditi ovaj grad nešto i ponuditi osim pričati koliko ja ne valjam. Ja o njima neću pričati, jer ono što ja želim i kako se ja ponašam je da danas budem bolji nego jučer ili nego što sam bio prije 5,6 mjeseci. To je moj moto. Oni nisu moja konkurencija, ja sam sam sebi konkurencija, svaki dan želim biti bolji. I želim raditi i služiti gradu. I zbog toga mi teško padnu stvari poput ove na Srđu, za koji znam da nije moja odgovornost, isto kao što to građani znaju. Meni teško to padne. I zato sam ja jučer pošao na Srđ, a to nije moja posao. Očekivao sam da će Hrvatske ceste, čiji je to posao, da će oni doći gore. Došli su, nije se niti jedan spustio dolje. Ja znam biti fin i pokušavam uvijek na fin, kulturan, pristojan način doći do cilja, ali ako treba biti grub, ja onda nemam granica. Tražim brzu akciju i implementiranje rješenja koje smo mi pronašli, a koji se uklapa u ono što u Hrvatske ceste još 2019. napravile. Zamislite, 2019. su naručili projekt i poštom ga poslali Gradu Dubrovniku, mogli su ga tako poslati bilo gdje, u Istru! Što su ga poslali Gradu Dubrovniku, to nije cesta grada Dubrovnika. Ona se nalazi na području Grada Dubrovnika, ali se zna tko je upravitelj. Moja jasna poruka: možemo na fine, ali možemo i na grube. Garantiram vam da će postaviti te šipke tamo pa taman ja dubio na glavi!“, poručio je gradonačelnik.