Poduzetnici u Hrvatskoj zadovoljni su svojim poslovanjem, baš kao što i optimistično dočekuju budućnost. Unatoč izazovnim godinama ponajviše zbog ekonomsko-geopolitičke situacije, pozitivizam, kad je poduzetništvo u pitanju, je na visokom nivou, pokazalo je to veliko istraživanje koje je u svibnju i lipnju ove godine proveo Ipsos za Mastercard u povodu predstavljanja treće sezone projekta Uplift namijenjenog razvoju mikro, malih i srednjih poduzetnika u Hrvatskoj.
Gotovo polovica poduzetnika u Hrvatskoj svoje poslovanje bi ocijenila školskom ocjenom vrlo dobar, a zadovoljstvo i kvaliteta zaposlenika te odnos s dobavljačima aspekti su s kojima su poslodavci najzadovoljniji.
Naime, 43,6% ispitanih poduzetnika svom poslovanju daje ocjenu 4 (na skali od 1 do 5), njih 26,1% svoje poslovanje ocjenjuje trojkom, a 20,7% daje svom poslovanju ocjenu odličan.
Čak 96,3% poduzetnika smatra da je najvažniji segment za uspješno poslovanje kvaliteta zaposlenika, dok je drugo mjesto po važnosti sa 93,8% zauzelo zadovoljstvo zaposlenika. Poslodavci smatraju da su im od velikog značaja za uspjeh poslovanja zakonska regulativa te broj korisnika njihovog proizvoda odnosno usluge. Zanimljivo, kao najmanje važnu stavku za uspjeh poslovanja navode odnos s jedinicama lokalne samouprave.
Pitani da školskim ocjenama ocijene zadovoljstvo pojedinim segmentima svog poslovanja, poslodavci su najveće zadovoljstvo pokazali kvalitetom zaposlenika. Njih 39,8% je kvalitetu svojih zaposlenika ocijenilo čistom peticom, a 38,2% im je dalo ocjenu vrlo dobar. Čak 76% ispitanika je odnosu s dobavljačima dalo ocjenu vrlo dobar ili odličan, a treće mjesto na ljestvici stvari s kojim su poduzetnici najzadovoljniji zauzelo je zadovoljstvo zaposlenika. U najmanjoj mjeri su zadovoljni suradnjom s jedinicama lokalne samouprave i cijenom sirovina.
Žene poduzetnice optimističnije od muških kolega
Istraživanje je osim trenutnog pogleda na poduzetništvo donijelo i uvid u očekivanja poduzetnika u naredne dvije godine, a ono je pokazalo da 61% njih očekuje bolje poslovanje tvrtke, dok 11% njih očekuje negativan trend. Zanimljivo je da nešto optimističniji pogled na budućnost imaju žene nego muškarci, a gledano po dobi, najoptimističniji poduzetnici su oni između 27 i 40 godina (77,2%).
Poslodavci koji rade u sektoru turizma i ugostiteljstva su značajno pozitivniji glede budućnosti, čak 77% njih smatra da će u naredne dvije godine poslovanje tvrtke biti bolje.
Broj korisnika proizvoda ili usluga i opće poslovanje tvrtke percipiraju se kao aspekti koji će u narednih dvije godine biti malo ili puno bolji nego što su sad, a s druge strane poduzetnici ne očekuju pozitivne promjene u cijenama sirovina, odnosu s financijskim institucijama i suradnjom s jedinicama lokalne samouprave.
U Lici i Banovini poduzetnici pokazuju indikaciju pozitivnije percepcije poslovanja tvrtke u narednih dvije godine u aspektima zakonske regulative, dostupnosti sirovina, cijene sirovina, kvaliteta zaposlenika, brojem korisnika proizvoda/usluga te usmjerenosti na ekološku, društvenu i etičku odgovornost u poslovanju. Poslodavci u Hrvatskom Primorju i Istri očekuju nešto lošije poslovanje u aspektima kvalitete zaposlenika i zadovoljstvo zaposlenika.
Fokus na digitalizaciji poslovanja
Uz zadovoljstvo zaposlenika kao i njihovu kvalitetu, poduzetnici navode kako će u naredne dvije godine jednako važan aspekt poslovanja biti digitalizacija poslovanja (prosječna ocjena 3,8) koja uključuje razvoj web shopa, informatizaciju poslovnih procesa, prihvat različitih (digitalnih) načina plaćanja i slično.
Razvoj tehnologije sve snažnije utječe na način poslovanja, a ispitani poduzetnici u Hrvatskoj navode da je blockchain vrsta tehnologije s kojom su najmanje upoznati (32,8% ispitanih) te očekuju najmanji utjecaj te tehnologije na poslovanje tvrtke. Uređaji koji prikupljaju i međusobno razmjenjuju podatke (IoT) te cloud (informatičko okruženje za rad i arhiviranje podataka) poduzetnici navode kao tehnologije od kojih očekuju najveći utjecaj na poslovanje svoje tvrtke u sljedeće tri godine. Zanimljivo je da čak 38,2% ispitanih smatra kako im umjetna inteligencija (AI) neće utjecati na poslovanje u naredne tri godine.