Nastupom ansambla Hesperion XXI pod ravnanjem Waed Bouhassoun sinoć je započeo glazbeni program 75. Dubrovačkih ljetnih igara. Izvodeći program pod nazivom Mare Nostrum: Dijalog duša, u prepunom atriju Kneževa dvora, ansambl Hesperion XXI je svojim talentom i energijom festivalskoj publici približio jedno novo i nezaboravno iskustvo rane glazbe istoka i zapada.
Sirijska glazbenica Waed Bouhassoun publici je prenijela pozdrave njihovog osnivača, legendarnog Grammyjevca Jordija Savalla, zahvalila mu na predanom radu u istraživanju rane glazbe i na svemu što radi za ansambl te istaknula kako ovi glazbenici dolaze iz različitih zemalja Mediterana, ali to ih ne razdvaja, već ih spaja preko njihovog zajedničkog jezika, a to je glazba. Njihov dijalog duša, dijalog kršćanske, sefardske, turske i arapsko-andaluzijske glazbe Mediterana, oduševio je festivalsku publiku koja ih je ispratila ovacijama i dugotrajnim pljeskom.
„Najveća vrijednost rane glazbe proizlazi iz njezine sposobnosti da kao univerzalni jezik umjetnosti prenese osjećaje, emocije i ideje predaka koje čak i danas mogu očarati suvremenog slušatelja”, stav je glazbenika iz sinoćnjeg ansambla. Izvodeći repertoar koji obuhvaća period od 10. do 18. stoljeća, Hespèrion XXI neprekidno traga za novim točkama sjedinjenja Istoka i Zapada, s jasnom željom za integracijom i oporavkom međunarodne glazbene baštine, osobito one mediteranskog bazena i s poveznicama s Novim svijetom.
Godine 1974. Jordi Savall i Montserrat Figueras osnovali su s Lorenzom Alpertom i Hopkinsonom Smithom u Baselu ansambl za ranu glazbu Hespèrion XX kao način vraćanja i širenja bogatog i fascinantnog glazbenog repertoara iz perioda koji prethode 19. stoljeću, na temelju povijesnih kriterija i korištenjem originalnih instrumenata. Ime Hespèrion znači ‘stanovnik Hesperije’, što je na starogrčkom označavalo dva najzapadnija poluotoka Europe: Pirenejski i Apeninski. To je također bilo ime planeta Venere kada bi se pojavila na zapadu. Na prijelazu u 21. stoljeće Hespèrion XX postaje Hespèrion XXI.
Danas je Hespèrion XXI ključan za razumijevanje glazbe razdoblja omeđenog srednjim vijekom i barokom. Njihov trud da spase djela, partiture, instrumente i neobjavljene dokumente ima dvostruku i neprocjenjivu vrijednost. S jedne strane, njihovo temeljito istraživanje pruža nove informacije i razumijevanje povijesti tog razdoblja, dok s druge strane njihove vrhunske izvedbe omogućuju ljudima da slobodno uživaju u estetskoj i duhovnoj profinjenosti samih djela.
Od svog osnutka, ansambl Hespèrion XXI krenuo je inovativnim umjetničkim smjerom koji će dovesti do osnivanja škole u području rane glazbe, jer njegovi članovi ranu glazbu doživljavaju kao eksperimentalni glazbeni alat pomoću kojeg traže maksimalnu ljepotu i ekspresivnost u svojim izvedbama. Svaki glazbenik koji se bavi ranom glazbom predan je izvornom duhu svakog djela te mora naučiti kako se povezati s njime proučavajući skladatelja, instrumente tog razdoblja, djelo i okolnosti u kojima je nastalo. Ali kao majstor glazbene umjetnosti, on je također dužan donositi odluke o djelu koje svira: sposobnost glazbenika da poveže prošlost sa sadašnjošću i kulturu s njezinim širenjem ovisi o njegovoj vještini, kreativnosti i sposobnosti prenošenja emocija.
Repertoar Hespèriona XXI između ostalog obuhvaća glazbu sefardskih Židova, kastiljske romance, djela španjolskog zlatnog doba te drugu europsku glazbu. Neki od njihovih najhvaljenijih koncertnih programa su Les Cantigues de Santa Maria d’Alfons X El Savi, La Diàspora Sefardí, Glazba Jeruzalema, Istanbula, Armenije i Folías Criollas. Zahvaljujući iznimnom radu brojnih glazbenika i suradnika koji su radili s ansamblom svih ovih godina, Hespèrion XXI još uvijek ima ključnu ulogu u oporavku i revalorizaciji glazbene baštine te značajan utjecaj na svjetskoj razini. Ansambl je objavio više od 60 nosača zvuka i nastupa diljem svijeta te ih se redovno može čuti na međunarodnim festivalima rane glazbe.
Program je ostvaren uz potporu Ministarstva kulture Katalonije i Instituta „Ramon Llull“ / With the support of the Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya and the Ramon Llull Institute.
Pokrovitelj programa je Valamar.
Glazbeni program 75. Dubrovačkih ljetnih igara nastavlja se već u ponedjeljak, 15. srpnja koncertom Dubrovačkog simfonijskog orkestra pod ravnanjem Sebastiana Langa-Lessinga i violončelistice Monike Leskovar. Ulaznice za ovaj koncert kao i ostale programe Dubrovačkih ljetnih igara dostupne su preko festivalskih mrežnih stranica www.dubrovnikfestival.hr ili servisa www.ulaznice.hr, na blagajni u Festivalskoj palači (Od Sigurate 1) svakim danom od 9 do 21:30 te ispred zgrade DTS-a (Vukovarska ulica) od ponedjeljka do petka od 10 do 17 sati.
Kupnjom Mastercard karticama ostvaruje se 10% popusta, a za iznose iznad 70 € omogućeno je obročno plaćanje Mastercard karticama na 2 ili 3 rate. Kupnjom ulaznica za 2 premijerne dramske odnosno 3 glazbene izvedbe, ostvaruje se gratis ulaznica za 1 reprizni dramski, odnosno glazbeni program po izboru. Kupnjom Mastercard karticama ostvarujete 10 posto popusta, a na Mastercardovoj platformi priceless.com možete pronaći jedinstveno iskustvo zatvaranja Dubrovačkih ljetnih igara, posebno osmišljeno za korisnike Mastercard kartica.
Dubrovačke ljetne igre, kao središte hrvatskog i svjetskog duha i kulture, kao mjesto stvaranja, a ne gostovanja, mjesto susreta, ideja i novih umjetničkih izričaja, i ove godine tradicionalno podržavaju Ministarstvo kulture i medija RH, Grad Dubrovnik, Dubrovačko-neretvanska županija, Hrvatska turistička zajednica, Turistička zajednica Dubrovačko-neretvanske županije, Turistička zajednica grada Dubrovnika te brojni sponzori: Zračna luka Ruđera Boškovića, ACI klub, Studenac, Mastercard, Hrvatska lutrija, Euroherc, ALH, Kraš, Coca-Cola, HEP, Croatia Airlines, MG Motor te donatori OTP banka, Atlantska plovidba i drugi, kako bi zajedno ostvarili ovaj najprestižniji kulturni događaj u Hrvatskoj.