Nakon desetljeća australskih ljeta, Mery Resic provest će jedno cijelo zimsko u Lastovu, mjestu iz kojeg potječu njeni roditelji. Dovela je svoju mamu Mariju koja je, baš kao i svi lastovski Australci, radi pandemije, bila spriječena putovati.
S njihove obiteljske tarace osunčane bablje ljetnim suncem Mary je spazila Viktoriju Žuvelu, kustosicu koja je upravo tragala za lokacijom na kojoj će postaviti rad Alemke Đivoje, umjetnice također porijeklom s Lastova.
Nakon kratkog, ali srdačnog razgovora, Mery je prihvatila udomiti projektor i laptop. Par dana kasnije se iz prozora Maryine kuhinje, preko uske ulice sve do na suprotni kameni zid prikazivao video Brand new chimney. Za Alemku Đivoje koja je izlagala posvuda po svijetu, ovo je bio prvi put da je njen rad izložen na njenom otoku.
Sveukupno još jedanaest radova, što poklonjenih od strane umjetnika, što posuđenih za priliku koja se zove Otvoreni muzej Lastovo, složili su, uz Viktoriju, Vanja Pagar, akademski slikar iz Splita, Tijana Skelin i Mariana Bucat, arhitektica iz Splita. Dvanaest točkica za dvadesetak minuta neobične šetnje kroz izložbu suvremene umjetnosti. Izložba je svečano otvorena u subotu, 24. rujna 2022. godine, a trajala je sve do prošle nedjelje, 9. listopada.
Izložba je započinjala (i završavala) u Društvenom centru Lastovo gdje su bili izloženi radovi Ana Marije Botteri, Vanje Pagara i Ivana Svaguše. Ivan je napravio strip o Lastovskom pokladu – Lutak Poklad. Za gledanje i čitanje stripa bila je postavljena udobna baršunasta fotelja i stolna lampa pa su posjetitelji mogli provesti ležerne minute (ili sate) listajući. Vanja Pagar je izložio Rasprodano (nebo), a Ana Marija Botteri akrilik na platnu koji prikazuje Klis.
Na stražnjem pročelju Centra je već od ranije grafit koji prikazuje Slavena Tolja. Njega je izradio Zoran Pavelić na jednoj od Vizura Aperti održanih na Lastovu. Grafit je tek trebao jedan reflektor da ga osvijetli za večernje posjetitelje.
Pasko Burđelez, dubrovački umjetnik je dodao još jedan (grafit) jutro uoči otvorenja izložbe. Nepoznati prolaznik je bio prijavio neovlašteno grafitiranje Ministarstvu unutrašnjih poslova pa je dogovoreno da ga umjetnik ukloni. Grafit je problematizirao imena ulica i trgova koja adresiraju patnju u prošlosti, umjesto da budu gesta pokušaja olakšanja patnje u sadašnjosti.
Koncert kvarteta Sorkočević je na otvorenju odgodio obilazak rada Ane Hušman Ponašajte se kao kod kuće i dobro nam došli! Naime, rad je bio izložen u loži ispred koje je na večer otvorenja bio održan koncert Kvarteta.
Tri raspela i veduta (možda Betlehema, a možda Lastova) autorice Karin Grenc, svi nastali u sklopu provedbe projekta Društveni centar Lastovo bili su izloženi u lezeni crkve Sv. Marije na Grži gdje su i ostavljeni jer su se spontano uskladili i utopili u interijer. U prozorčić crkve sv. Josipa bio je postavljen monitor na kojem su se mogle vidjeti fotografije fumara autorice Sonje Jankov koja je participirala na prvoj LA. coloniji 2016. godine i koje su sve snimljene tom prilikom.
Još je jedan rad na kružnoj ruti izložbe bio grafit. Netko je bio započeo sprejom pisati “za dom” pa je umjetnik dopisao “zdravlja”. Jer je dom zdravlja otočanima uglavnom, nažalost, daleka institucija. Umjetnik je nepoznat, ali se osnovano sumnja na Borisa Šituma.
Od te točke se kružno kretanje po privremenom muzeju suvremene umjetnosti počinjalo zatvarati u puni krug preko crkve Sv. Augustina. Sv. Augustin je briga obitelji Dražinić. Tamo su bila izložena dva rada. Virgo Intacta koji je došao kao dva dragocjena akvarela autorice Ivane Dražić Selmani i rad Kate Mijatović Dobro. Kata je svoj rad prigodno poklonila Udruzi Dobre Dobričević 2019. godine. Radi se o vosku na staklu koje se do ovog privremenog postava nespretno oslanjao na zidove Društvenog centra i baš se snalazio za pripadajuću pažnju. Za ovu priliku lastovski stolar Milan Frlan Dobru je izradio decentan, ali stabilan postament pa je rad zasjao punim sjajem.
Uz osnovnu namjeru da Lastovo po prvi put udomi ovakvu izložbu, postav je pokušaj da se aktualiziraju prostori koji su tokom vremena pomalo zaboravljeni. Crkvice su otvorile svoje skromne, ali upravo predivne interijere. Poneko stražnje pročelje i neugledni zid su svojim novim sadržajem primorali namjerne ili slučajne prolaznike da obrate na njih pozornost.
Iako postavljeni uglavnom u javnom prostoru, nijedan rad ili tehnička naprava nije ni pomaknuta, a kamoli oštećena. Zahvaljujemo se Župi sv. Kuzme i Damjana i don Anti Tonći Prizmiću.
Svečano otvorenje su uveličali gotovo svi koji su dali svoj doprinos izložbi. Dundo Veljko Dražinić koji drži ključeve Sv. Augustina se činio jako zadovoljan tako da, iako nije planirao, produžio je na popratnu žurku.
Osim spomenutih Dražinića i Rešića, bilo je još puno Lastovki i Lastovaca koji su pogurali organizatore da postav bude na zavidnom nivou, a to su Ronald Đivoje, Liljana Ivelja, Vanja Jurica, Jakša Škratulja, Marija Žarković kao i dragih gostiju koji su pomogli u ugađanju opreme i artefakata, a to su Jelena Borota i Toni Borovac.
Dobar dio tehničkih pomagala posudilo je Hrvatsko udruženje likovnih umjetnika Split – HULU, inače partner u provedbi Društvenog centra Lastovo.
U opisanoj kružnoj ruti, i tamo i nazad, posjetitelji su dolazili i vraćali se Alemkinom radu. Brand new chimney je svojim udomiteljicama koje su objeručke prihvatile suvremenu umjetnost kao novi sloj urbanosti njihovoga susjedstva, donio još jednu emociju. Sjećanje na Alemkinu mamu Danicu koja je bila bliska prijateljica svima u njihovoj obitelji.
Nova bliskost organizatora, sudionika i zainteresiranih posjetitelja ostavila je nadu koja će trajati do idućeg – proširenog, većeg, još ljepšeg, stalnijeg, stvarnijeg i svakako starijeg postava.
Projekt Društveni centar Lastovo sufinancirala je Europska unija u okviru Operativnog programa Učinkoviti ljudski potencijali iz Europskog socijalnog fonda.
Projekt Društveni centar Lastovo sufinancira Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske.
Ukupna vrijednost projekta: 1.269.638,89 HRK
Iznos koji je sufinancirala Europska unija: 1.079.193,06 HRK
Sadržaj objave isključiva je odgovornost Udruge Dobre Dobričević.
Stajališta izražena u ovoj objavi isključiva su odgovornost Udruge Dobre Dobričević i ne odražavaju nužno stajalište Ureda za udruge Vlade Republike Hrvatske.
Aktivnosti programa/projekta provode se uz financijsku podršku Zaklade “Kultura nova”, Nacionalne zaklade za razvoj civilnoga društva, Ministarstva regionalnoga razvoja i fondova Europske unije, Dubrovačko-neretvanske županije i Općine Lastovo.