Osnivač i glavni urednik portala Total News Croatia, Paul Bradbury, jedan od najvećih promotora hrvatskog turizma, posljednjih je dana došao u središte pažnje javnosti, jer je Hrvatska turistička zajednica protiv njega podnijela dvije tužbe u kojima traži odštetu od po 50 tisuća kuna. Razlog? Njegova kritika na račun HTZ-a kada je iskoristio njihov logo u satiričnom tonu, presloživši ga u – Croatia full of uhljebs, te njegove izjave u tekst obavljenom na Indexu. Ovaj Britanac s hrvatskom adresom iznenađen je zbog tužbi, ali ne odustaje od ideje da unaprijedi hrvatski turizam. U razgovoru nam je otkrio i kako surađuje s našom TZ na projektu Ditigal Nomad-in-Residece, koji će Dubrovniku, tvrdi, donijeti puno koristi tijekom cijele godine.
Vaša priča je započela prije 10 godina na Jelsi. Jeste li tad mogli zamisliti, pretpostaviti da će vaša priča trajati toliko dugo i da će imati toliki utjecaj?
– Započeo sam prije deset godina, pokretanjem bloga Total Hvar, kojeg sam otvorio jer sam uvidio kako na Hvaru postoji pet turističkih zajednica koje međusobno ne komuniciraju. Blog je bio dobro prihvaćen, stoga sam pokrenuo i Total Split, a onda se cijela priča zakotrljala i otvorio sam i druge blogove. Portal Total Croatia News nikad nije trebao postati ovako veliki ni ovako utjecajan. Danas, nakon deset godina, imamo portale s vijestima i u Sloveniji i Crnoj Gori. Nitko razvojem cijele priče nije iznenađen više od mene
Koja vam je bila namjera tad, a koja je danas?
– Moja namjera je danas ista, kao i prije deset godina – dati ljudima ono što žele, a to su kvalitetne, živopisne i relevantne informacije po koje će se iznova vraćati. S obzirom na utjecaj koji Total Croatia News danas ima i s obzirom na to da danas puno bolje razumijem Hrvatsku, misija mi je slaviti malog, običnog čovjek te se boriti protiv zadanog, negativnog hrvatskog načina razmišljanja, donoseći pozitivne priče koje inače ne bi bile ispričane.
Aktivno radite na promociji hrvatskog turizma, što je javnosti posebno bilo vidljivo lani za vrijeme pandemije, kad ste preko vašeg portala, a potom i Viber zajednice koje ste pokrenuli s Krešom Macanom, turiste obavještavali o restrikcijama vezanima uz putovanja i mjerama koje su tad bile na snazi u Hrvatskoj. Mislite li da je Hrvatska tad mogla bolje? Jesmo li u proteklih godinu dana naučili kako privuči i komunicirati s turistima u pandemijskim okolnostima?
– Krešo je legenda. Dubrovnik bi trebao biti ponosan na svog dinamičnog sina. Viber zajednica je bila njegov genij od početka do kraja. Oduševljen sam što je njegova PR tvrtka, Manjgura s Medacorom, došla među troje finalista u kategoriji kriznog komuniciranja ovogodišnjeg međunarodnog GranPRix-a. Stranica Koronavirus.hr je također među finalistima. Rezultati će biti objavljeni u petak.
Dok je stranica Koronavirus.hr, koštala 1.1 milijuna kuna, u zajednicu koju je oformio, Krešo je uložio dvije tisuće kuna i puno truda. Zbog te zajednice turisti su lani potrošili više od 10 milijuna eura, a organizirana su i dva vjenčanja. Ako ste se ikad pitali kako je ABC News prošlo ljeto došao u Dubrovnik i napravio prilog koji je na Good Morning America pogledao 12.5 milijuna ljudi, odgovor leži u našoj maloj Viber zajednici, dok je sam posjet organizirao Macan.
Komunikacija s turistima, odnosno informacije koje su im bile dostupne prošle godine su bile izrazito loše, ali kako sam trenutačno u sudskom sporu s Hrvatskom turističkom zajednicom, koja je protiv mene podignula dvije tužbe putem kojih potražuje 100 tisuća kuna, ne želim previše komentirati. Jedino je MUP, po mom mišljenu lani odradio fenomenalno dobar posao. Ne čudi me stoga da smo s njima izvrsno surađivali dok Ministarstvo turizma i sporta i HTZ nisu pokazali interes za suradnjom.
Što bi Hrvatska trebala napraviti kako bi privukla turiste i olakšala im dolazak u Hrvatsku, na što je potrebno staviti naglasak?
– Osnove su ono što Kraljevi slučajnog turizma rade tako loše. Komunicirajte situaciju i uvjete ulaska u državu, uz vremenske rokove. Prošlogodišnja nedostupnost informacija izvan Hrvatske bila je nevjerojatna, ali bolje da ne govorim previše, jer si stvarno ne mogu priuštiti još jednu tužbu od 50 tisuća kuna zbog iznošenja vlastitog mišljenja.
Neke od najava govore da bi ova sezona mogla biti čak i lošija, teža od prethodne. Kakva su vaša predviđanja?
– Mislim da će biti bolja, ali sve naravno ovisi o pandemiji. Slučajni turizam je zagarantiran, pogotovo kad u obzirom uzmemo činjenicu da smo najbolji izbor za turiste iz središnje i istočne Europe, koji do Hrvatske mogu lako doći automobilom. Neizvjesnost vezana uz zračni promet, mogla bi zapravo donijeti prednost Hrvatskoj. Za usporedbu, dok mnogi turisti neće moći doći u Veliku Britaniju zbog situacije za zračnim prometom, u Hrvatsku će automobilima doći mnogi turisti iz srednje i istočne Europe, jer neće tako jednostavno moći doći u njihova uobičajena ljetovališta u Grčkoj, Turskoj i Španjolskoj.
Prema vašim saznanjima koliki je trenutačni interes turista za Hrvatsku?
– Iskreno, nisam pratio situaciju, ali mogu samo zamisliti da su ljudi u državama poput Velike Britanije, nakon godine kakve su imali, željni putovanja. Nažalost, tamošnji turoperatori kažu mi da Hrvatska gotovo i nije prisutna na tom tržištu.
Najavili ste skoro pokretanje turističkog portala i to na deset jezika. Možete li nam reći malo više o tome?
– Kad sam primio tužbe od HTZ-a, preispitao sam vlastiti život i smjeru u kojem dalje želim razvijati Total Croatia News. S obzirom da sam imao proizvod, a oni novac, moja je strategija od samog početka bila surađivati s turističkim zajednicama. Nakon godina frustracija i nesposobnosti s kojima sam se susretao na svakom koraku, tužbe su mi jasno pokazale u kojem smjeru trebam ići.
Odlučio sam osnovati vlastitu komercijalnu, nacionalnu turističku platformu dostupnu čitateljima na deset jezika i surađivati s privatnim pružateljima turističkih usluga. Započeli smo prije nekoliko mjeseci i već samo rangirani iznad HTZ-a po pretragama ključnih riječi. Planiramo do kraja ljeta biti na prvoj stranici Googela, po svim kriterijima i to na svih deset jezika. Trenutno samo na putu prema ostvarenju tog cilja. Nadamo se suradnji s hotelskim grupacijama, turističkim agencijama, bankama, kafićima i restoranima i sličnim pružateljima usluga u turizmu. Svi zainteresirani mogu nas kontaktirati putem e-maila cromads@cromads.com. Poslovanje u Dubrovniku odlučili smo pokrenuti 1. svibnja, s obzirom da će se tad provoditi Dubrovnik Digital Nomad-in-Residence program. Moram istaknuti nevjerojatnu podršku zamjenice gradonačelnika Jelke Tepšić i direktorice Turističke zajednice Ane Hrnić.
Nedavno ste, kao jedan od partnera, bili u Dubrovniku kako bi sudjelovali u predstavljanju digitalnih nomada izabranih na natječaj, a koji će mjesec danas besplatno boraviti u Dubrovniku kako bi pomogli u unapređenju i razvoju strategije za privlačenje digitalnih nomada. U projekt ste, ako se ne varam, uključeni od samog početka. Kako je do toga došlo?
– Ovo zaista želim podijeliti s Dubrovčanima, kako bi mogli vidjeti sve što se događa iza kulisa. S obzirom na golemi turistički potencijal digitalnih nomada, Tanja Polegubic iz tvrtke Saltwater Nomads i ja odlučili smo pokušati razviti taj sektor. Tanja je vizionarka te sam smatrao da njena energija i vizije, ako joj uspijem pružiti medijsku potporu, mogu dovesti do izvanrednih rezultata.
Lanjskog lipnja, na pola sata sastao sam se gradonačelnikom Frankovićem i predstavio mu našu viziju. Razgovori s Jelkom i Anom započeli su idućeg dana, no nakon što su zaustavljeni letovi iz Velike Britanije, morali smo sve staviti na čekanje. Tanja je potom predložila da u listopadu održimo manji događaj, konferenciju o digitalnim nomadima, prvu takve vrste u Hrvatskoj. Konferencija je polučila izniman uspjeh među digitalnim nomadima, a spomenuta je i u Washington Postu. Tanja je osmislila i Digital Nomad-in-Residece, natječaj putem kojeg je izabrano deset digitalnih nomada koji će mjesec dana besplatno boraviti u Dubrovniku. Radi se o prvom natjecanje takve vrste na svijetu. Tijekom cijelog projekta, naučio sam, a još uvijek mnogo učim. Ljudi koji sudjeluju u projektu me svakodnevno oduševljavaju. Ovo će biti fantastično za Dubrovnik, vidjet ćete.
Što po vama Dubrovnik dobiva s digitalnim nomadima? Je li ovaj vid turizma u neku ruku, promocija sama po sebi, s obzirom na mnogi digitalni nomadi rade preko društvenih mreža?
– Pod uvjetom da se na pravi način razvije strategija vezana uz digitalne nomade, Dubrovnik će dobiti potpuno novi, cjelogodišnji vid turizma, bez gužvi i prenapučenosti u ljetnim mjesecima, a vjerujem da će grad i tijekom zime oživjeti.
Radi se o vidu turizma koji će u Dubrovnik dovesti raznolike ljudi, pozitivnog i otvorenog uma, iz cijelog svijeta, koji će nadahnuti vašu djecu na postizanje velikih stvari. Radi se o određenom stilu života. Sve više nas radi u istom uredu koji se zove Internet. Kad odemo kući, neki žele samo otići u svoj rodno selo, dok nas sve više želi određeni životni stil. Što ako bi ste nakon posla, umjesto šetnje snježnom Kanadom, mogli prošetati Stradunom, a potom uživati u koktelu uz nevjerojatan zalazak sunca?
Možda će vam priča o prvom hvarskom digtalnom nomadu bolje pojasniti o čemu se radi. Oni zapravo žele živjeti određenim načinom života, imati bogat društveni život i iskusiti autentične doživljaje. S odličnom hranom, vinom, prirodom, Dalmacija i Dubrovnik su glavni gradovi Europe kad je u pitanju kvalitetan stil života. Hrvatska bi mogla u naredih pet godina, bez da se pretjerano trudi, revolucionizirati svoj turizam. Potrebno je razviti strategiju privlačenja ljudi koji žele upravo takav doživljaj po izlasku iz ureda.
Tijekom nedavnog boravka u Dubrovniku razgovarao sam s mnogim Dubrovčanima i zapanjilo me koliko ih je malo prepoznalo ovu priliku, što samo pokazuje da i dalje moramo raditi na edukaciji. Možda Tanja i ja možemo za vas pisati kolumnu na ovu temu? Sudjelovanje zajednice je ključno kako bi se Dubrovnik oblikovao u poželjnu destinaciju za digitalne nomade. Nadam se da će zajednica prihvatiti mogućnosti. Deset nomada, koji su izabrani putem natječaj, su nevjerojatni ljudi, raznolikog porijekla, a dolaze iz sedam različitih zemalja. Uvjeren sam da će razmjena iskustava biti poticajna.
Što će dubrovačke tvrtke dobiti od nomada?
– Dat ću vam samo jedan primjer. Tanja je prije zatvaranja restorana u Splitu, jednom tjednom organizirala Nomad Table, okupljanje nomada u jednom od restorana. Sva okupljanja su bila popunjena. Naglašavam, u Splitu, u studenom. Mora postojati uzajamno razumijevanje. Nomadi moraju upoznati grad i njegovu ponudu, a grad mora prepoznati potrebe nomada. To je ono što će ovaj projekt donijeti – bolje međusobno razumijevanje kao i uzajamnu poslovnu korist.
Koje su po vama komparativne prednosti Dubrovnika po pitanju privlačenja digitalnih nomada?
– Dovoljno je reći da se radi o Dubrovniku. Uz to, tu je i vaš jedinstven način života. Ne radi se samo o povijesnoj jezgri, cijeli dubrovački kraj je nevjerojatan. Uz to, blizu ste granice, Mostar i Kotor su na dohvat ruke. Zamislite samo da kao stranac imate priliku dva mjeseca živjeti i raditi u Dubrovniku. Zar ne mislite da bi dubrovački način života drugima bio privlačan? Tijekom dana i to putem interneta zarađujete za život, a tijekom noći taj novac trošite. I tako dvanaest mjeseci godišnje.
Ovih dana ste se našli u fokusu javnosti zbog tužbi koje je Hrvatska turistička zajednica pokrenula protiv vas. Zbog čega je HTZ podigao tužbe? Kako to komentirate s obzirom da deset godina aktivno promovirate hrvatski turizam?
– Vjerojatno ne bi trebao komentirati jer su oba postupka u tijeku, ali na Total New Croatia objavio sam obje tužbe kao i odgovore moje izvrsne odvjetnice Vanje Jurić.
Nastavno na prethodno pitanje, kako ocjenjujete stanje medijskih sloboda u Hrvatskoj?
– Stanje je strašno i postaje sve gore. Radujem se ishodu tužbi podignutih protiv mene, a koje su privukle značajnu pozornost. Moja će sudbina biti dobar pokazatelj smjera u kojem idemo. Potičem vas da pročitate članak Vanje Jurić o uznemiravanju novinara. Iz osobnog iskustva mogu potvrditi da je sve točno.