Lijepo vrijeme izmamilo je na prometnice ljubitelje vožnje motociklima i mopedima. Međutim, svjedoci smo sve češćeg stradavanja ove kategorije vozača na cestama diljem Hrvatske.
Na prometnicama ove Policijske uprave tijekom 2020. g. smrtno su stradala 4 vozača motocikla, 32 vozača/putnika zadobila su teške, a njih 46 lakše tjelesne ozljede.
U proteklih pet godina, odnosno od 2016. do 2020. g. na području Policijske uprave dubrovačko-neretvanske smrtno je stradalo 15 vozača mopeda i motocikla, jedan putnik na motociklu, 242 vozača/putnika su teže, a njih 482 lakše ozljeđena.
Vozači i putnici tih vozila često su žrtve nesavjesnih vozača ostalih motornih vozila koji kršenjem prometnih propisa ugrožavaju sigurnost svih sudionika u prometu.
No i zbog svog neodgovornog ponašanja i grubog kršenja prometnih propisa i sami motociklisti sudjeluju u teškim prometnim nesrećama u kojima, u sudarima s drugim vozilima, izlijetanjima s ceste ili naletima na objekte uz cestu, smrtno stradavaju ili zadobivaju teške tjelesne ozljede.
Najčešće greške vozača motocikala i mopeda zbog kojih stradavaju:
- kreću se neprilagođenom i brzinom većom od dozvoljene,
- ne nose zaštitne kacige,
- kreću se površinama koje nisu namijenjene za tu vrstu vozila,
- precjenjuju svoje vozačke sposobnosti te istovremeno podcjenjuju opasnosti u prometu,
- obavljaju pretjecanje ili obilaženje kolone vozila po dijelu kolnika za vozila iz suprotnog smjera kada to prema prometnim znakovima nije dopušteno ili je rizično uzevši u obzir promet iz suprotnog smjera,
- provlače se između zaustavljenih kolona vozila,
- voze s neupaljenim svjetlima tijekom dana čime su, uzimajući u obzir ionako manju siluetu samog vozila i vozača u odnosu na druga vozila, još manje uočljivi u prometu za druge sudionike,
- upravljaju neregistriranim i tehnički neispravnim vozilima,
- upravljaju vozilima prije stjecanja prava (bez položenog vozačkog ispita),
- uklanjaju blokade na mopedima čime povećavaju krajnju brzinu vozila, koje je prema tvorničkim konstrukcijskim svojstvima namijenjeno za brzine do 45 km/h.
Najčešće greške vozača automobila u odnosu na motoriste:
- oduzimaju im prednost prolaska,
- prilikom prestrojavanja, pretjecanja ili skretanja vozila ne pridaju dovoljno pozornosti ovoj kategoriji vozača, tako da im se često nađu u tzv. „mrtvom kutu“ bočnog ogledala,
- skretanje ili prestrojavanje obavljaju neoprezno i bez pokazivača smjera,
- prilikom opisanih radnji često ne vode računa da su motocikli vozila koja, s obzirom na omjer masa/snaga na kratkim dionicama, mogu ostvariti jako velika ubrzanja.
Savjeti i preporuke za vozače mopeda i motocikala:
- prije vožnje očistite vizir, stavite zaštitnu kacigu i pravilno je zategnite,
- uz zaštitnu kacigu, koristite i drugu zaštitnu opremu poput jakne, hlača, štitnika, čizmi i rukavica,
- zbog ionako manje, a samim time i teže uočljive siluete na cesti, preporuka je da nosite svjetliju odjeću i kacigu, „življih“ boja, odnosno s reflektirajućim detaljima,
- provjerite tlak u gumama,
- upalite dnevno ili kratko svjetlo,
- ne upravljajte pod utjecajem alkohola ili droga,
- poštujte dopuštena ograničenja brzine,
- prilagodite brzinu vožnje uvjetima na cesti, odnosno stanju i karakteristikama ceste,
- prilikom vožnje u skupini, vozite u slijedu jedan iza drugoga,
- izbjegavajte vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i sl., posebice u zavojima,
- prilikom vožnje kroz lijevi zavoj, odmaknite se od središnje crte (jer se vožnjom uz crtu i naginjanjem u zavoju glava vozača može nalaziti čak do jedan metar u prometnoj traci namijenjenoj za promet vozila iz suprotnog smjera),
- ne vozite slalom između vozila,
- kontrolirajte svoje ponašanje i strast za vožnjom te ne ispitujte mogućnosti svog mopeda ili motocikla,
- predviđajte poteze vozača (drugih) automobila,
- vozite se na dovoljnoj udaljenosti od vozila ispred sebe,
- vozite sredinom prometnog traka (iznimka je situacija kada se krećete kolnikom koji ima samo po jednu prometnu traku namijenjenu za promet vozila u jednom smjeru, gdje se moped tada treba kretati što bliže desnom rubu kolnika),
- poduzmite i sve drugo što je u vašoj moći da svi sudionici budu sigurni u prometu.
Provjeriti tehničku ispravnost uređaja na mopedima i motociklima, a to su:
- uređaji za upravljanje vozilom,
- uređaji za zaustavljanje,
- uređaji za osvjetljenje ceste i za davanje svjetlosnih znakova (svjetla)
- uređaji na vozilima koji omogućuju normalnu vidljivost (vozačko zrcalo)
- uređaji za davanje zvučnih znakova,
- kontrolni uređaji i uređaji za davanje znakova (brzinomjer s putomjerom i svjetiljkom za osvjetljavanje)
Prije vožnje mopedom ili motociklom na kolniku:
- očistiti vizir, staviti zaštitnu kacigu na glavu i pravilno je zategnuti,
- provjeriti tlak u gumama,
- upaliti dnevno ili kratko svjetlo,
- koristiti zaštitnu opremu
- ne upravljati vozilom ako su umorni ili pod utjecajem alkohola ili droga
Za vrijeme vožnje:
- prilagoditi brzinu uvjetima na cesti (stanju i karakteristikama ceste)
- da voze jedan iza drugoga, ako voze u skupini
- izbjegavaju vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i sl., posebice u zavojima,
- ne voze prevelikim brzinama,
- ne voze slalom između vozila,
- da kontroliraju svoje ponašanje i strast za vožnju te ne ispituju i ne dokazuju mogućnosti svog mopeda ili motocikla
Vozače ostalih motornih vozila, prvenstveno vozače osobnih automobila koji čine većinu sudionika u prometu na cestama, pozivamo da prilikom sudjelovanja u prometu posebnu pozornost posvete vozačima mopeda i motocikala. Posebice trebaju za vrijeme vožnje u slijedu i usporedne vožnje prilikom pretjecanja, ostaviti dovoljan razmak između svog vozila i vozača mopeda ili motocikla kojeg prestižu. Potrebno je poštivati pravo prvenstva prolaska vozača mopeda ili motocikala kroz raskrižja sukladno stvarno postavljenoj prometnoj signalizaciji, te prilikom skretanja provjeriti ”mrtvi kut”.