16.8 C
Dubrovnik
Utorak, 1 travnja, 2025
NaslovnicaPolitikaKoalicija Slobodno: Digitalnom transformacijom do bolje usluge građanima i zajednici

Koalicija Slobodno: Digitalnom transformacijom do bolje usluge građanima i zajednici

Ljubomir Nikolić i Ivan Ivičević Bakulić iz Srđ je Grad te kandidatkinja za gradonačelnicu Dubrovnika Anita Bonačić Obradović (SDP), koji zajedno čine koaliciju Slobodno održali su konferenciju za novinare na kojoj su predstavili dio svog izbornog programa.

-Dio našeg programa rada posvećen je digitalnoj transformaciji koja ima za cilj unaprijediti usluge građanima i stvoriti moderniji, učinkovitiji, transparentniji i otporniji grad. Prepoznajemo potrebu brže i jednostavnije komunikacije građana s upravom, smanjenja birokratskih prepreka i poboljšanja dostupnosti javnih usluga. 

Grad mora aktivnije sudjelovati u optimiranju prometa i javnog gradskog prijevoza unapređenju gospodarenja otpadom i stvaranju uvjeta za energetsku neovisnost. Nedovoljno su iskorišteni potencijali otvaranja podataka kojima grad raspolaže, a taj proces može u značajnoj mjeri potaknuti inovacije, privući investicije i stvoriti prilike za razvoj novih digitalnih rješenja, istaknuli su.

Glavni korisnici „Dubrovačke kartice“ trebaju biti upravo građani

-Građanima trebaju personalizirane usluge putem mobilnih aplikacija i web platformi, što će povećati njihovu uključenost u donošenje odluka i jačati povjerenje u institucije. Primjerice glavni korisnici „Dubrovačke kartice“ trebaju biti upravo građani jer će im se kroz tu platformu omogućiti niz njima prilagođenih servisa na jednom mjestu, od uvida u dostupnost pojedinih komunalnih usluga, plaćanja obaveza na jednom mjestu do popusta koji mogu ostvarivati u mreži uključenoj u DuCard platformu.

Kroz ovaj program grad postaje predvodnik digitalne transformacije usmjeren na potrebe svojih građana i organizacija u zajednici, a ne samo konzument gotovih rješenja, rečeno je na konferenciji. A potom su Nikolić i Ivičević Bakulić predstavili detalje programa.

Programom koji namjeravamo provesti osigurat ćemo:

  • Kvalitetnije usluge za građane i poticanje aktivnog sudjelovanja u razvoju Grada.
  • Povećanu transparentnost i učinkovitost gradske uprave.
  • Poticajno okruženje za digitalne inovacije i rast broja zaposlenih u ICT sektoru.
  • Veću održivost i otpornost lokalne ekonomije na ovisnost o turizmu.

Držimo da je današnju razinu usluge građanima moguće znatno unaprijediti pojednostavljenjem i prilagodbom procesa uz primjenu dostupnih informatičkih rješenja i dobrih praksi.

Problemi u provedbi

Grad Dubrovnik suočava se s nekoliko ključnih problema u pružanju kvalitetnih digitalnih servisa građanima i zajednici. Glavni od njih koje kao korisnici možemo uočiti mogu se podijeliti u sljedeće kategorije:

1. Nepotpuna digitalizacija i nedostatak integracije sustava

  • Digitalni alati i platforme često nisu međusobno povezani, što otežava građanima pristup informacijama i uslugama.
  • Nedostatak jedinstvenog korisničkog sučelja koje bi omogućilo lakše pretraživanje i korištenje gradskih digitalnih usluga.

2. Loša dvosmjerna komunikacija između Gradske uprave i građana

  • Postojeće digitalne platforme ne omogućuju jednostavno postavljanje pitanja, prijedloga ili praćenje rješavanja pitanja vezanih uz glavne akte koje donosi Gradsko vijeće.
  • Građani nemaju jasan uvid u odluke Gradske uprave i ne postoji transparentan sustav sudjelovanja u procesima donošenja odluka.

3. Nedovoljna iskorištenost otvorenih podataka

  • Grad ne objavljuje dovoljno javnih podataka u otvorenom formatu, što bi moglo potaknuti razvoj novih digitalnih rješenja i usluga od strane privatnog sektora i akademske zajednice.
  • Nedostatak kvalitetnih analitičkih alata za praćenje ključnih urbanih problema (promet, komunalni problemi, turizam, ekologija).

4. Nedostatak infrastrukturne podrške za pametne gradove

  • Iako Dubrovnik ima veliki potencijal za razvoj pametnih rješenja, trenutno nedostaje strateško upravljanje digitalnom transformacijom.
  • Nedovoljno ulaganje u IoT tehnologije i senzorske mreže koje bi omogućile bolje upravljanje prometom, otpadom i energetskom potrošnjom.

5. Ograničena digitalna uključenost i edukacija građana

  • Veliki dio populacije, posebno starije osobe, nema adekvatne digitalne vještine za korištenje online usluga.
  • Nedostatak besplatnih edukacija i radionica o korištenju digitalnih gradskih servisa. (uz iznimku aktivnosti udruga okupljenih oko ZTK ili radionica koje povremeno organizora DURA, ovdje nedostaju programi edukacije)

6. Turistički pritisak i manjak prilagođenih digitalnih rješenja

  • Veliki priljev turista dodatno opterećuje digitalnu infrastrukturu i usluge namijenjene građanima.
  • Nedovoljna upotreba podataka i tehnologije za bolje upravljanje turističkim tokovima.

Zašto postoje ovi problemi?

Problemi proizlaze iz nepostojanja jasne strategije razvoja i unapređenja procesa kojima upravlja i za koje je odgovoran Grad Dubrovnik, a koji se mogu osloniti na informacijske tehnologije.

Za program  „Informatizacija Gradske uprave“, za 2025. godinu planiraju se sredstva  u iznosu od 2.084.200 eura, za 2026. godinu u iznosu od 2.005.200  eura dok se za 2027. godinu planira iznos od 2.062.200 eura.  Dakle 1,25% prihoda, što je u usporedbi s preporukama struke, ali i politikama na RH i EU razini nedostatno.

Republika Hrvatska je kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti (NPOO) namijenila 20% ukupnih sredstava za digitalnu transformaciju, što iznosi približno 1,55 milijardi dolara . Iz fondova namijenjenih kohezijskim politikama, dodatnih 9% sredstava dodijeljeno je za digitalnu transformaciju. Na europskoj razini, Europska komisija je preporuča 10% proračuna EU usmjeriti na digitalnu transformaciju.

Ovi iznosi pružaju okvirne smjernice, no prije definicije iznosa u proračunskim sredstvima, potrebno je provesti detaljnu analizu potreba uskladiti je sa strateškim ciljevima i apsorpcijskim kapacitetom za prihvat promjena koje će donijeti novi poslovni procesi oslonjeni na informacijske tehnologije.

Držim da je za izostanak ozbiljnih sredstava u proračunu za projekte unapređenja procesa prema građanima glavni razlog nedostatak vizije što se može postići kvalitetnijim ustrojem procesa oslonjenim na informacijske tehnologije.

Što je potrebno učiniti?

Stvoriti integriranu digitalnu platformu za upravljanje gradskim uslugama s naglaskom na interaktivnost i dvosmjernu komunikaciju.
Povećati dostupnost otvorenih podataka kako bi se potaknuo razvoj inovativnih rješenja.
Ulagati u digitalnu infrastrukturu i razvoj pametnih tehnologija za učinkovitije upravljanje gradom.
Povećati edukaciju građana i zaposlenika uprave kako bi se osiguralo da digitalna rješenja budu široko prihvaćena i korištena.

Digitalna dvosmjerna platforma – GradZaGrađane

Cilj platforme: Omogućiti građanima Dubrovnika jednostavan, transparentan i interaktivan način sudjelovanja u radu gradske uprave te bolji pristup javnim uslugama.

Ključne funkcionalnosti:

Dvosmjerna komunikacija: Građani – Gradska uprava

Sustav prijava i praćenja rješavanja komunalnih problema

  • Građani već danas mogu putem weba/mobilne aplikacije prijaviti komunalne probleme (npr. oštećene ceste, neodržavana javna rasvjeta, odlaganje otpada).
  • Sustav treba unaprijediti transparentnim prikazom statusa prijavljenih problema u stvarnom vremenu
  • Sustav treba povezati sa gradskim upravnim odjelima i službama u smislu dodjeljivanja zadataka na rješavanje

Interaktivni proračun (Participativni proračun)

  • Interaktivni prikaz proračuna do 4. razine
  • Građani mogu putem platforme predlagati projekte financirane iz gradskog proračuna, glasati za prioritete i dobivati uvid u trošenje javnog novca.
  • Platforma može imati vizualizacije proračunskih stavki i planiranih projekata.

Javna rasprava i savjetovanje s građanima

  • Platforma omogućuje postavljanje prijedloga pravilnika, regulativa i urbanističkih planova na javnu raspravu prije donošenja odluka.
  • Građani mogu komentirati i davati prijedloge na odgovarajuće akte u pripremi.

Transparentnost rada vijećnika i gradske uprave

  • Svaki vijećnik ima svoj digitalni profil s informacijama o sjednicama, odlukama i stavovima koje zastupa.
  • Građani mogu postavljati pitanja vijećnicima i dobivati odgovore na platformi.
  • Građani mogu znati na koji način svaki od vijećnika podržava pojedine odluke.

Zajednički portal za gradske službe i javna poduzeća

  • Objedinjeni centralizirani sustav obračuna troškova i provedbe naplate za sve javne usluge i servise prema građanima
  • Građani na jednoj lokaciji mogu rješavati sve administrativne potrebe (dozvole, naknade, upiti, plaćanja, uvidi u obaveze prema gradu i svim komunalnim poduzećima).
  • Implementacija chatbot sustava za odgovore na često postavljana pitanja.

Tehničke smjernice:

  • Integracija s nacionalnim sustavima (e-Građani) za autentifikaciju korisnika.
  • Web + mobilna aplikacija za maksimalnu dostupnost.
  • Otvoreni API-ji za povezivanje s vanjskim rješenjima (npr. aplikacije trećih strana koje koriste podatke grada).

Otvoreni podaci – Ključ za inovacije i pametnu gradsku upravu

Što su otvoreni podaci?

To su podaci koje gradska uprava i javne institucije prikupljaju i koji su besplatno dostupni građanima, poduzetnicima i istraživačima u digitalnom formatu, bez ograničenja korištenja.

Prednosti otvaranja podataka:

  • Veća transparentnost i povjerenje građana u rad gradske uprave.
  • Razvoj inovativnih aplikacija i servisa temeljenih na podacima.
  • Povećanje efikasnosti javne uprave kroz bolje korištenje informacija.
  • Unaprjeđenje turizma, prometa, ekologije i gospodarstva.

Primjeri korisnih skupova podataka:

Urbana infrastruktura i promet

  • Javni prijevoz i pametni parking – sustav koji prikazuje slobodna parking mjesta u stvarnom vremenu i savjetuje optimalni način dolaska na željeno odredište koji uzima u obzir stanje na cestama i favorizira javni gradski prijevoz
  • Integracija usluga javnog gradskog prijevoza – objedinjeni podatci i svim oblicima ponude javnog gradskog prijevoza služe za kvalitetnije planiranje i iskorištavanje prometne infratsruture 
  • Kvaliteta zraka i razina buke – senzori koji prikupljaju ekološke podatke.
  • Analiza prometa – podaci o gužvama i mogućnost optimizacije gradskog prometa.

Turizam i kulturna baština

  • Statistika posjetitelja – broj dolazaka turista, popunjenost smještajnih kapaciteta.
  • Pametni vodiči – mobilne aplikacije koje koriste podatke o kulturnim znamenitostima, očekivanim opterećenjima infrastrukture vezanim uz povećani broj posjetitelja, pametno raspoređivanje ruta obilazaka.
  • Geolokacijski podaci o turističkim rutama za bolje usmjeravanje posjetitelja.

Gospodarstvo i tržište rada

  • Podaci o poslovnim subjektima – registar aktivnih poduzeća u Gradu, uvjeta rada i njihovih potreba za radnicima.
  • Transparentnost javnih natječaja i ugovora – sustav otvorenih financijskih podataka o potrošnji javnog novca.

Ekologija i održivost

  • Kvaliteta zraka i vode – javno dostupni podaci o kakvoći zraka i vode
  • Upravljanje otpadom – digitalna mapa kontejnera, praćenje popunjenosti spremnika s planom pražnjenja.
  • Obnovljivi izvori energije – solarni paneli i energetska učinkovitost javnih zgrada.
  • Stanje zelenih površina – održavanje parkova i ostalih zelenih površina.

Kako omogućiti upotrebu otvorenih podataka?

  • Postavljanje otvorenog data portala Grada Dubrovnika s besplatnim pristupom podacima.
  • Omogućavanje API pristupa podacima kako bi ih programeri mogli koristiti za razvoj novih aplikacija.
  • Organizacija hackathona i natječaja za razvoj rješenja temeljenih na otvorenim podacima.

Zaključak: Kako Dubrovnik može iskoristiti prednosti digitalne transformacije procesa 

Digitalna platforma GradZaGrađane omogućit će građanima da aktivno sudjeluju u radu gradske uprave, prijavljuju probleme i predlažu rješenja.
Otvoreni podaci potaknut će razvoj inovacija, transparentnost i efikasnije upravljanje resursima.
Integracija s modernim tehnologijama (IoT, AI, Big Data) može unaprijediti kvalitetu života građana i učiniti Dubrovnik pametnim gradom budućnosti.

Prvi ključni korak: Grad Dubrovnik treba usvojiti strategiju digitalne transformacije koja uključuje razvoj dvosmjernih digitalnih platformi i sustavno otvaranje podataka.

Za one koji žele znati više – Što to konkretno znači?

  • Građanima omogučiti da putem jedne aplikacije npr. plate račun Domoupravi, zatraže odvoz krupnog otpada sa svoje adrese, produže mjesečni pokaz za Libertas, pogledaju što na meniju danas imaju vaši roditelji u Domu umirovljenika, saznaju je li voda sa Palate pogodna za piće ili kakva je kvaliteta zraka u njihovoj blizini, dobiju obavijest ako vodovod sutra planira isključiti vodu u njihovoj ulici…
  • Ostvaruju popuste za domaće u objektima koji takav popust nude
  • U slučaju elementarnih nepogoda poput odrona, poplava, potresa, požara… aplikacija obavještava građane o stvarnom stanju, alternativnim rutama, predviđenom vremenu sanacije i svim ostalim informacijama nužnim u hitnim intervencijama.
  • Dobijaju informacije o projektima, radovima i intervencijama.
    Na ovaj način transparentna i pametna gradska vlast uključuje građane u procese odlučivanja.
  • Transparentan prikaz projekata (Prioriteta) gradskih kotara i MO
    • Prikaz svih projekata koje su građani predložili u procesu parcitipativnog budžetiranja sa statusima realizacije (procesima nabave i ugovaranja s dobavljačima za sve radove i usluge).
    • Mogučnost izjašnjavanja građana putem aplikacije (mini referendumi) za bitna pitanja i važne projekte koji se planiraju. Transparentnost, otvorenost i uključivanje građana u procese odlučivanja ključni su za mudro upravljanje gradom.

Koje Još tehnologije Pametan grad koristi – samo par primjera:

  • Pametni sustav navodnjavanja parkova koji štedi vodu na temelju senzora vlage u tlu.
  • Pametna rasvjeta koja se automatski prilagođava prometu i vremenskim uvjetima.
  • aplikaciju za povezivanje starijih osoba s zadravstvenim djelatnicima i socijalnim službama.
  • Virtualni urbanistički model grada za testiranje promjena u prometu, planiranju i energiji

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

NJORGANJE