Iva Decovski Klečak, stipendistica Uplift akademije, rođena u Pločama, a putem ljubavi doseljena u Dubrovnik, zanimljiva je mlada žena koja, kao jedan kotačić u nizu, stoji iza nedavnog gastro spektakta održanog u Restoranu Mezzanave. Iako se u doglednoj budućnosti vidi “na Baćinskim jezerima, kako sjedi na drvenoj terasi svoje male kućice na vodi, okružena tišinom prirode, u blizini svojih Robinson-style smještajnih objekata koji će u južnoj Dalmaciji postati prepoznati kao primjer održivog turizma”, dotad vrijedno radi, raste i razmišlja o svom poslu na inovativan način.
Kada je sa suprugom Markom, tadašnjim mladićem, otvorila restoran, nije imala pojma u što se upušta. Bila je mlada, puna entuzijazma i snova, ali bez puno iskustva u biznisu. Krenuli su sa šestero ljudi u timu, počeci su bili teški, učili su u hodu. Danas, njihov restoran Marco Polo poznato je mjesto u Dubrovniku, a može se pohvaliti s Michelin preporukom. Suvlasnica Iva Decovski Klečak, polaznica četvrte generacije Uplift akademije, priča kako dobar restoran zahtijeva više od dobre hrane i usluge.
„Potrebno je naučiti upravljati financijama, timom i neizbježnim neuspjesima. Sve to nas je danas oblikovalo u snažan tim – ja s idejama, proizvodom, prodajom i marketingom, a Marko, vrhunski operativac, logističar, čarobnjak u HRu i financijama. Danas sa 16 zaposlenih, iako smo možda imali drugačije ideje o tome kako će put izgledati, ono što nas je vodilo cijelo vrijeme bilo je – rad, predanost i pomalo, ludilo koje nas je uvijek guralo naprijed. Danas bi vjerovala više svojim instinktima“, prepričava nam Iva.
Uspjeli su se izdvojiti u masi dubrovačkih restorana
Ideja za Marco Polo je zapravo došla njenom suprugu Marku. Iako je završio Pomorski fakultet, uvijek je htio otvoriti restoran pa se, eto, to nekako i ostvarilo.
„Nakon kadeture, odlučio se da pokuša s restoranom. Ideja je nastala iz ljubavi prema hrani i putovanjima, ali i iz obiteljske tradicije. Ime smo naslijedili od suprugove obitelji – Marco Polo – a prostor restorana se nalazi u prizemlju bakine kuće, a sve se odvija u njenom dvorištu. Krenuli smo 2009. s idejom. Bili su to braistorminzi do 5 ujutro, planiranja, strategije i učenje novih tehnika. Jedan od ”core memory” trenutaka bio je kada je prvi put zamirisala hrana u dvorištu, nakon dvije godine priprema – to je bio trenutak kada je sve postalo realno, stvarno otvaramo restoran“, prisjeća se Uplifterica.
Ideja se, naravno, mijenjala i sazrijevala kroz godine. Koncept je ostao u suštini stabilan, ali su ga prilagođavali – kako tržištu, tako i sebi. Kako su rasli, kaže, rastao je i Marco Polo. Nije im odmoglo ni to što se nalaze u samom srcu Dubrovnika.
„Prednosti koje imamo su očite – sezona traje duže nego u većini drugih dijelova Hrvatske, a Dubrovnik je globalno prepoznat kao jedno od najpoželjnijih odredišta, što je vrhunska pozicija za nas. Ipak, to ne znači da posao ide sam od sebe – borimo se za svakog gosta, s pristupom, ponudom, jer svaka nova godina nosi nove izazove. U Dubrovniku postoji 300-400 restorana i nije lako izdvojiti se, osobito pred stranim posjetiteljima koji često dolaze samo jednom u životu. Ipak, uspjeli smo se izdići iz mase, postati prepoznatljiv i stvoriti renome koji nije samo lokalno već i globalno priznat“, pojašnjava kontekst Iva Decovski Klečak.
Posebno je ponosna na Michelin preporuku
Ključno je stalno truditi se. Ona i suprug se, kaže, u restoranu ponašaju kao da im je prvi dan i prva sezona. S istim elanom i entuzijazmom, iako je iza njih 13 godina poslovanja.
„Iskreno, uživamo u predstavljanju naših ideja, kreacija, tradicije i kulture, i ponosni smo što su izabrali baš nas i to se odmah osjeti. Dok većina lokala ima slične namirnice, način prezentacije i priča koju pričamo o našim namirnicama razlikuje nas od ostalih. Uz to, biramo samo vrhunski kadar kojeg držimo cijelu godinu bez obzira što radimo 9 mjeseci, unatoč trenutnoj krizi radne snage, jer znamo da je kvaliteta temelj našeg uspjeha“, istaknula je.
Najveći ponos u poslovanju predstavlja joj Michelin preporuka.
„Shvatila sam tu preporuku kao dokaz da su naše ideja i koncept prepoznati. To je bilo jedno nadnaravno iskustvo. Točno se sjećam trenutka kad sam pročitala taj mail – što sam radila, kakvo je vrijeme bilo, svega – i znam da ga nikad neću zaboraviti“, prisjetila se.
‘Najbolji dio Uplift akademije je networking’
Iva čvrsto vjeruje u to da čovjek učestalo mora evoluirati, i to u svima aspektima života. Neke stvari su, naravno, temeljne i nepromjenjive, veli, to su postavke na kojima se gradimo, ali ostatak je, uglavnom, u stalnoj promjeni.
„Zato vjerujem da je nužno stalno biti informiran, pratiti nove trendove, učiti i rasti“, naglašava.
Ta ju je misao vodilja dovela i na Uplift akademiju, jedinu sveobuhvatnu edukaciju za mikro, male i srednje poduzetnike u Hrvatskoj, koju je 2021. pokrenuo Mastercard, a već četvrtu godinu zaredom provodi Algebra.
„Predavači su izuzetni stručnjaci u svojim područjima, a kolege polaznici, uglavnom poduzetnici iz cijele Hrvatske, vrlo inspirativni. Najbolji dio Uplift akademije za mene je upravo networking – prilika za susrete, razmjenu ideja i iskustava s vrhunskim stručnjacima i kolegama. Također se veselim godišnjem eventu u Šibeniku, koji traje tri dana, ali i finalnom pitchu projekta godine“, podijelila je svoje dojmove o programu Uplift akademije.
Ima i poruku za sve kolege ugostitelje, a ona ukratko glasi – budite svoji.
„Neka vam autentičnost bude glavni adut i ne pokušavajte biti nešto što niste – gosti to prepoznaju. Izgradnja tima je jako bitna, ne možete sve sami. Izbjegavajte biti previše fokusirani na kratkoročne ciljeve ili brzi profit. Turizam i ugostiteljstvu su maraton, ne sprint“, zaključila je Iva Decovski Klečak.
Cijeli tekst pročitajte OVDJE.