9.8 C
Dubrovnik
Ponedjeljak, 25 studenoga, 2024
NaslovnicaVijestiHidrolog Ognjen Bonacci: Izgradnja prometnica u kršu može biti opasna i za...

Hidrolog Ognjen Bonacci: Izgradnja prometnica u kršu može biti opasna i za cestu i za okoliš

Građanska inicijativa Spasimo Ombu i njezine stanovnike poslala je priopćenje za medije na temu trase brze ceste Dubrovnik-Zračna luka, odnosno Čilipi -Osojnik, koja bi trebala prolaziti, među ostalim, preko izvora Omble. Obratili su se znanstveniku, priznatom  hrvatskom hidrologu prof.dr.sc. Ognjenu Bonacciju s kojim su uspješno surađivali od 2011. kad je bila aktualna Hidroelektrana Ombla koja je zauvijek nestala s prostora Rijeke dubrovačke. Nadaju se kako će se isto dogoditi i s ovom alternativnom trasom brze ceste Dubrovnik-Zračna luka. Njihovo priopćenje prenosimo u cijelosti.

– Namjera Građanske inicijative Spasimo Omblu i njezine stanovnike je da ukaže na općenitu problematiku izgradnje prometnica u kršu, a jedna od takvih je brza cesta Osojnik-Zračna luka preko Rijeke dubrovačke i izvora Omble. Ombla je jedan od najvrjednijih krških fenomena, bogata krškim izvorima u Dinarskom kršu.

U glasilu Hrvatskog društva za ceste: Ceste i Mostovi br. 358 (2004), str 64-73 objavljen je znanstveni članak pod naslovom  Međudjelovanje prometnica, okoliša i vode u uvjetima krša čiji je autor prof.dr.sc.Ognjen Bonacci. Naglašavamo da je članak objavljen pred skoro deset godina i da se odnosi na cjelokupnu problematiku izgradnje prometnica u kršu.

Bonacci objašnjava pojam krša pod koji pripadaju površinski i morfološki  oblici formirani u topivim stijenama, a kao posljedica njihovih postojanja, hidrološko –hidrogeološki odnosi, kao i cirkulacija vode u prostorima krša specifični su i najčešće teško predvidljivi kao i s njima vezana cirkulacija podzemnih i površinskih voda. Bonacci naglašava da se radi o vrlo dinamičnom prostoru koji je podložan stalnim, brzim, naglim i teško predvidivim  promjenama.

Prof.dr.sc.Ognjen Bonacci: „Promjene koje u krškim prostorima uzrokuju izgradnje prometnica naročito su brze i mogu biti opasne i za prometnice i za okoliš. Te promjene mogu predstavljati opasnosti za stabilnost građevina. Prilikom građevinskih intervencija u prostorima krša, treba biti svjestan da one mogu uzrokovati brze i nagle promjene krških oblika, a time i destabilizaciju izgrađenih objekata.“

„Krš je ekološki visoko vrijedan, ali ujedno ekstremno osjetljiv i ranjiv prostor. U hrvatskom kršu nalazi se većina neprocjenjivo vrijednih i nama još uvijek nedopušteno nepoznatih strateških rezervi  čistih podzemnih voda, bitnih ne samo za našu državu nego i širu regiju. Štiteći svoj krš, štitimo krš naših susjeda priskrbljujući si pravo da isto tražimo od njih.“

Cirkulacija vode

Bonacci između ostalog objašnjava cirkulaciju vode u kršu, koja može odigrati ključnu ulogu u procesu narušavanja ravnoteže.

„Velikim radovima, a posebno masovnim iskopima i miniranjima, koji su sastavni dio izgradnje prometnica, u kršu se mogu naglo, nepredvidivo i opasno promijeniti uobičajeni tokovi cirkuliranja vode unutar krškog podzemlja. Time je moguće utjecati na povećanje opasnosti od poplava, opasnosti od zagađenja podzemnih voda, ali i na smanjenje izdašnosti ili presušivanja pojedinih krških izvora.“

Upravo zbog toga javljaju nam se brojni zabrinuti stanovnici Rijeke dubrovačke, koji se bave poljoprivredom za osobne potrebe, neki od stanovnika imaju i  obiteljska gospodarstva te im je to osnovni izvor egzistencije. Pribojavaju se da će im biti uskraćen svaki napredak u ekološkoj proizvodnji uslijed zagađenosti zraka i vode, mogućih poplava, ali i zbog mogućih presušivanja prirodnih izvora. U Rijeci dubrovačkoj nalazi se na desetke prirodnih izvora u kršu. Zabrinuti su i zbog mogućih poplava koje bi ugrozile njihove domove.

Greške učinjene tijekom planiranja i projektiranja 

Bonacci navodi kako je jedini prihvatljiv način za pouzdanije planiranje i projektiranje prometnica istražni radovi, koji znaju biti skupi i dugotrajni a u uvjetima krša i nepouzdani, političari i investitori svjesno ih pokušavaju svesti na najmanju moguću mjeru. Proces reduciranja istražnih radova proširio se kao epidemija gotovo u cijelom svijetu, ističe prof.dr.sc. Ognjen Bonacci.

Pitamo se je li to bio slučaj i s ovom brzom cestom preko Rijeke dubrovačke kad su taj alternativni pravac Hrvatske ceste  proglasile najisplativijim.

Stanovnici Rijeke dubrovačke jako su zabrinuti zbog ovakvih mogućih nepredvidivih situacija, a koje su realno moguće jer se radi o osjetljivom krškom području, stoji u priopćenju građanske inicijative Spasimo Omblu i njezine stanovnike.

Ljubica i Katarina Matović

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

NJORGANJE