Teško da je turistička sezona ove godine igdje izvjesnija nego što je to u Dubrovniku. Pa ipak, dubrovački gradonačelnik Mato Franković Jutarnjem listu otvorio je dušu u vezi svojih planova te predstavio mjere kojima će grad pokušati nadvladati probleme.
Teško da je turistička sezona ove godine igdje izvjesnija nego što je to u Dubrovniku. Pa ipak, dubrovački gradonačelnik Mato Franković Jutarnjem listu otvorio je dušu u vezi svojih planova te predstavio mjere kojima će grad pokušati nadvladati probleme.
Najavljivali ste da u gradu postoje tri scenarija za ovogodišnju sezonu, je li sad već nešto jasnije koji je od njih najizgledniji?
- Mislim da je najizgledniji, na veliku žalost, onaj u kojem će se turistička sezona dogoditi tek u travnju 2021. godine, jer nas u tekućoj godini očekuju mrvice. Cilj nam je ove godine ostvariti do 30 posto prošlogodišnje sezone, pa će nam i te mrvice ipak biti dovoljne da preživimo do sljedećeg ljeta, ne samo gradska uprava nego kompletan turistički sektor. No, tih 30 posto je prema našim projekcijama optimističan scenarij, zbog čega već sada intenzivno radimo na kontaktiranju avioprijevoznika nudeći im mogućnost subvencija njihovih letova prema Dubrovniku, jer sam uvjeren da će i sve ostale aviodestinacije raditi isto. Poruke koje stižu iz svjetskih aviokompanija su da ni one same neće aktivirati više od 30 do 40 posto kapaciteta, stoga je za svaku destinaciju presudno da ima direktni let, a onda posebno za Dubrovnik, u kojem aviogosti čine 90 posto udjela. U to ne ubrajam goste s kruzera i jednodnevne goste, za koje je u ovoj godini izgledno da ih neće biti, posebno nakon vijesti da TUI-jev brod otkazuje cjelokupni home port. Prema svemu što vidimo, kruzeri ne očekuju da će s radom početi prije siječnja 2021. godine.
Lani je uvedena prva direktna linija između Hrvatske i SAD-a na relaciji Dubrovnik – Philadelphia, no pretpostavljam da na nju ne treba računati u skorije vrijeme?
- Da, i ona je bila izvrsno popunjena, a za ovu godinu unaprijed je bilo rasprodano 70 posto kapaciteta, što znači da smo trebali zabilježiti sjajne rezultate s tog tržišta. Nažalost, to je sve sada otkazano i nejasno je što nam donosi budućnost po tom pitanju. Mi ćemo kao grad sufinancirati avioprijevoznike da dođu u naš grad, a plan je da se grad za potrebe toga i zaduži. U intenzivnim smo pregovorima s British Airwaysom, Jet2comom, Croatiji smo već ponudili tu mogućnost i trenutno razrađujemo financijske parametre kako sve to posložiti. Dobili smo informaciju da nam je i HTZ spreman pomoći jer su svi svjesni da nijedna destinacija neće biti oštećena poput Dubrovnika. Moje je promišljanje da treba uložiti između 10 i 14 milijuna kuna do kraja ove godine kako bi se ostvarili letovi i gosti došli. Spremni smo podići kredit radi postizanja barem neke sezone, no to će, naravno, značiti da ćemo negdje morati malo ‘skratiti’ sredstva kako bismo sve to posložili. Turizam direktno u našem proračunu sudjeluje sa 70 posto, ostatak je također prihod od turizma, ali indirektan, a kad taj novac najednom prestane stizati, svima je jasno što se dalje događa.
Poruke iz Ministarstva turizma su da će sezona ove godine ovisiti o domaćim gostima. Slažete li se s time?
- Teško mi je to reći, premala smo zemlja da bismo se mogli osloniti na vlastite kapacitete, mislim da je to nemoguća misija i da se tu ništa neće dogoditi. To su puste želje. Ipak, uvjeren sam da će, u trenutku kad se opet uspostave međunarodne linije, postojati zainteresiranost za Dubrovnik.
Kakav je plan Grada za uspostavu turizma? Osim subvencija aviooperaterima, kako on još može sudjelovati?
- Pripremili smo cijeli paket popusta te ćemo ići s nižim cijenama u muzejima i rezervatima, potom s posebnim gratis programima za goste. Dodatno, radimo na kulturnom programu u kojem ćemo jednom tjedno organizirati besplatne koncerte i klasične koncerte našeg simfonijskog orkestra, a na našu dubrovačku karticu ponudit ćemo gostima popust od 50 posto na autobusni prijevoz. Bit će, dakle, događaja, održat će se i ljetne igre, ali voljeli bismo organizirati i međunarodne programe koji bi također mogli biti razlog dolaska u Dubrovnik. Ne mogu vam otkriti konkretno, ali dogovaramo gostovanje jedne velike svjetske glazbene zvijezde za ovu godinu, no prvo moramo posložiti financijsku konstrukciju. Naravno, u planu je i snižavanje cijena posjeta zidinama, kao i Lokrumu.
Dakle, i vi poput ministra Cappellija mislite da cijene ulaznica za zidine moraju pasti?
- Naravno, jasno sam poručio čelništvu Društva prijatelja dubrovačke starine da neće oni, nego će Grad odlučivati o politici cijena jer je Grad iznad Društva, a ono mora slušati ono što on nalaže umjesto da provodi vlastitu politiku.
Europska komisija u svojim smjernicama preporučuje da destinacije koje ove godine planiraju turizam moraju imati dovoljno bolničkih kapaciteta, brzih testova i slično… Priprema li se Grad i u tom smislu?
- Spremni smo 100 posto. Prije dva tjedna kupili smo jedan novi serološki uređaj uz pomoć kojeg ljude napokon možemo testirati i u samom gradu, bolnica je pripremljena, uskoro nam dolazi pet novih respiratora, a do kraja lipnja još pet, čime ćemo imati najviše respiratora po stanovniku na razini cijele zemlje. Kad je riječ o bolničkim krevetima, potpuno smo ekipirani, imamo i dodatnu bolnicu u Studentskom domu, koju smo demontirali, ali je, ne daj Bože, možemo nanovo uspostaviti u roku od tjedan dana. Ipak, na prošlotjednom sam sastanku premijeru predložio da bi bilo dobro ulazak gostiju u Hrvatsku uvjetovati negativnim testom na Covid-19, što je na tragu onoga što je prošli tjedan najavila Grčka. To nam daje malo veću sigurnost te mogućnost smanjenja potencijalne ugroze. Premijer je prema toj ideji bio pozitivan, pa ćemo vidjeti.
Cijeli razgovor pročitajte ovdje.