Gradonačelnik Mato Franković komentirao je danas incident koji je u ponedjeljak dogodio na Pilama, kad se cabrio bus zabio u jedan od postavljenih stupića na Pilama, a otkrio je i kako se broj vozila, koji vrše uslugu prijevoza, taksista, autobusa i kombi vozila, popeo preko 9 tisuća.
Novinari su gradonačelnika tražili da komentira izjavu vlasnika cabrio busa, koji je za jedan medij, kazao kako bi događaj na Pilama mogao okarakterizirati kao pokušaj ubojstva, a naglasio je i kako je imao vinjetu.
„Vinjeta služio jedino za shuttle autobus, a to može biti kombi, autobus, minibus, cabrio bus. Sukladno ugovoru s brodarom dobije se vinjeta za shuttle autobus, a onda je na onima koji rade operacije prema Pilama poštivati pravila.
U konkretnom slučaju, konkretni prijevoznik nije obavljao djelatnost shuttle autobusa, već dnevni izletnički program. Moguće je da oni koji vrše tu vrstu prijevoza dođu na Pile, ali prethodno moraju kupiti slot, odnosno termin zaustavljanja. U ovom slučaju navedeni prijevoznik pokušao je doći na Pile bez kupnje slota i osigurati sebi veću imovinsku korist. Svatko u ovom gradu zna, a posebno oni koji svakoga dana parkiraju na platou Pila, da smo i prije godinu dana najavili uvođenje stupića i zaštita na Pilama, a kako bi disciplinirali one koji ne poštuju pravila Grada. Postoje gospodarski subjekti koji poštuju pravila Grada, a postoje i oni koji sebi uzimaju za pravo da plato Pila koriste kao prodajni štand. To se u značajnoj mjeri odnosi na vlasnike cabrio buseva, koji dođe na Pile, pa stoje 30, 45 minuta, povlače ljude za rukav, prodaju voženje. To nećemo dopustiti“, poručio je gradonačelnik, a postom komentirao video samog događaja.
„Iz video snimke koju smo mi objavili jasno se vidi da se stupići dižu. I nemoguće je da onaj koji vozi cabrio busa, a zna jer tu dolazi svaki dan, da je on mogao reći da se iznenadio. S čime? S onim što vidiš već nekoliko dana u funkciji. S nečim o čemu se priča već mjesecima da će se uvesti, ali i s činjenicom da ti kao vozač jako dobro znaš da niti vozio shuttle prijevoz, nego izlet. Pojedinac stavlja sebe ispred drugih radi svoje vlastite koristi. Osim što je uništena imovina Grada Dubrovnika, nanesena je i šteta Gradu Dubrovniku jer se vozač zaletio u stup dok je prevozio goste. Zamislite iskustvo koje su ti gosti doživjeli. I onda vlasnik sebi uzima za pravo kazivati o tome da je izvršen pokušaj ubojstva nekoga. Nevjerojatno. To pokazuje koliko, kako i na koji način pojedinci ne prežu ni pred čim, samo kako bi zaradili euro, pet ili deset više“, kazao je gradonačelnik te dodao kako je bio jutros na Pilama te da je vidio kako cabrio bus staje na autobusnu stanicu.
„Oduzima pravo javnom gradskom prijevozniku da se zastavi, misli samo na sebe i svoj špag i tu prodaje izlete. Međutim, u dogovoru s policijom, sad će češće biti policajac na Pilama, pokušat ćemo da to bude non-stop. Čim je danas došao policajac na motoru, taj se cabrio bus udaljio i onda parkirao na ulaz u garažu hotela Hilton i tamo prodaje. Pa do kada ljudi više? Lani smo bili korektni. Rekli smo im da mogu doći na Pile pet minuta i iskrcati u ukrcati goste. Držali su se toga četiri i pol dana. Nakon toga je nastavilo sve to po starom. Stoje po 40 minuta, povlače ljude za ruka. A onda dolaze i oni taksisti koji su neuredni, nelegalni, parkiraju kombije i sve povlače za rukav. Stupiću su bili nužno zlo zbog neodgovornih pojedinaca. Naši komunalni i prometni redari trpe uvrede, pokušaje napada, a samo zato jer žele da na tom području stvari bolje funkcioniraju“, kazao je Franković, a potom se osvrnuo na Zakon o liberalizaciji autotaksi tržišta.
“To je jedan od najštetnijih zakona, a upozoravao sam na to 2018. godine. Ali tu smo gdje smo. Taj zakon je omogućio da je taksist može zaustaviti na stanici javnog gradskog prijevoza i ukrcati i iskrcati goste. Ne čekati. I sada smo mi svjedoci, da oni to i rade, i to nam se stvara problem. Ono što nam stvara problem jest da oni čekaju. Upale aplikaciju od Ubera, čeka na prvoj vožnju s Pila i čekaju u neposrednoj blizini. Stavlja ponovno sebe ispred svih drugih. I onda se mi čudimo kako je gužva u gradu. Imao podatak da je u ovom trenutku u našem gradu taksi vozača, autobusnim prijevoznika, kombi prijevoznika ukupno više od 9 tisuće. Govorimo samo o onima koji legalno posluju. Izračunajte prosječnu duljinu vozila i pomnožite ga s 9 tisuća. I onda se mi pitamo zašto se događaju gužve po gradu i do Zračne luke. Ne moguće je u bocu od litre uliti sad već četiri litre. Kad je ovaj Zakon stupio na snagu 2018., u Gradu je došlo do 2 tisuće vozila i već nam je bila puna kapa. Nakon toga je došlo 5 tisuća, pa je bilo 7, sad smo na devet tisuća. Zato je uvođenje zone posebnog prometnog režima zadnja slamka spasa. Vidjeli ste koliko je bilo poruga vezano uz stupiće, samo zato jer želimo uvesti red. Tako će i kad uvedemo u punu primjernu ovu zonu. Od 1. rujna učim se i mi i građani kako će stvari funkcionirati od 1. siječnja. Ali kada krene u punu primjenu, vidjet ćete da će biti problema, ali to je nužno i neophodno kao korak k normalnu životu. Naše ulice, posebno ono oko povijesne jezgre, više ne mogu funkcionirati. Interventne službe ne mogu funkcionirati normalno jer imao enormno zakrčenje prometnica“, kazao je gradonačelnik te dodao kako se s porastom broj vozila koja obavljaju gospodarski prijevoz povećam i broj prometnih nesreća.
„Svakog dana imamo po dvije, tri nesreće. U on trenutku zablokira taj dio grada, a onda se to prelije i na druge ulice i onda moramo izvlačiti sve ljude na cestu kako bi fizički upravljani prometom“, kazao je te dodao ukidanje Zakon o liberalizaciji autotaksi prijevoza ne bi riješilo problem.
„Stečena prava se ne mogu ukinuti. Svi oni koji imaju dozvole bi ih imali i dalje. Zato smo mi pribjegli zoni posebnog režima kao jedinom rješenju u kojem smo unutar zone dopustili tržišnu utakmicu jer će unutar zone prometovati 750 taksi vozila. Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja nas je već pozvala da se očitujemo da obrazložimo odluku o zoni posebnog prometnog režima“, kazao je na novinarsko pitanje je li Hrvatska morala donijeti taj zakon odgovorio je da se moram gledati vrijeme u kojem je zakon usvojen.
„2018. smo imali manju stopu zaposlenosti, taksi usluge su bile iznimno skupe. Liberalizacije je donijela pojeftinjenje usluga i veću zaposlenost. No, možda je u završne i prijelazne odredne trebalo uvesti da se u gradovima pod UNESCO-vom zaštitom ipak u potpunosti liberalizacija ne primjenjuje. Lako je biti general nakon bitke. Iako sam u Saboru upozoravao da nam se mogu dogoditi ozbiljni problemi. Mi smo 2017. podigli broj dozvola za taksi sa 180 na 203 i tada je bila buka naših taksista da će svih bankrotirati, a danas ih imamo par tisuća i još nisam vidio da je ijedan odustao. Prije smo su ljudi iz Slavonije vozili, danas naši sugrađani voze, a kad zgužva uzmu mobitele, snimaju i govore kako je gužva. A jedan od generatora gužve je i taj koji snima. Ovo je težak postao u kojem jedan značajni broj ljudi neće moći voziti oko povijesne jezgre. Ove će godina biti teška, ali jedina razlika je u tome što smo lani imali 7 tisuća vozila, a ove godine 9. Zbog toga je gužva. Zamislite kako će nam biti kada bude padala kiša. Tko je kriv? Ja. Al na to sam navikao. Na kraju priče, sve završava i počinje na pojedincu i njegovoj odgovornosti za svoj grad, a nekad je poput ove situacije sa stupićima nema. Za sto eura plaćanja Pila netko je ušao, srušio stup i polomio auto“ zaključio je gradonačelnik.