Hoće li političke stranke u svojim programima podržati zahtjeve malih i srednjih poduzetnika? Udruga Glas Poduzetnika je uputila zahtjev političkim strankama da se formalno obvežu kako će napraviti radikalne reforme u poreznoj politici, ukinuti parafiskalne namete, osigurati transparentnost javnih financija, smanjiti rashodovnu stranu proračuna konkretnim mjerama, reformirati pravosuđe i redefinirati ulogu Državnog inspektorata.
Rok za odgovor političkih stranaka na njihove zahtjeve je 15. svibnja 2020. godine.
„Ovakav dokument koji smo poslali danas za obvezivanje stranaka da će podržati naše zahtjeve je uobičajen u zapadnim demokracijama od strane udruga poput naše. Naš cilj je da znamo koje stranke i koji zastupnici će biti naši zastupnici u sljedećem sastavu Sabora, jer ih se u ovom sastavu Sabora i postojećoj Vladi za interese mikro, malih i srednjih poduzetnika te obrtnika zalagalo svega nekoliko.“ rekao je Hrvoje Bujas, Predsjednik Udruge.
„Zahtjeve smo poslali na ukupno 14 stranaka i koalicija i očekujemo njihove službene odgovore do kraja tjedna. Listu smo napravili na način da smo uključili postojeće parlamentarne stranke, stranke koje prema zadnjim istraživanjima imaju šansu ulaska u parlament, te stranke koje su već ranije javno komunicirale da podržavaju zahtjeve Udruge Glas Poduzetnika i Hrvatsku 2.0. Od političkih stranaka očekujemo da na svaki zahtjev kažu jednostavno DA ili NE, a nadamo se da neće biti puno onih koji će objašnjavati da su to upravo zahtjevi koje su oni izmislili i za koje se godinama zalažu, pogotovo ako su te stranke bile uključene u izvršnu vlast zadnjih 30 godina. Sve odgovore koje dobijemo od stranaka i koalicija ćemo javno objaviti jer smatramo da javnost ima pravo znati tko će zastupati i budućem Saboru interese najvitalnijeg dijela hrvatskog gospodarstva, te kako bi naši članovi i simpatizeri kojih već sada ima preko 150.000 znali kome dati svoj glas.“
Naši zahtjevi temelje se na 4 postulata za Hrvatsku 2.0 na kojima bismo trebali već od 1. lipnja 2020. godine započeti oporavak hrvatskog društva i države:
- #VišeRada – Država ne smije poreznom, zakonodavnom ili drugim politikama poticati nerad ili manji rad, naprotiv! Država mora poticati rad i povećanje prihoda, dobiti, zaposlenosti i plaća
- #Digitalizacija – Država od građana, poduzetnika i obrtnika ne smije tražiti nijedan dokument koji je prethodno sama izdala, kao niti bilo koju informaciju koju već posjeduje u svojim pisanim ili digitalnim zapisima. Javna uprava se u potpunosti mora digitalizirati!
- #ManjiPorezi – Država poduzetnicima ne mora ništa dati, ali mora uzimati manje, jer poduzetnici najbolje znaju gdje i koliko investirati te kako oploditi novac koji su sami zaradili!
- #VišePravde – Država se mora naplaćivati zadnja, a plaćanje PDV-a po naplati mora biti trajna mjera. To će potaknuti državu da poveća efikasnost pravosuđa kako bi se i sama što prije naplatila. Hitno trebamo efikasno i brzo pravosuđe!
Ovo je šest zahtjeva za Hrvatsku 2.0 koje je Udruga poslala strankama na očitovanje o tome hoće li te zahtjeve provesti u sljedećem mandatu Sabora i Vlade, ako budu dio zakonodavne i izvršne vlasti:
1. Ciljana i jasna porezna reforma, koja uključuje minimalno:
- Obračun PDV-a po naplati za sve tvrtke, u okviru važeće EU regulative
- Postepeno smanjenje stope PDV-a na 20%, smanjenje poreznih stopa na dohodak (s 12 na 10%, s 24 na 20% i s 36 na 30%) te povećanje neoporezivog dijela dohotka na 5.000 kuna
- Ukidanje poreza na reinvestiranu dobit, koja se reinvestira natrag u tvrtku
- Trajno ukidanje akontacije poreza na dobit
- Trajno ukidanje minimalne direktorske osnovice za plaću
2. Ukidanje parafiskalnih nameta, uključujući obvezne članarine u komorama i zajednicama, te financiranje potrebnih javnih funkcija iz poreznih prihoda. Ukidanje plaćanja paušala na vodu i struju uz vraćanje na načelo plaćanje po potrošnji.
3. Uvođenje zakonske obveze potpune javne transparentnosti svih prihoda i rashoda svih tijela javne uprave i lokalne samouprave te javnih tvrtki
4. Reformski zahvati na rashodovnoj strani proračuna na sljedeće načine:
- Reorganizacija i smanjenje broja jedinica lokalne samouprave
- Potpuna digitalizacija i automatizacija svih državnih i lokalnih procesa i servisa za poduzetnike i građane. Zakonom regulirati da nijedno državno ili lokalno tijelo, građana ili poduzetnika NE SMIJE tražiti dokument ili informaciju, koju bilo koje državno ili lokalno tijelo već ima. Svi servisi i tijela državne uprave i lokalne samouprave moraju imati povezane baze podataka te razmjenjivati informacije
- Smanjenje broja Ministarstava, smanjenje broja Uprava u Ministarstvima, smanjenje broja hijerarhijskih razina i rukovodećih mjesta u Ministarstvima, ukidanje nepotrebnih agencija i ureda, smanjivanje broja zaposlenih u nužnim agencijama i uredima
- Zapošljavanje svih službenika i radnika u državnoj upravi i svim javnim poduzećima temeljem javnog transparentnog natječaja (od čistačice do direktora i državnih tajnika), čime bi svako javno radno mjesto bilo dostupno svakom građaninu Republike Hrvatske po istim uvjetima sukladno Ustavu. Dokinuti praksu zapošljavanja stranački podobnih ljudi koji nemaju potrebna znanja i kvalifikacije, te sve tako zaposlene otpustiti.
- Uvođenje valorizacije rada i jasnih i transparentnih indikatora uspješnosti svih zaposlenika u javnom sektoru uključujući i , te adekvatno nagrađivanje ili penalizacija ovisno o učinku. Zaposlenici u javnom sektoru moraju biti učinkoviti te ispunjavati svoje zadaće, baš kao i zaposlenici u privatnom sektoru. Izjednačavanje zakonskih prava radnika u privatnom sektoru i državnih službenika.
- Privatizacija i deregulacija nestrateških kompanija u vlasništvu državne i lokalne uprave
- Outsourcing dijela poslova i usluga koji može biti realiziran od strane privatnog sektora
5. Povećanje efikasnosti, depolitizacija i neovisnost pravosuđa kroz preustroj izbora sudaca i digitalizaciju.
- Sudstvu i upravi u najkraćem roku treba osigurati materijalne uvjete za uspješan rad.
- Uvođenje javno dostupne valorizacije rada sudaca, te nastavno na to utvrđen sustav nagrađivanja kao i predviđenih negativnih posljedica ovisno o učinkovitosti u radu.
- Nužno je propisati krajnje rokove u kojima se stanje u svim javnim registrima, a posebno zemljišnim knjigama ima urediti, obzirom da njihova potpunost i usklađenost predstavlja osnovu pravne sigurnosti i preduvjet pokretanja znatnog dijela ekonomskih procesa i investicijskih ciklusa.
- Mjerljivi rezultat reforme pravosuđa je da bi u svim prvostupanjskim sudskim postupcima presude trebale biti donesene unutar jedne godine, a u drugostupanjskim postupcima unutar šest mjeseci.
6. Redefiniranje uloge Državnog inspektorata kao savjetodavnog i nadzornog tijela, a ne represivnog aparata države.
- Zakonski propisati da inspektor NE SMIJE kazniti poslovni subjekt prilikom prvog utvrđenog propusta, već mora izdati opomenu, uputu i rok za otklanjanje propusta. Tek ukoliko propust po isteku roka i dalje ne bude otklonjen, inspektor smije izdati kaznu.