Prema dosadašnjoj verziji Direktive EU o oporezivanju energije zračni prijevoz i brodarstvo nisu bili zahvaćeni porezom, no posljednji prijedlog Europske komisije u sklopu usklađivanja Direktive s ciljevima Europskog zelenog plana uključuje ukidanje ove iznimke.
Iako smatra da je revizija u određenoj mjeri potrebna kako bi se Direktiva prilagodila novim vremenima, europsko udruženje komora Eurochambres, čiji je i HGK član, izjasnilo se protiv dodatnog poreznog opterećenja za zračni i pomorski prijevoz. Nije dodatno oporezivanje, već je ulaganje u istraživanje i razvoj te inovacije ono što će dovesti do „ozelenjivanja“ ovih industrija.
Pozivaju na uravnotežene i učinkovite izmjene koje uzimaju u obzir trenutne gospodarske okolnosti i krize. Revizija ne bi smjela uvoditi dodatna porezna opterećenja za tvrtke i posljedično na korisnike, posebice ako to neće dovesti do smanjenja emisija. Odluka bi u još nepovoljniji položaj stavila građane i tvrtke u geografskim izoliranijim područjima, posebice otocima, jer će se porez povećavati sukladno udaljenosti i potrošnji goriva.
U slučaju zračnog prijevoza, troškovi za gorivo čine jednu četvrtinu svih operativnih troškova avioprijevoznika, a regulativa ReFuel Aviation će na njih staviti i dodatne zahtjeve po pitanju održivosti i dopuštenih mješavina goriva. Obje industrije će već imati dodatne troškove i kroz revidirani sustav trgovanja emisijama.
“Ovi su sektori bili izrazito pogođeni pandemijom, a onda je došao i rat u Ukrajini. No, pokazalo se i koliko je njihovo ‘zdravlje’ ključno za dobavne lance. Može se očekivati povećanje cijena prijevoza i prelijevanje na turizam te ostale povezane industrije”, ističe direktor Sektora za promet HGK Dario Soldo.
“Europski avioprijevoznici podupiru Europski zeleni plan i rade na smanjenju emisija i zagađenja, no pod velikim su utjecajem visokih i volatilnih cijena goriva i naknada u sustavu trgovanja emisijama. Sredstva namijenjena unaprjeđenju flote i softvera te za edukacije za smanjenje emisija morala su se realocirati upravo zbog toga”, rekao je predsjednik Udruženja zračnog prometa HGK Slaven Žabo iz Croatia Airlinesa.
Žabo ističe da je sama obveza prijavljivanja emisija za avioprijevoznike koji premaše 10 tisuća tona u emisijama diskriminatorna, jer se ti isti prijevoznici ne mogu prijaviti za sredstva iz Modernizacijskog fonda kako bi smanjili troškove budući da koriste fosilna goriva. Održivo zračno gorivo (tzv. SAF) je skuplje i nije dostupno u svim zračnim lukama u Europi.
“U tijeku su pregovori između Vijeća i Parlamenta EU o prijedlogu Komisije da se EU ETS Direktiva izmijeni na način da se emisije iz pomorstva uključe u Sustav trgovanja emisijama stakleničkih plinova EU. Upravo je to sustav koji direktno utječe na stvarno smanjenje emisija, dok dodatno oporezivanje utječe na cijenu goriva, ali ne nužno na smanjenje emisija. Također, prikupljena sredstva će se potom alocirati u fondove iz kojih će se financirati konkretni projekti za dekarbonizaciju industrije”, kaže Anja Maras Jugo iz tvrtke Jadranski pomorski servis, objašnjavajući kako postoje modeli smanjenja emisija u skladu s Europskim zelenim planom koji se ne svode isključivo na porezno opterećenje.