Pandemija koronavirusa zaustavila je turizam, djelatnost na kojoj se gotovo isključivo temeljila ekonomija Dubrovnika. Masovni turizam s kojim smo živjeli proteklih 10-ak godina, stvar je prošlosti. Vrijeme je za nove i drugačije ideje. Grupa malih poduzetnica iz Dubrovnika pokrenula je projekt RebranD. Udružile su se i osmislile cjelogodišnju turističku ponudu, koja će umjesto dosadašnjeg masovnog turizma, posjetiteljima našeg grada nuditi specijalizirane ture bazirane na autentičnom načinu života, a građanima omogućiti normalan suživot s turizmom. Razgovarali smo sa Slavicom Grkeš, koja je jedna od poduzetnica uključenih u ovaj projekt budućnosti.
Kad su se zbog otkazanih letova, rezervacije za vjenčanja, smještaj i ture, počele otkazivati Martina Pavleković iz Yes I DU agencije za vjenčanja odlučila je stvari uzeti u svoje ruke. Njezinu ideju odmah je prihvatila Slavica Grkeš vlasnica agencije Dominium za rezervaciju smještaja.
– Odavno se znamo i surađujemo na raznim poljima, ali ovo je bio konkretan projekt koji je bio presudan za naš opstanak na tržištu. S obzirom da smo avio destinacija, većina evenata i rezervacija je otkazana radi otkazanih letova, alternativnih načina dolazaka nije bilo. Mjere jedne države utjecale su na situaciju u drugoj. Samoizolacija, testiranja, direktno su utjecale na naše poslove u turizmu. Nastojale smo ostati trezvene i konstruktivne, prilagodit se te izvući maksimum iz zadane situacije.
U Dubrovniku i Županiji imamo vrhunske proizvode, ture, vodiče, ugostitelje, smještaj, umjetnike, povijest, tradiciju i kulturu. Želimo da upravo ta kvaliteta ispliva i bude nas turistički standard. Projekt se temelji na kvalitetnom turizmu i vraćanju zajednici kroz posebne fondove kojima će se podupirati mladi talentirani ljudi različitih vještina i zanimanja, ekologija i prije svega znanje. Ne želimo mijenjati samo turizam i turistički proizvod, želimo svojim djelovanjem postati grad u kojem uz cjelogodišnji turizam domaći ljudi mogu normalno živjeti, rasti i razvijati se, ističe Slavica Grkeš.
Što konkretno projekt RebranD nudi turistima, a što građanima?
– RebranD je inicijativa koja kroz okupljanje onog najboljeg i autentičnog nudi siguran način putovanja. U ovom trenutku ne mogu sve otkriti jer neke stvari ulaze u sferu poslovnih tajni, ali mogu reći samo da ovakav pokret nije postojao do sada u našoj županiji. Turizam kakav smo imali se bazirao samo na brojevima; brojanjem noćenja, dolazaka, posjeta, prelazaka granica, stolova, stolica, kreveta. U gužvama smo provodili potencijalno slobodno vrijeme, “još 10 dana” nam je bila omiljena izreka kad bismo se sreli (o.p. djelatnici u turizmu). Što smo više radili, više smo trošili, živjeli za sezonu i od sezone, kvaliteta života bila je nezadovoljavajuća.
Cilj je okrenuti se cjelogodišnjem turizmu jer je ovo do sada bilo kao da svi živimo u nekakvoj vrsti resorta. Za doseći puni potencijal destinacije bitan nam je kontinuitet, ali na tome ćemo morati poraditi svi skupa, tko god je uključen u bilo kakav oblik turizma, od početka do kraja. Ne može najam poslovnih prostora bit do neba jer se nešto radi u sezoni. Ne može plaća konobara bit veća od plaće doktora, a normalno je da je konobar traži jer radi 6-7 mjeseci godišnje duple smjene, ali i taj doktor pati od gužvi u prometu i općenito. Moramo napravit strategiju destinacije i ulagat u strategiju, jasne smjernice kako želimo da se razvija grad, a s njim i turizam te naći pozitivne vrijednosti, kojih ćemo se svi držati.
RebranD znači promjena, osluškivanje nas uključenih turističkih djelatnika i lokalne zajednice što želimo promijenit, kako da to izgleda, što želimo ponuditi i koju sliku poslati svijetu. Povrat nekih tržišta koja smo zadnjih godina kroz stihijski turizam izgubili.
RebranD je skup onog najboljeg, postavljanje standarda kvalitete, a svi uključeni će gostima preporučivati druge aktivnosti članova RebranD-a i mogu biti sigurni da će cijelo vrijeme njihovog boravka kvaliteta usluge biti na visokom nivou. Uz sve navedeno, razvili smo sve sigurnosne protokole za sve uključene, kao dio standarda nove ponude.
Bit je da grad, kroz novi oblik turizma te razvijanje drugih ekonomskih grana, postane mjesto sklada, ravnoteže između posla/turizma i života. Ne smije nam turizam bit glavna grana, niti smijemo sve mlade školovat isključivo za turizam i ugostiteljstvo. Baš zbog situacija kakva je i ova pandemija, koja nas je sve redom ostavila „na koljenima“, jer ovisimo isključivo o turizmu. Ovo je prijelomni trenutak u kojem smo iz negativne situacije izvukli pozitivne zaključke, stigli obaviti ono što nismo prije, i razmisliti kako promijeniti sve ono što prije od količine posla nismo mogli.
Što mislite kako će COVID pauza/kriza utjecati na daljnji razvoj turizma?
– Nismo mi jedini, cijeli je svijet na pauzi. Ipak u nekim destinacijama politika se drugačije postavila, pa ljudi i dalje putuju u Dubai, u Mexico, Zanzibar, na Maldive, kao da su oni na nekom drugom planetu. Naravno da je najbitnije zdravlje, ali u jednom momentu ćemo morati počet radit. Nije moguće da se baš svi turistički djelatnici prekvalificiraju. Mi to ne želimo jer mi živimo naše poslove. U budućnosti će se, kao što je bio trend zadnjih godina, za goste više platežne moći tražiti personalizirani pristup, kvalitetnije provođenje vremena u destinaciji, održivost u svakom smislu te riječi i u svakom segmentu turizma, a održivost počinje od nas samih. Stihijske odluka treba maknuti iz jednadžbe.
Zašto se projekt bazira na ženama poduzetnicama?
– Nas je 10 žena iz dvije agencije što radimo na ovome kao organizatori i inicijatori, ali u projekt su uključeni i muški poduzetnici, možda čak i prevladavaju. Ne diskriminiramo nikog nikad.
S obzirom da upravo o avionskim linijama ovisi dubrovački turizam, pa onda i ovaj vaš projekt, jeste li razmišljali da na neki način, suradnjom s nekim drugim agencijama i tvrtkama osigurate, na primjer čarter letove za turiste zainteresirane za vaš program?
– Između ostalog, ispitujemo zainteresiranost emitivnih tržišta za potražnjom ili uvođenjem juga Hrvatske u ponude. Otvoreni smo i fleksibilni za sve prijedloge.
Možete li nam opisati pakete i ture koje nudite posjetiteljima?
– Uključena je cijela županija s naglaskom na otoke i manje razvijena područja. Što se tiče smještaja uključeni su apartmani, vile i hoteli, više, srednje i visoke kategorije. Sedmodnevni paketi su najzastupljeniji, mada imamo i city break pakete do 3 dana. Također nudimo i duže boravke od 11 do 15 dana, što mislimo da bi mogao postati novi trend u putovanjima. Skupili smo dobar broj različitih experienca u raznim dijelovima županije i pokazat ćemo da Dubrovnik nije za 2.9 dana, kao što je bio prosjek dosada. Imamo otvorene opcije i za ljude koji su zainteresirani doći ovdje privremeno živjeti. Razradili smo vrlo opširnu ponudu aktivnosti kroz nekoliko ključnih kategorija, ali gosti sami biraju što žele. Mogu kreirati potpuno personalizirane pakete ili njihovi agenti mogu kreirati ponudu za njih, dakle sve je potpuno prilagođeno gostu. Jedan dio RebranD ekipe je zadužen za razvijanje mreže u destinaciji, a drugi povezivanju sa stranim tržištima. Mi smo u cijeloj priči medijator između jednih i drugih.
Očekujete li potporu Turističke zajednice?
Turistička zajednica Grada je upućena u destinacijski projekt RebranD i direktorica Ana Hrnić nam stoji na raspolaganju i podržava projekt.
Što su preduvjeti da bi ovaj projekt uspješno zaživio?
– Naravno da sve ovisi o prestanku pandemije, očito i o procjepljivanju. Mjere svake države utječu na našu situaciju i zato smatramo da nam iznimno pomaže pozitivan PR i naglasak na sve ono dobro što činimo kao Grad, Županija, destinacija. Sami trebamo naglasiti koliko je strog bio nas lockdown, koliko su uspjeha imale naše stroge mjere, kako imamo mali broj zaraženih (i umrlih), kako ne da pariramo drugim svjetskim destinacijama, nego im možemo biti primjer. Svaka zemlja gleda svoju korist u ovoj situaciji i ako sami ne osvjetlamo vlastiti obraz, neće to nitko umjesto nas učiniti. Bitna nam je prometna, prije svega zračna, povezanost. Naravno i promocija, kako od strane institucija tako i naša vlastita. Bitno je da svi stalno komuniciramo sigurnost i visoki standard usluge, da nas turisti ne zaborave.