Hrvatske ceste su prošle godine raspisale natječaj za opremanje pristupnih cesta Pelješkom mostu, čija je procijenjena vrijednost radova u samo godinu dana narasla sa 73 milijuna kuna na 94 milijuna kuna, donosi Nacional.hr.
Tvrtka Elektrocentar Petek u vlasništvu Kreše Peteka, prvoosumnjičenog u aferi oko namještanja poslova u JANAF-u, Velikoj Gorici i Novoj Gradiški, prošle godine dobila je i vrijedan posao na natječaju koji su raspisale Hrvatske ceste, za napajanje i opremanje dviju dionica prilaznih cesta Pelješkome mostu. Tvrtka Kreše Peteka dobila je posao vrijedan gotovo 70 milijuna kuna udruživši se s tvrtkama Valard, Dalekovod i Tehno-Elektro, ali okolnosti raspisivanja natječaja i odabira ponude navedenih tvrtki otvorile su sumnju da se i u tom slučaju pogodovalo tvrtki Elektrocentar, kao i u slučajevima koji su se našli pod istragom USKOK-a.
Iz Hrvatskih cesta, pak, tvrde da je javna nabava u ovom slučaju provedena sukladno zakonu i da nije bilo pogodovanja nijednoj tvrtki, pa tako ni tvrtki Kreše Peteka. Međutim, čak i u slučaju da je javna nabava koja se velikim dijelom financira iz europskih sredstava provedena sukladno zakonu, ovaj primjer još jednom pokazuje koliko su hrvatski zakoni o javnoj nabavi ograničavajući za one koji javnu nabavu raspisuju, a istovremeno omogućuju tvrtkama poput Elektrocentra Petek da koristi rupe u zakonu kako bi na poslovima s državom zarađivali desetke milijuna kuna.
Nacional je od izvora dobro upućenog u zbivanja unutar Hrvatskih cesta doznao o sumnjivoj javnoj nabavi koja je održana prošle godine, a na kojoj je posao dobila i tvrtka Elektrocentar Petek. Cijela priča oko tog nadmetanja počela je još 2012. godine kada su Hrvatske ceste napravile plan nabave s okvirnim vrijednostima za izgradnju i opremanje pristupnih cesta Pelješkom mostu na poluotoku Pelješac, a među njima i za dionice ceste Duboka – Sparagovići/Zaradeže i stonske obilaznice, odnosno poddionice Prapratno – Doli.
Nakon što je plan nabave odobrila Europska unija i za ceste su odobrena bespovratna sredstva u visini od 85 posto ukupne cijene, Hrvatske ceste su u 2018. godini u svome Planu nabave planirale radove na izgradnji pristupnih cesta mostu Pelješac, odnosno na napajanju i opremanju dionice Duboka – Sparagovići/Zaradeže čija je procijenjena vrijednost radova u planu nabave bila 38,2 milijuna kuna te na napajanju i opremanju Stonske obilaznice čija je procijenjena vrijednost radova u planu nabave bila 34,79 milijuna kuna, što ukupno iznosi 72,99 milijuna kuna.
Po podacima Nacionala, koje su potvrdili i iz Hrvatskih cesta, na tu nabavu pristigle su tri ponude, i to od tvrtki Valard iz Zagreba čija je ponuda iznosila 53 milijuna kuna bez PDV-a, Elektrocentar Petek je predao ponudu od 59,5 milijuna kuna, a ponuda Dalekovoda iznosila je 57,3 milijuna kuna. Kao što se može vidjeti, sve su ponude bile značajno više od procijenjene vrijednosti nabave pa stoga nije iznenađujuće da su Hrvatske ceste cijelu nabavu poništile.
Budući da se sve to događalo krajem 2018. i početkom 2019. te su Hrvatske ceste bile pritisnute rokovima za pristupne ceste Pelješkome mostu, vrlo brzo krenulo se s raspisivanjem nove nabave koja je ovoga puta bila u malo izmijenjenom obliku.
Stavka je podijeljena na Grupu A opremanje čija je vrijednost 52.129.372,80 kuna i Grupu B napajanje vrijednosti 42.302.370,75 kuna, što znači da je ukupna vrijednost iznosila 94.431.743,55 kuna. Budući da je u planu nabave za 2018. godinu procijenjena vrijednost bila 73 milijuna kuna, to znači da je procijenjena vrijednost u 2019. godini u samo godinu dana narasla za gotovo 21,5 milijuna kuna.
S tom procijenjenom vrijednošću Hrvatske ceste raspisale su novu javnu nabavu, a na nju je pristigla samo jedna ponuda za Grupu A: Napajanje pristupnih cesta mostu Pelješac i stonske obilaznice (DC414), Poddionice: Duboka-Sparagovići/Zaradeže i Sparagovići/Zaradeže-Prapratno-Doli, i to zajednice ponuditelja Elektrocentar Petek, Valard, Dalekovod i Tehno-Elektro čija je cijena ponude iznosila 69.487.734,65 kuna bez PDV-a, što znači da je bila značajno viša čak i u odnosu na izmijenjenu procijenjenu vrijednost predmeta nabave, i to za 17 milijuna kuna odnosno 27 milijuna kuna viša u odnosu na Plan nabave. Zanimljivo je i da su se tri od četiri tvrtke koje su poslale zajedničku ponudu, javile zasebnim ponudama na prethodnu poništenu javnu nabavu. Unatoč tome što je ponuda bila značajno viša od procijenjene vrijednosti, Hrvatske ceste prihvatile su ponudu.
S druge strane, na javnu nabavu stigla je i samo jedna ponuda za Grupu B: Opremanje pristupnih cesta mostu Pelješac i stonske obilaznice (DC414), Poddionice: Duboka-Sparagovići/Zaradeže i Sparagovići/Zaradeže-Prapratno-Doli, i to zajednička ponuda Elektrocentra Petek i Dalekovoda koja je iznosila 99.800.083,26 kuna bez PDV-a te je bila značajno viša u odnosu na procijenjenu vrijednost predmeta nabave koja je iznosila 42,3 milijuna kuna. Za razliku od nabave za Grupu A, za ovu je grupu javna nabava poništena te je upravo ovih dana raspisana nova.
-Iz odgovora koji su stigli iz Hrvatskih cesta, ali i iz navoda izvora s kojima smo razgovarali, može se zaključiti da su navedene javne nabave, iako vjerojatno provedene zakonito, još jedan dokaz zašto Hrvatska ima problema u privlačenju više stranih investicija. Očito je da su se neke domaće tvrtke jako dobro prilagodile Zakonu o javnoj nabavi te koriste rupe u zakonu kako bi pobjeđivale na natječajima. U ovom slučaju postavlja se pitanje jesu li tri tvrtke na prvoj nabavi namjerno dale visoke ponude kako bi došlo do poništenja nabave zbog prelaska iz nabave male vrijednosti u nabavu visoke vrijednosti te potom na idućoj nabavi izašle sa zajedničkom ponudom koja je bila prihvaćena jer su bili jedini ponuđači, usprkos činjenici da je bila riječ o međunarodnoj nabavi na koju su se mogle javiti tvrtke iz cijele Europske unije, zaključuje u novinar Nacionala Boris Bilas.
Cijeli članak pročitajte ovdje.
FOTO:Ilustracija