14.8 C
Dubrovnik
Srijeda, 12 ožujka, 2025
NaslovnicaVijestiOd brane na Neretvi, ceste na Pelješcu i CGO-a do protivljenja povećanju...

Od brane na Neretvi, ceste na Pelješcu i CGO-a do protivljenja povećanju turističke zone Krmača

Na posljednjoj sjednici Županijske skupštine u ovom sastavu, a prije lokalnih izbora, prisutno je 27 od ukupno 31 vijećnika. Na dnevnom redu su mnoge zanimljive točke, a slijede vijećnička pitanja.

Vijećnik Pero Jerković (MOST) pitao je župana što je s sustavom navodnjavanja Koševo – Vrbovci, koji, kaže on, bilježi jako mali interes na sustav navodnjavanja jer je ljudima, čini se, to skupo. Zanimao ga je interes korisnika te faza tog projekta.

Župan – Brana na Neretvi je ključni projekt za cijelu Županiju osobito za Neretvu, na kojem smo inzistirali početka. Zadovoljni smo da je došlo do raspisivanja natječaja za izvođenje radova. Projekt je vrijedan 73 milijuna eura. Tražili smo da se projekt i odgovarajuće dozvole prilagode tome da minikruzeri mogu, kad je brana otvorena doći do Metkovića. Nadam se da će natječaj biti završen brzo, bez žalbi i da konačno počenmo graditi branu, kojom će se akumulacija slatke vode zadržati u gornjem dijelu toka Neretve od brane prema Metkoviću i time će se stvoriti trajna akumulacija, koja će onda kroz sustave navodnjavanja pokriti cijelu neretvansku dolinu i to je zapravo budućnost poljoprivrede u Neretvi i Županiji.

Što se tiče Koševa -Vrbovaca to je jedan dio sustava navodnjavanja. Mi smo ga pripremili u najvećem dijelu, ali postoji problem. To je legitimacija budućih korisnika. Prema pravilniku 70 posto površine mora biti pokriveno ugovorima o korištenju. Treba nam iskaz interesa za priključenjem,ali za najveći dio površina nemamo jasne vlasnike. To su ljudi koji koriste zemljište,ali nemaju ugovore o korištenju ni potvrde o vlasništvu. Vjerujem da ćemo to riješiti na odgovarajući način i izgraditi taj sustav, odgovorio je župan Nikola Dobroslavić.

Jerković je kazao da je zadovoljan odgovorom, a da je katastrofa da se u 20 godina ne može utvrditi tko je vlasnik, a tko korisnik zemlje i da je čisti kriminal što toliko godina ljudi nelegalno koriste državnu zemlju.

Teo Andrić (HDZ) – jučer je bio divan dan, u Orebiću je potpisan ugovor o financiranju izgradnje luke Perna. Možete li nam reći više o tome. Što se događa s projektom zaobilaznice Orebića? Drugo pitanje je vezano uz luku Polačište, a čuli smo da ima problema s izvođačem. Molimo da nam rečete što se tamo događa.

Župan Nikola Dobroslavić – slažem se s vijećnikom da je jučer bio odličan dan za Županiju jer smo dugo najavljivanu luku Perna doveli do realizacije. Potpisan je ugovor o izvođenju radova, koji je vrijedan 20 milijuna eura. Nakon toga ide javna nabava i izgradnja. Dugo nam je trebalo, ali našim angažmanom i potporom Vlade taj će projekt biti financiran u cijelosti sredstvima EU fondova i Vlade. To je jedan od projekata koji ćemo realizirati s Ministarstvom, a imali smo ih dosad od Cavtata, Slanog, Stona, Trpnja, Drača, Ubli, Vela Luke…kojima rješavamo povezivanje otoka, što je naš dug prema otočanima. Dio luke Perna je zaobilaznica Orebića i to se sad i događa. Taj je projekt u fazi izvođača radova, bila je jedna žalba, Državna komisija je vratila na ponovnu odluku. Nadam se da će brzo početi radovi i na tom projektu. Ta obilaznica je oslobađanje centra Orebića od prometa. Što se tiče luke Polačište, ona je u visokoj fazi, ali su nastali problemi s izvođačem koji nije u stanju završiti projekt. Lučka uprava ih je upozorila da moraju nastaviti projekt, ali čini se da će doći do raskidanja ugovora i novog natječaja. Naplaćena je bankarska garancija te je zaštićen javni interes.

Ivo Karamatić (SDP) – jučer je bio sunčan, ali danas je tmuran dan. Tmurno je i zadnjih 16 izgubljenih godina vezanih uz gospodarenje otpadom. Zato pitam pitanje vezano uz Uredbu koju je Vlada donijela 2024., a na koju nitko ne reagira. prema njoj se za svaku tonu odloženog otpada od 1. siječnja 2025. Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost plaćati 30 eura, a taj se iznos za svaku godinu uvećava za 5 eura. izuzetak od plaćanje je otpad odložen u CGO, koji mi nemamo. Mi znači ove godine trebamo plaćati. Primjerice Dubrovnik će platiti 600 000 eura, Korčula 110 000eura, a za 50 tisuća tona na području Županije, platit ćemo više od milijun eura jer nemamo Županijski centar o kojem se uopće više ne priča. Uporabna dozvola je izdana za HE Prelog, pitanje je tko će osigurati pitku vodu u donjem toku Neretve ako se nastavi projekt Gornji horizonti?

Župan – CGO je ključni projekt. On je vrlo složen projekt na kojem smo predano radili. Bilo je potkačivanja nogu, zahtjeva za novim trasiranjem… Voljeli bismo da je već završen, ali sve traži svoje vrijeme. Sad smo u realizaciji. Nadamo se da će se izvođač držati rokova i da ćemo se riješiti noćne more napuljskog scenarija u našoj županiji. Podsjetit ću vas da je bilo i Vlada koje su kočile ovaj projekt. Mi smo ga uvijek ozbiljno shvaćali kao nužan i potreban i doveli smo ga do realizacije. Prije zbrinjavanja ostatka otpada u CGO treba razdvajati i zbrinjavati otpad, a to je zadatak JLS-ova, koji to još ne rade u odgovarajućem opsegu. Postoje kazne Europske komisije, naravno jer oni to financiraju i žele da se odlaže po pravilima. što se tiče Gornjih horizonata, Županija je uvijek bila predvodnik zaštite okoliša i glasnogovornik protivljenja Gornjih horizonata, posebno u Republici Srpskoj za dva projekta Gornje horizonte i Zračnu luku Trebinje. Nije se promijenilo ništa. Oni su dužni po ESPO konvenciji spriječiti zagađenje prekograničnog područja i mi ćemo na tome ustrajati.

Karamatić – Vama je kriva Mirela Holi koja je bila ministrica 7 mjeseci jer ćemo platiti svi milijun i pol eura? Mi se samo možemo moliti da ne krene potres i da silna voda na brani HE Prelog ne pomete sve do Ušća. Nismo napravili dovoljno i nismo svjesni opasnosti Gornjih horizonata.

Anita Miljas (DDS) – jesu li počeli radovi na adaptaciji bolnice Kalos i kako napreduju te što je s drugim krilom ove bolnice, koji se ne financira iz ITP-a? Vlada je osigurala dio sredstava za obnovu ambulante u Kuni Pelješkoj. Zanima me što će biti obuhvaćeno tom obnovom te kako će se financirati ostatak sredstava?

Župan – Financiranje nismo mogli sami riješiti, zahvaljujući Vladi i EU fondovima, uspjeli smo osigurati sredstva za rekonstrukciju 48 soba, restorana, recepcije, kuhinje. Rekonstruirat će se i veliki bazen, urediti park i manji bazen u parku. Tamo imamo kvalitetne ljude, sad će biti unaprijeđeni boravak ljudi. Uklonit će se i zgrade koje su bile uništene u plimnom valu. To će biti razina smještaja od 4 zvjezdice. Drugi dio Kalosa, koji nje bio pokriven ovim projektom upravo je danas dobio financiranje iz otočne omotnice. I taj projekt ide i tako će se obnoviti cijela zgrada Kalosa. Dom zdravlja Korčula je iskoristio priliku za obnovu javnih zgrada i dobio 182 tisuće eura za obnovu ambulante u Kuni. Obnova je vrijedna 622 000 eura i pokrit će ostalo Županija i Općina Orebić.

Marko Giljača (Srđ je Grad) – Poslovnik o radu Skupštine pokušali smo usuglasiti, ali nismo uspjeli. Ali svi smo ovdje bili suglasni da će se ove sjednice održavati i u drugim mjestima i gradovima Županije i to tematske sjednice vezane za druge dijelove Županije. Zanima me zašto to nismo realizirali? Odlukom Vlade iz siječnja 2025. donesena je Odluka o strateškim investicijama, među kojima je i investicija na lokaciji Krmača između Lumbarde i Korčule. Ta je odluka u suprotnosti sa županijskim Prostornim planom, a pogotovo kad je riječ o kapacitetu i obuhvatu te turističke zone. Ne govorim ni za ni protiv gradnje, ali se povećao obuhvat zone. Naš Prostorni plan predviđa 10 hektara i 820 ležajeva, a odlukom Vlade predviđen je obuhvat od 15 hektara i 1 500 ležajeva. Usporedbe radi reći ću da cijela Korčula ima oko 600 ležajeva, a ovdje se sad radi duplo toliko. Zanima me jeste li upozorili Vladu o tom projektu, koji je u suprotnosti s našim Planom?

Župan – nismo realizirali sjednice izvan središta županije. Ako bih tražio razlog to je zato jer nismo imali dovoljno snažne teme da bismo izašli iz središta. Nije to razlog, ali evo i danas vidite da je puno tema s različitih lokacija. Slažem se da smo mogli, ali nismo i to je šteta. Ostat će u sljedećem sazivu da to realizira. Što se tiče proglašenja zonama od posebnog državnog interesa. Bili smo i mi iznenađeni kad je turistička zona Krmača proglašena zonom od strateškog interesa i to baš zbog toga što nije sukladna Prostornom planu. Upozorili smo Vladu i inzistirat ćemo da je država mora promovirati u gabaritima Prostornog plana. Njega trebaju poštivati svi pa i država.

Predsjednica Županijske skupštine Terezina Orlić (DDS) izrazila je žaljene što sjednice nisu održavane izvan Dubrovnika.

Giljača – naša Županija zaslužuje da se sjednice održavaju i izvan Dubrovnika. Što se tiče lokacije Krmača, molim da kad obavijestite Vladu, molimo da obavijestite javnost. Ne bismo voljeli da dolazi do projekata koji nisu u skladu s našim Prostornim planom, pogotovo jer je to brown field investicija i ne smije prelaziti visinu kamenoloma koji je tu bio. nadam se da će ova i buduća županijska vlast braniti naš Prostorni plan.

Nikša Sentić (HDZ) – više puta se isticali važnost pristupanja internetu. U kojoj su fazi projekti širokopojasnog interneta na Pelješcu i u Neretvi? kako napreduju projekti iz Integriranog teritorijalnog programa i otočne omotnice? Kako stoje projekti naših općina i gradova?

Župan – mi smo prepoznali važnost interneta kao pretpostavke funkcioniranja gospodarstva i javnog života i prije 10 godina smo započeli izradu projekata za financiranje. Napravili smo tri projekta, jedan je šire dubrovačko područje, drugi je Neretva i treća Pelješac, Korčula, Lastovo i Mljet. kad je država raspisala natječaje krenula je realizacija. Tako da je Dubrovnik prvi krenuo i on je pri kraju. ovdje treba dijeliti dio koji je financiran europskim novcem i novcem Vlade, koji nisu ekonomski isplatljivi, od onih koji su isplatljivi ekonomski. Od Primorja do Konavala projekt je pri kraju. Neretva kreće izabran je operater HT. Očekujemo da se pokrene i treći segment. Dubrovnik vodi jedan, Opuzen drugi i Korčula treći projekt. Realizacijom će svidobiti veliku brzinu interneta.

Što se tiče otočne omotnice to je veliki i važan projekt Vlade za naše otoke, financiran europskim novcem. Ta je omotnica za cijelu obalu 150 milijuna eura, za našu županiju bespovratno 28 milijuna eura uz vlastita učešća to je 33 milijuna eura. Mi smo, kao županija nositelji pet takvih projekata. Svaka jedinica lokalne samouprave dobila je mogućnost realizacije jednog projekta do 1,6 milijuna eura. Svi imaju takve projekte nadam se daće ih i pripremiti. Mi smo svoje pripremili to je drugi dio obnove Kalosa, što je jučer potpisano, drugi dio je projekt Aktiv što je izgradnje sportske dvorane u Stonu i vanjskih igrališta. Požurujem JLS da iskoriste svoje prilike.

Marko Mujan (MOST) – povratkom na rodni otok zabrinut sam nebrigom županije za Korčulu, počevši od medija. Lokalni radio Korčula umjesto Županijskog đira emitira novosti privatnog radija sa splitskog područja koji popularno zovu partizanskim. U mom gradu cijelu zimu traju predavanja o antifašizmu i komunizmu. Najveći dio te kulture je kritiziranje vlasti. Dok se moj grad lagano raspad, Dubrovnik svaki kamen čuva kao da je biser. Imamo i udrugu, koja se zove Liga protiv raka s vrijednim članicama i izdašnim lokacijama, koja bi trebala pomagati rad OB Dubrovnik i naših domova zdravlja, a nedavno je vrijedne uređaje poklonila splitskoj bolnici. Lijepo, ali nije koordinirano ni legalno jer o tome odlučuje bivši predsjednik Lige bez prava na potpis i ovlasti. Možemo sumnjati u samovolju, ali našim građanima nije svejedno što moraju na preglede u privatne poliklinike. Dokad će kočničari javnih interesa ići svojim putem,šumom,a Županija cestom?

Župan – Županija ne može utjecati na uređivačku politiku medija. Mediji trebaju biti nezavisni i objektivni pa čak i kad se nama, kao nositeljima vlasti, to ne sviđa. Što se tiče Lige mogu reći da smo uvijek imali informacije o kvalitetnim akcijama. Ne znam je li predsjednik legitiman, to je posao drugih institucija. Mi smo dali Ligi nagradu, a predsjednik je nije htio primiti. To se nije dogodilo. Dobro je da Liga daruje uređaje institucija i mi to radimo redovno. Dobra je pomoć udruga. Želim im uspješan rad, a probleme neka rješavaju u zajednici u kojoj djeluju.

Mujan – mene brine strategija razvoja, a ako mi nemamo ulaz u medije. Kad se tiče udruga, moraju one biti povezane sa županijom.

Krešimir Vejić (HDZ) – županija je ishodila dozvolu za navodnjavanje Čarskog polja, pa bih molio više informacija o tome.

Župan Dobroslavić – imamo projekt navodnjavanja na Korčuli. Nadam se da nećemo ovdje imati problems legitimacijom korisnika jer je većina zemlje privatna. Smatramo da je navodnjavanje blagodat svugdje, pa i u našoj županiji. U Čari su to shvatili i pokrenuli inicijativu, koja je dobro odmakla. Reći ću da je to projekt vrijedan 15 milijuna eura, koji sadrži akumulaciju od 250 000 m3. To je doista odličan projekt. Nadam se da ćemo ga realizirati na zadovoljstvo sviju. Spomenut ću da radimo i na komasaciji Konavoskog polja koja će preobraziti poljoprivredu u Konavlima. Otvaraju se velike mogućnosti. Općina na tome izvrsno radi. U Neretvi smo napravili pokušalište za agrume, nadam se da ćemo uspjeti i s Centrom za agrume. To su nam planovi u razvoju poljoprivrede, koja dobiva posebna važnost sad i za budućnost.

Ivica Dajak (MOST) – inzistiram da mi se odgovori na moja pitanja koja s ove govornice postavljam usmeno i šaljem pismeno. Jedno ću ponoviti. Je li u izmjenama i dopunama Prostornog plana DNŽ, koje je u tijeku, predviđeno ucrtavanje alternativne trase na ulazu u Orebić, čime će se omogućiti da cesta bude projektirana koridorom za koji većina stanovništva smatra optimalnim? S čime su se složili svi. Želim potvrdu točnosti navoda i kad je planirano prihvaćanje tih izmjena plana. Primio sam puno poziva građana koji su zainteresirani za manje korekcije ove ceste, koja jednim dijelom prolazi kroz visokovrijedno poljoprivredno područje, koje je egzistencijalna osnova naših građana, kako bi cesta prošla 30 metara dalje i osigura njihova egzistencija.

Župan – prema informacijama, koje mi imamo. Inicijativa građana je krenula nakon javne rasprave. Javne rasprave su važne i služe razmjeni mišljenja. Hrvatske ceste su to prihvatile i inicirale izmjenu Plana. Potrebno je bilo izraditi Studiju utjecaja na okoliš,koja je sad u javnoj raspravi. U ovom mandatu to se neće uspjeti, ali na početku novog mandata nema razloga da se sve te izmjene prihvate. Preporučio bih građanima da sa svojim prijedlozima idu prema Hrvatskim cestama. Radi se o cesti od Brijeste do Orebića. To je važan projekt, koji će povezati Pelješac i Korčulu i rasteretiti Orebić.

1 KOMENTAR

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

NJORGANJE