U hotelu Palace danas se održala 3. sjednica Skupštine Turističke zajednice Dubrovačko-neretvanske županije na kojoj je usvojen rebalans proračuna za 2024. te prijedlog Programa rada za 2025. u kojoj se očekuju jednako dobri turistički rezultati s blagim rastom od 3 do 5 posto, no sve će ovisiti o sigurnosnoj situaciji u Europi i svijetu, ali i o cijenama, koje treba mudro osmisliti, kako bi turistima uistinu pružili proizvod koji im donosi “vrijednost za novac” (value for money),odnosno kvalitetu.
Direktor TZ DNŽ Julijo Srgota izvijestio je o financijskom rebalansu te zaključio kako je razlog tome povećanje prihoda od turističkih članarina od 7 posto, ali i prebacivanje 90 000 eura neiskorištenih sredstava u sljedeću godinu. Srgota je objasnio kako je riječ o sredstvima namijenjenim izradi Plana upravljanja destinacijom, što je prema Zakonu koji je 1.1. 2024. stupio na snagu obveza turističkih zajednica, no zbog kasnog izdavanja podzakonskih akata, nije se mogao realizirati u tekućoj godini. U rebalansu TZ-a DNŽ također su za 27 000 eura uvećana sredstva za oglašavanje i to prvenstveno za područje Skandinavije te je povećan i Fond posebne namjene s 95 na 143 tisuće eura za sufinanciranje događanja “nerazvijenih” turističkih zajednica. Višak prihoda nad rashodima u 2024. ukupno iznosi 798 261 eura.
Osvrt na turističke rezultate u 2024.
-Do 30. studenog 2024. evidentirali smo oko 9 milijuna noćenja, što je za 6 posto više nego lani. Rast se najviše odnosi na pred i post sezonu. Prosječni broj dana boravka turista nam je 3, 79 dana, čemu najviše pridonosi Dubrovnik kao city break destinacija. Zbog ovih raznih rasprava u javnosti prikazat ćemo vam i raspored broja ležajeva po različitim vrstama smještaja te rast u usporedbi s 2016. Vidimo da je broj ležaja u hotelima gotovo isti, u kampovima manji za 8 posto, a u privatnom smještaju veći za 28 posto, kazao je Srgota te dodao kako se bilježi 10 posto više noćenja u hotelima, 8 posto više u privatnom smještaju, dok su kampovi u padu od 8 posto.
Najveći broj noćenja u Županiji ostvarili su,kao i inače gosti iz Velike Britanije, slijede ih gosti iz SAD-a, pa Nijemci, čiji broj iz godine u godinu opada, zatim Francuzi i Poljaci.
Dubrovnik je očekivano ostvario najveći broj noćenja, čak 4,5 milijuna, a odmah iza njega je Orebić sa 928 977 noćenja. Slijede ih Konavle, Župa i Korčula.
Što bi moglo utjecati na sezonu 2025.?
S obzirom na situaciju u svijetu, osobito u Ukrajini i na Bliskom Istoku, pa onda i velikoj inflaciji u državama Srednje Europe, čiji su državljani najbrojniji gosti Korčule, Pelješca i Primorja, nezahvalno je prognozirati rezultate sezone 2025., smatra Srgota.
Također je upozorio da se na svim turističkim sajmovima razgovaralo o “vrijednosti za novac”, koja se nudi u različitim destinacijama. Kazao je kako treba mudro i oprezno definirati cijene za sljedeću sezonu, jer je konkurancija agresivna u smanjenju cijena.
Najave su zasad odlične, letovi već početkom ožujka
Nakon upozorenja Srgota je iznio optimistične podatke, najave za sljedeću sezonu, istaknuvši kako nikad ranije nije bilo ovako ranih seznskih letova, ali ni ovoliko cjelozimskih linija. Već 24. veljače EasyJet počinje s letovima, a . ožujka i Air France…
U sljedećoj godini pred turističkim zajednicama je zahtjevna izrada planova upravljanja destinacijama. A Julije Srgota prema sadašnjoj situaciji predviđa da će sljedeća sezona u Županiji donijeti od 9,3 do 9,5 posto noćenja, odnosno povećanje od 3 do 5 posto. TZ DNŽ u 2025.planira ukupni prihod od 3,2 milijuna eura te sudjelovanje na ukupno 8 međunarodnih sajmova od kojih posebno ističu onaj u New Yorku i onaj u Chichagu.
Održivost je sad ključna za turizam
Sve točke Skupštine prihvaćene su jednoglasno, a onda se prisutnima obratio i župan Nikola Dobroslavić ujedno i predsjednik TZ-a, koji e zahvalio svim turističkim djelatnicima na sudjelovanju u ovoj iznimno uspješnoj sezoni te, među ostalim, naglasio kako je održivost trenutno naša najveća zadaća u turizmu te da ove kulturne i prirodne ljepote, koje smo naslijedili, trebamo ostaviti u naslijeđe budućim generacijama.
Na kraju su župan i Srgota uručili prigodne nagrade dvoma turističkim djelatnicima, koji su proglašeni najboljima u svojim kategorijama te primili nagradu HTZ-a Čovjek, ključ uspjeha u turizmu vodičici Andrei Tadeschi s Korčule i djelatniku dubrovačke Čistoće Denisu Raosu.