21.8 C
Dubrovnik
Petak, 20 rujna, 2024
NaslovnicaVijestiZa ometanje robotaksija u vožnji mogle bi se plaćati paprene kazne. Stručnjak:...

Za ometanje robotaksija u vožnji mogle bi se plaćati paprene kazne. Stručnjak: To je nelogično i potencijalno opasno.

Ministarstvo unutarnjih poslova (MUP) uputilo je u javno savjetovanje izmjene i dopune Zakona o sigurnosti na cestama kojima se želi osigurati da ‘automatizirana vozila sigurno i nesmetano sudjeluju u prometu na cestama, kao i za vrijeme testiranja sustava u realnim uvjetima u prometu na cestama’. Drugim riječima, izmjene zakona, za koje se predlaže da se donesu po hitnoj proceduri, rade se kako bi se omogućilo da robotaksiji Mate Rimca mogu izaći na ulice, javalja Tportal.

U obrazloženju zakona, MUP navodi da ‘potpuno automatizirana vozila donose brojne prednosti koje mogu značajno utjecati na društvo, gospodarstvo i svakodnevni život, osobito u pogledu sigurnosti u prometu na cestama’. Smatraju da ‘potpuno automatizirana vozila mogu utjecati na smanjenje broja prometnih nesreća koje su posljedica ljudskih grešaka, kao što su nepažnja, umor ili vožnja pod utjecajem alkohola’.

Osim što definira i uvodi pojmove koji do sada nisu bili propisani, poput toga što je automatizirano vozilo, zakon propisuje da takva vozila mogu prometovati isključivo u granicama odobrenog područja te moraju biti vidljivo obilježena.

U MUP-u su mislili i na kazne pa je tako predviđeno da se vlasnik vozila koje bude vozilo izvan odobrenih granica može kazniti s od 10 do 132 tisuće eura, a u slučaju ponavljanja prekršaja predviđeno je i njegovo oduzimanje.

Ne bude li vozilo propisno obilježeno kao automatizirano, kazne su od pet do 15 tisuća eura, a budu li drugi sudionici u prometu ometali automatizirano vozilo na način da ono mora poduzeti radnju koju inače ne bi, bit će kažnjeni s od tisuću do pet tisuća eura.

Kamere iz vozila snimat će njegovo prometovanje, a snimke će se pohranjivati jedino kada se aktivira uređaj za snimanje podataka o događaju (EDR). Snimke će se čuvati 30 dana osim ako su dokaz u sudskom, upravnom, arbitražnom ili drugom istovrijednom postupku, sve do pravomoćnog okončanja postupka. Obrišu li se suprotno zakonu, predviđena kazna je 132 tisuće eura, navodi među ostalim Tportal.

Više ovdje.

Najavljenje izmjene zakon i uvođenje kazni za omotanje robotaksija komentirao je i prometni stručnjak Željko Marušić. Smatra da uvođenje kazni nelogično, nestručno i potencijalno štetno.

“Vozači su dužni poštivati Zakon o sigurnosti prometa na cestama te se potpuno jednako i propisno postupati prema običnim i samovozećim vozilima. Uvođenjem posebnih kazni za ometanje robotaksija čini ta vozila privilegirana u prometu te bi donijelo više štete nego koristi

Izmjene Zakon o sigurnosti prometa na cestama, potaknute predstojećim uvođenjem samovozećih automobila u promet su nužne, kako bi definirale odgovornosti i propisane postupke u novim okolnostima, prometa uz sudjelovanje autonomnih vozila na cestama. Uz opravdane i utemeljene prijedloge potrebnih mjera najavljena je jedna nelogična, nestručna i potencijalno štetna:

Za one koji budu “ometali sudjelovanje potpuno automatiziranih vozila u prometu na cestama, na način da svojim radnjama dovode potpuno automatizirano vozilo u stanje u kojem mora poduzeti radnju u prometu koju inače ne bi poduzelo ili ga ometaju u toj mjeri da potpuno automatizirano vozilo bude prisiljeno nepotrebno izvoditi manevar za minimalizaciju rizika” propisane su kazne od tisuću do pet tisuća eura.

Ovaj prijedlog treba odbaciti, zbog sljedećih razloga.

1. Sva motorna vozila, klasična i autonomna, trebaju biti potpuno ravnopravna u prometu, neovisno o subjektu upravljanja (vozač, operater sustava upravljanja, s jednakim pravima i obvezama na temelju Zakona o sigurnosti prometa.

2. Stvaranje posebne obveze ponašanja vozača klasičnog vozila prema autonomnom vozilu, odnosno njegovom operateru nepoštena je i nelogična, a time i nestručna. Podjednako je štetno i opasno ako vozač jednog vozila prema drugom nepropisno postupa iz ekshibicionizma ili loše namjere prema autonomnim vozilima (kako bi kompromitirao i otežao njihovo uvođenje), dakle namjerno ili se također namjerno nepropisno ponaša prema klasičnim vozilima, radi provokacije (uvjetovane socijalnim kontaktom), društvenim događanjima (navijačke skupine, druge nacionalnosti…) ili koristoljublja (insceniranje i namjerno izazivanje prometne nesreće).

3. “Ometanje sudjelovanja potpuno automatiziranih vozila u prometu na cestama” izvan postojećih, odnosno eventualno neselektivno pooštrenih odredbi za sve sudionike u prometu, bilo bi teško točno ocijeniti i sudski procesuirati. Od takve nelogične, nestručne i potencijalno štetne odredbe (mnogi bi vozači bi zbog straha od visokih kazni preventivno mogli mijenjati propisani obrazac ponašanja te izazvati dodatne probleme i zastoje u prometu

Po potrebi, devijantno ponašanje vozača u prometu, ne samo prema ostalim automobilima i gospodarskim vozilima u prometu, nego, posebice, prema ugroženim skupinama (pješaci, biciklisti, mopedisti, motociklisti…) treba dodatno precizirati i sankcionirati Zakonom o sigurnosti prometa na cesta, bez povlaštenih i diskriminiranih skupina, odnosno subjekta upravljanja”, navodi Marušić.

FOTO: Ilustracija

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

NJORGANJE