13.8 C
Dubrovnik
Ponedjeljak, 21 travnja, 2025
NaslovnicaVijestiSTEAM trpeza u Gimnaziji - daroviti učenici stekli nova znanja i primjenili...

STEAM trpeza u Gimnaziji – daroviti učenici stekli nova znanja i primjenili ih na jelovniku

Tijekom ove školske godine učenici Gimnazije Dubrovnik imali su priliku sudjelovali u zanimljivom projektu za darovite i visokomotivirane učenike STEAM trpeza koji su osmislile i provele njihove nastavnice Andrea Sebastijan, Maja Sambrailo Ivanković, Katarina Papac, Mares Golubović, Lucijana Pendo i knjižničarka Renata Lujak Grdović u suradnji s Prirodoslovnim muzejom Dubrovnik, Sveučilištem u Dubrovniku i Ronilačkim klubom Dubrovnik. Projekt je financiran od strane Ministarstva odgoja i obrazovanja u okviru potpore rada s darovitim učenicima.

Ideja projekta bila je tijekom niza radionica i predavanja u trajanju od nekoliko mjeseci upoznati učenike s promišljenom prehranom kako bi sami osmislili jelovnike utemeljene na lokalnim namirnicama i prilagođene potrebama pojedinaca različitih životnih stilova i zdravstvenih potreba, a da pri tome vode računa o energetski učinkovitim metodama pripreme hrane na način da izaberu odgovarajuće posuđe i pogodne izvore topline. Takvom promišljenom prilagodbom prehrane doprinosi se osobnom zdravlju, lokalnoj održivosti te energetskoj učinkovitosti

Projekt se odvijao u tri etape: lokalna namirnica, materijali i izvori topline i izrada jelovnika.

Lokalna namirnica

Prva etapa projekta, nazvana Lokalna namirnica, održana je u siječnju i veljači i fokusirala se na upoznavanje učenika s ribom, pristupačnom, svježom i zdravom namirnicom karakterističnom za naše podneblje. Održano je predavanje i četiri radionice u okviru kojih su učenici iz više kutova promotrili navedenu namirnicu.

Predavanje i radionica Ihtiofauna Jadranskog mora, održane u Prirodoslovnom muzeju Dubrovnik, učenicima su predstavile riblje vrste koje obitavaju u našem moru i upoznali ih s njihovom nutritivnom vrijednošću. Osmislile su ih i vodile kustosice dr. sc. Jadranka Sulić Šprem i Matea Martinović.

Uslijedila je radionica Određivanje kvalitete ribe, održana na Odjelu za primijenjenu ekologiju na Sveučilištu u Dubrovniku pod vodstvom izv. prof. dr. sc. Tatjana Dobroslavić i prof. dr. sc. Vlasta Bartulović na kojoj su učenici imali priliku na svježem materijalu proučiti i odrediti svježinu morske ribe analizirajući njezine morfološke karakteristike te torimetrom mjeriti promjenu stanica organizma s vremenom.

Etapa je zaključena predavanjem Zaronimo, organiziranim u suradnji s Ronilačkim klubom Dubrovnik i Prirodoslovnim muzejom Dubrovnik. Učenicima se prezentiralo ronjenje kao rekreacijska i istraživačka aktivnost koja omogućuje upoznavanje bioraznolikosti podmorja, koje pruža veliki izvor hrane, ali i upućuje na potrebu zaštite morskih staništa. Program su osmislile i vodile instruktorica ronjenja Matea Martinović i dr. sc. Jadranka Sulić Šprem.

Tijekom radionica učenici su dobili i mnogo korisnih te praktičnih informacija od stručnjaka vezanih uz ronilačke tečajeve, cijenu ribe, zakonske odredbe i sl.

Materijali i izvori topline

Druga etapa projekt provedena u veljači i ožujku usredotočila se fizikalna znanja i pokuse. Tijekom tri radionice učenici su ispitivali ekonomičnost upotrebe različitih materijala pri kuhanju te uspoređivali različite izvore topline s gledišta energetske učinkovitosti kako bi zaključili  o ekološki prihvatljivim materijalima posuđa koje se koristi pri obradi namirnica i mogućim izvorima topline.

Tako su na Odjelu za elektrotehniku i računarstvo na Sveučilištu u Dubrovniku pod vodstvom dr. sc. Dinka Lale i prof. Katarine Papac održane dvije radionice: Ispitivanje ekonomičnosti upotrebe različitih materijala pri kuhanju i Usporedba različitih izvora topline s gledišta energetske učinkovitosti na kojima suučenici su ispitali toplinsku vodljivost različitih materijala i donijeli zaključke o ekonomičnosti njihova korištenja.

U Gimnaziji Dubrovnik pod vodstvom prof. Andree Sebastijan i prof. Katarine Papac održana je radionica Određivanje specifičnog toplinskog kapaciteta. Učenici su se upoznali s nekim toplinskim svojstvima materijala te su mjerenjem određivali specifične toplinske kapacitete triju različitih utega.

Izrada jelovnika

U trećoj etapi učenici su prikupljeno znanje trebali iskoristiti pri rješavanju problemskog zadataka. Početkom travnja tijekom višednevne problemske radionice Istraži-dokaži-objavi koju su vodile Andrea Sebastijan, Katarina Papac, Mares Golubović, Maja Sambrailo Ivanković i Lucijana Pendo učenici su imali zadatak osmisliti personalizirane jelovnike za pet gostiju različitih profila vodeći računa o racionalnom korištenju energije pametnim odabirom materijala i vrsta posuđa, načina pripreme jela i izvora topline. Jelovnike su trebali predstaviti kao ponudu svojih zamišljenih restorana, čiji su brend trebali osmisliti putem brošura i videoreklama te promovirati vrijednosti lokalnog, svježeg i ekonomičnog kuhanja. Gošća radionice bila je nutricionistkinja Mirna Sentić koja je učenicima približila zakonitosti svoje struke i pružila smjernice za razumijevanje odnosa prehrane i zdravstvenog stanja.

Na završnoj radionici početkom lipnja pod vodstvom knjižničarke Renate Lujak Grdović, prof. Maje Sambrailo Ivanković i prof. Andree Sebastijan učenici su izradili brošuru Promišljeno kuham – mislim na sebe, zajednicu i okoliš! gdje su prezentirali rezultate projekta i provedene aktivnosti, a koja će ući u Plan i program rada na satu razrednog odgoja Gimnazije Dubrovnik. Na taj način spoznaje stečene tijekom projekta prenijeti će i na druge učenike.

Okrugli stol

Projekt je zaključen pred kraj nastavne godine okruglim stolom na kom su analizirane provedene aktivnosti i rezultati. Sudionici su održana predavanja i radionice ocijenili vrlo zanimljivim i iznimno korisnim za osmišljavanje jelovnika. Mnogi su ustvrdili kako mnogo više razmišljaju o namirnicama koje koriste, načinu njihove pripreme i izboru posuđa, te da znatno češće komuniciraju s ukućanima o prilagođenoj prehrani. Posebno su naglasili kako na svom jelovniku imaju više ribljih obroka. Nastavnici i učenici slažu se da je projekt prošao u vrlo ugodnoj atmosferi druženja i učenja.

-Provedbom ovog projekta, osim što se  željela se podići svijest o važnosti kvalitetnog osmišljavanja i provođenja prilagođene prehrane uz pravilan odabir posuđa i izvora topline, što u konačnici pridonosi boljem zdravstvenom stanju pojedinca i racionalnom trošenju energije, nastojalo se i pružiti učenicima kreativan, inovativan pristup učenju i stjecanju znanja te razvoju vještina koji imaju svoju praktičnu primjenu i ostavljaju trag na lokalnoj zajednici. Dugoročno gledano, mladi ljudi prenose znanja obitelji i ostalima iz svoje okoline, a znanje praktično primijenjeno mnogo lakše nailazi na plodno tlo.

Ovim projektom Gimnazija Dubrovnik interdisciplinarnim pristupom i jedinstvenim, originalno osmišljenim sadržajem omogućila je darovitim i visokomotiviranim učenicima da prodube specifična znanja iz biologije i fizike te razviju komunikacijske, računalne, jezične i druge vještine samostalno rješavajući zadani problem. Takav rad izdvaja je među srednjoškolskim ustanovama našeg grada, stoji u priopćenju iz Gimnazije.

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

NJORGANJE