Tim od četrdesetak mladih inženjera, studenata Fakulteta elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje (FESB) u Splitu, uz studiranje, svakodnevno radi na konstruiranju trkaćeg bolida s kojim će se natjecati s 280 najboljih svjetskih timova na ovogodišnjem Formula Student Alpe Adria natjecanju. Među njima je i jedan našijenac Boris Škrabo iz Dola.
Boris ima 21 godinu i treća je godina preddiplomskog studija elektrotehnike, smjer automatika na FESB-u. A od djetinjstva, koje je proveo u Dolima, osnovne škole, koju je završio u Stonu pa do srednje Pomorsko-tehničke škole u Dubrovniku, stalno je nešto eksperimentirao.
– Još od malih nogu provodio sam puno vremena u radionici, gdje sam se isprva bavio kemijskim pokusima i izrađivao jednostavne objekte od drveta. Kasnije sam se zainteresirao za elektroniku, rastavljao stare uređaje i učio o komponentama preko interneta, što je značajno poboljšalo moje poznavanje engleskog jezika. Osim elektronike, zanimali su me obrada i varenje željeza, mehanizacija, automobili i motocikli. Za inženjersko zvanje odlučio sam se zbog svoje dugogodišnje strasti prema tehnologiji.
Boris smatra, kako mu FESB pruža odlične temelje za buduće zvanje, no dodaje ključno je i samostalno istraživanje i učenje kako bi se steklo dublje razumijevanje i praktične vještine. A konstruiranje trkaćeg bolida u velikom timu svakako je i istraživanje i praktičan rad. Naime na formuli radi četrdesetak studenata podijeljenih u osam timova, koji je svaki zadužen za određeni dio posla.
-Suradnja na konstruiranju formule započela je kroz udrugu FESB Racing, koja je osnovana 2010. godine na inicijativu nekoliko studenata i profesora. Od tada su napravljena tri benzinska bolida za natjecanje Formula Student i četiri motocikla za natjecanje Moto Student, od kojih su tri benzinska i jedan električni. Najbolje rezultate postigli smo na prošlogodišnjem natjecanju FSAE Italy, gdje smo s bolidom FRT03 osvojili peto mjesto, prestigavši mnoge timove iz Njemačke i Engleske, države poznate po svojoj visoko naprednoj moto industriji.
Trenutno se u znanstvenoj radionici u Splitu radi na električnoj jurilici, a Boris nam je objasnio po čemu je ona posebna i drugačija od drugih koje su dosad konstruirali.
-Ova formula je posebna jer je prva električna formula koju razvijamo, što predstavlja veliki izazov za naš tim. Prvi put koristimo planetarni prijenos kao i torque vectoring sistem. Korištenje torque vectoringa omogućuje nam veću preciznost pri skretanju i maksimalno trenje. Dok korištenje planetarnog prijenosa omogućuje visoku efikasnost, fleksibilnost omjera prijenosa, smanjenje gubitaka trenja i bolji raspored težine, čime se poboljšavaju performanse, upravljivost i stabilnost formule.
Sedmo izdanje Formule Student Alpe Adria održat će se od 20. do 25. kolovoza na Bugatti Rimac testnom poligonu u Mičevcu, pokraj Zagreba. Prijavilo se čak 280 timova iz cijelog svijeta, a odabrano je 60 najboljih timova iz 56 zemalja, od Švedske do SAD-a i Australije.
-Od 7. FS Alpe Adria susreta očekujem što bolje rezultate te stjecanje novih iskustava i prijateljstava s inženjerima iz drugih zemalja koji dijele našu strast prema tehnologiji i natjecanju, kaže Boris koji će sa svojim timom na ovom natjecanju predstaviti novi električni bolid.
Gdje se vidi u budućnosti, Boris još ne zna, no mi smo sigurni da će njegova karijera biti uspješna.
– U budućnosti bih se volio zadržati u Hrvatskoj i pridonijeti razvoju tehnologije i industrije te se nadam da ću imati uvjete za to.
Iako uz studiranje i rad na konstruiranju formule, slobodnog vremena ima jako malo, ipak uvijek ga nađe za trening i boravak u prirodi, ali i za mjesečni posjet Dolima, gdje vrijeme provodi s obitelji i prijateljima.