Gradski vijećnik Andro Vlahušić osvrnuo se na prijedlog Odluke o prometnome režimu oko povijesne jezgre, o kojoj će se raspravljati na sjednici Gradskog vijeća u četvrtak. Njegovo priopćenje prenosimo u izvornom obliku u cijelosti.
-Na narednoj sjednici Gradskoga vijeća nalazi se prijedlog Odluke o prometnome režimu oko povijesne jezgre Grada. Odluka ima pozitivne elemente kao što su zabrana stranim vozilima koji nemaju osiguran privatni parking, kamp vozilima, kao i pokušaj smanjenja broja taxi vozila. Loši dijelovi odluke su isključenje dijela građana Dubrovnika i susjednih općina koji nemaju kupljene parkirne karte, čime ih se udaljava od Grada – povijesne jezgre, čak i za usluge dovoza ili odvoza članova obitelji koji idu u Grad na misu, kazalište, koncert, Glazbenu školu ili gradsku upravu.
Pretvaranje Grada-povijesne jezgre u turistički resort, naglašena je i dijelom Odluke o prometnome režimu kojom se turističkim autobusima koji prevoze kruzerske goste iz Gruža na Pile, te autobusima koji prevoze goste na donju postaju žičare omogućava besplatan ili skoro besplatan prijevoz ulicama grada, te zaustavljanje i iskrcaj gosta na Pilama i Pločama.
Zadnjih dvadeset godina turistički autobusi koji prevoze kruzerske goste iz Gruža do Pila najveći su uzročnici prometnih gužvi. U početku se pozivalo građane Dubrovnika da četvrtkom i subotom ostaju doma, ne koriste svoje automobile kako bi se turistički autobusi mogli lakše kretati gradom. Nakon što smo izgradili novo križanje na Iljinoj glavici, te rekonstruirali prometnice u Gružu i Domu zdravlja, 2011. godine uveli smo naplatu za svako zaustavljanje turističkih autobusa oko Grada – povijesne jezgre u iznosu od osamsto kuna, te postavili stupiće na Pile.
Osigurali smo značajne prihode za grad Dubrovnik u ukupnom iznosu od sto milijuna kuna ili 14 milijuna eura , što se vidi iz službenih podataka i odgovora pročelnice za komunalne djelatnosti, promet i mjesnu samoupravu od 18. svibnja 2023. godine, koji Vam dostavljam u prilogu.
Putnici koji sa kruzerima dolaze u Gruž imaju više mogućnosti kako od Terminala Gruž, tj. Autobusnoga kolodvora doći do Pila i Grada. Udaljenost Terminal Gruž – Pile je 3 kilometra, bez ijednoga skalina , za što pješke treba oko četrdeset minuta. Libertas sa više linija vozi preko Boninova do Pila za deset minuta i cijenu od dva eura. Taxi prijevoz treba oko petnaest minuta za cijenu od pet eura po osobi.
Najbolji izbor za goste s kruzera je kupovina jednodnevnoga Dubrovnikpassa po cijeni od 35 eura, čime dobivaju više besplatnih vožnji Libertasom, uključenu posjetu zidinama i deset muzeja, te popuste od deset posto u više od stotinu restorana i trgovina.
Kruzerski gosti imaju bogat izbor dolaska do Grada, jedan od najboljih na Mediteranu. Zarađuju radnici Libertasa, vozači taksija, građani Dubrovnika kroz direktne proračunske prihode. Navedenim modelima jedino ne zarađuje kruzerske kompanije.
Na kruzerima, vlasnici kompanija nude i druge dvije mogućnosti dolaska do povijesne jezgre Dubrovnika. Jedno je Shuttle bus od Gruža do Pila, koji se naplaćuje gostima od 10 – 12 eura, a omogućuje prijevoz turističkim autobusima do Pila i natrag do broda sa istim autobusom. Od 10-12 eura koje gost plaća, kruzerska kompanija zadržava 5 – 7 eura za sebe, dok oko pet eura plaća lokalnim agencijama koji za taj novac iznajmljuju autobuse i plaćaju vozače, te plaćaju godišnje vinjete za iskrcaj na Pilama.
Drugi dio su izleti u povijesnoj jezgri koji se organiziraju sa autobusnim prijevozom i vodičem. Postoje razne turističke ture, od kojih je već deset godina najpopularnija Game of thrones tura, koja uključuje šetnju gradskim ulicama i lokacijama snimanja najpoznatije svjetske serije, bez posjeta ijednome muzeju ili zidinama. Tura se prosječno naplaćuje oko pedeset eura. Lokalnim agencijama, autobuserima, vodičima pripadne oko petnaestak eura po svakome gostu dok kruzerske komapanije sebi uzmu oko trideset eura. Gradu Dubrovniku i njegovim građanima od Shuttle busa i tura bez ulaznica za muzeje, zidine ili kupovine Dubrovnikpassa pripadne manje od pola eura ili oko dva posto cijene koje gost plati kruzerskoj kompaniji.
Znajući za ove javne podatke i uspoređujući praksu mediteranskih i europskih gradova i luka za kruzere 2011. godine uveli smo naplatu od osamsto kuna za svako zaustavljanje svih turističkih autobusa oko Grada, na Pilama i Pločama, uključujući i kruzerske goste. Danas bi svako zaustavljanje na Pilama i donjoj stanici žičare trebalo naplaćivati 1500 kuna ili dvjesto eura , kako bi održali vrijednost naplate kada je uvedena. Prosječno turistički autobus preveze oko četrdeset putnika, pa je direktni prihod proračunu grada po svakome gostu bio dvadeset kuna ili tri eura. Novac dobiven od naplate zaustavljanja na Pilama i Pločama nije se oduzimao od zarade dubrovačkih autobusera, vodiča, ni lokalnih agencija nego direktno od zarade vlasnika kruzerskih kompanija. Uz cijenu od dvjesto eura po autobusu ili pet eura po putniku, za građane Dubrovnika, zarada vodiča, lokalnih autobusera i agencija ostala bi ista. Manje bi zaradili jedno bogati vlasnici kruzerskih kompanija.
Godišnji gubitak grada Dubrovnika ili direktna zarada vlasnika kruzerskih kompanija i dubrovačke žičare veća je od milijun eura godišnje zbog uvođenja vinjeta i oslobađanja plaćanja naplate zaustavljanja na Pilama i donjoj postaji žičare. I bez pandemijskih godina ukupna šteta prelazi osam milijuna eura ili šesdeset milijuna kuna.
Budimo razumni, vjerujmo službenim podacima grada, donosimo odluke odgovorno prema građanima Dubrovnika i proračunu. Ukinimo Vinjete, naplaćujmo primjerenu cijenu za svako zaustavljanje i iskrcaj turista na Pilama i Pločama. Besplatan promet oko Grada omogućimo svim građanima Dubrovnika i susjednih općina , te turističkim autobusima čiji su svi gosti kupili Dubrovnikpass, zaključio je vijećnik Vlahušić.
Guzva u Gradu ni ne postoji zele se isforsirati neke odluke.Veće gužve su u zimskom periodu.Dakle ne rade ga taxi i ostali.
Koliko godina vam je trebalo da proradi semafor za pješake na Pilama? Samo to je smanjilo gužvu za cca 30 posto. Čini mi sa da ste ove godine smanjili interval zelenog svjetla za prolaz automobila pa je gužva malo veća. S još nekim promjenama u signalizaciji i jednim čovjekom na zebri ispod Hiltona gužva bi se dodatno smanjila. Nemojte samo mislit na naplatu.
Moje skromno mišljenje.