Započela je javna rasprava o Studiji o utjecaju na okoliš brze ceste Dubrovnik – Zračna luka Dubrovnik. Na svom fb profilu arheolog Nikša Grbić je napisao nekoliko primjedbi, te je pozvao sve Župljane i sve ostale da daju svoje mišljenje o prijedlogu trase koja prolazi Župom. Grbić je napisao:
Ovih dana traje javna rasprava Studije o utjecaju na okoliš Dubrovnik – Zračna luka (Čilipi) pa izdvajamo par interesantnih činjenica:
1. Iako je na početku studije napisano da postoje dvije varijante prolaska brze ceste kroz Župu Studija je napravljena za samo jednu i to onu koja prolazi ispod Postranja
2. Župa bi se na brzu cestu trebala povezati sa čak 4 spojne ceste:
– Spojna cesta (SC) 6 – Kupari – čvor Župa (koji bi se nalazio u Bijelopolju) – više o tome u nastavku
– SC 7 – čvor Župa – ŽC6243 (Pod Malim Gradcom)
– SC 8 – čvor Gajine ŽC 6242 – Spaja se nedaleko od svetog Đurđa dok prema Zagrudi nije planirana izgradnja nove ceste (moguće da će se stara koristiti)
– SC 9 – Čvor Soline s D8 ( s magistrale se povezuje na brzu cestu)
3. Iako se nažalost nije našla alternativa sve većem prometu na navedenoj dionici brza cesta u širini desetak metara će trajno uništiti vizuru Župe pogotovo na dijelovima koja su turistički najfrekventnija – pogotovo što će obuhvati radova biti dosta širi: sjetite se pristupnih cesta za Pelješki most
4. U Studiji je navedeno da je cesta postala od strateškog značaja od 2019. god. no nije navedeno da li se takva kvalifikacija odnosi na pristupne ceste
5. Brza cesta i pristupne ceste po ovoj studiji prolaze preko ili u neposrednoj blizini arheoloških zona, te u neposrednoj blizini (ponekad do par desetaka metara) evidentiranih i zaštićenih kulturnih dobara (ljetnikovci, crkve, groblja) čime se trajno devastira njihov kulturni ambijent. Također dužna pažnja nije data ni drenažnom sustavu Župskog polja gdje mreža potoka i povremenih riječica značajno pomažu u borbi protiv poplava – Taranta je kvalificirana kao suhi kanal!!!
6. Spojna cesta 6 – čvor Kupari – čvor Župa:
Ova pristupna cesta od 2.5 km prema Zaključcima Općinskog vijeća Župe Dubrovačke iz 2011. ima za cilj povezati Župu na brzu cestu kako bi se ostvario brži kontakt s marinom u Komolcu, lukom Dubrovnik i ZL Čilipi no u ovoj studiji nedvosmisleno stoji da je smisao ove pristupne ceste ”osiguravanje uvjeta za nesmetan razvitak primarne djelatnosti (turizma) na području Kupara” (str. 60 Studije): meni se ovo čini kao ustupak budućem koncesionaru/vlasniku hotelskog kompleksa u Kuparima kako bi imao pristup na brzu cestu a na uštrb stanovnika Župe koji će zbog takvog razmišljanja biti primorani ustupiti vlastitu djedovinu (po tarifi sudskog vještaka razumije se) – trasa te pristupne ceste je sljedeća:
a) Izlaz na magistralu – pa uz istočni zid Tarante
b) južnije od mosta u Čibači cesta prelazi na drugu stranu pa između zapadnog zida Tarante i igrališta ide skoro do Gudeja gdje ponovno prelazi na drugu stranu držeći se Male rijeke,
c ) između Malog mosta i novonapravljenog igrališta je spoj na lokalnu cestu pod Mandaljenom pa nastavlja dalje te ispod Jakine skreće prema Mićulinovini prolazeći sjevernije od sv. Martina
d) zapadno od sv. Martina pristupna cesta prelazi preko puta za Sabovinu te se hvata ponovno Tarante u Lazinama, poviše kuće Česka i napokon nastavlja obroncima uzvišenja prema Bjelopolju gdje je čvor Župa – u prilogu su fotografije i kartografski primjerci gdje je plavom bojom označena trasa
7. Link na studiju: https://www.edubrovnik.org/…/SUO-cesta-Dubrovnik-%E2%80…
Rasprava Studije traje od 16. kolovoza do 14. rujna 2023. te imate pravo na uvid u zgradi Općine od 9 – 12 sati gdje možete podnijeti primjedbe. Također bitno je istaknuti da će biti javno izlaganje Studije 5. rujna u 17. sati u zgradi Kampusa (stara bolnica).
8. NAJVAŽNIJE! Mislim da svi trebaju sudjelovati bez obzira da li ovi zahvati obuhvaćaju nečiju djedovinu ili ne jer zaista nakon ovog Župa više neće biti ista dok će mogućnosti razvoja ruralnog turizma i uopće nekakve seoske komponente biti svedene na minimum zbog značajnog smanjenja zelenih pojasa. Najčešće nakon ovakvih zahvata dolazi do urbanizacije uz novonapravljene komunikacije (pogotovo pristupne ceste) koja se u Župi nije najsretnije pokazala.