Flota Jadrolinije je zastarjela, a hrvatska administracija nimalo ne pomaže. Za razliku od privatnika, javna nabava je obavezna za javnu firmu, pa sve ide sporo, no to ne opravdava činjenicu da se godinama sustavno samo nešto čekalo. Popravljali su se stari brodovi do te mjere, da su troškovi popravaka postali ogromni, a pojavili su se i problemi – gdje uopće voditi brodove na remont? Sve to dovelo je do neminovnog, hrvatski nacionalni brodar mora se riješiti starih, isluženih i odavno neučinkovitih brodova, a flotu napokon modernizirati, piše morski.hr.
No, hoće li u kvalitetnoj obnovi svojih brodova uspjeti, prije nego im istekne monopol na priobalne linije, kad će na natječaj moći doslovno javljati tko god ima kapacitete unutar Europske unije?
Jadrolinija nam službeno potvrdila: “Prodali smo Dubrovnik, brod ide u Grčku!”
Grčka brodarska tvrtka A-Ships Management objavila je da je kupila novi rabljeni trajekt za veze između Brindisija, Igoumenitse i Krfa, a talijanski mediji su objavili informaciju da se radi o vašem brodu Dubrovnik. Jadrolinija je zbog kupoprodajne procedure do sad šutjela, no sad su nam napokon odgovorili je li ostvarena prodaje Dubrovnika i kome?
– Jadrolinija je prodala brod „Dubrovnik“ putem javnog nadmetanja radi osiguravanja transparentnosti same prodaje. Sklopljen je ugovor s prodavateljem „Furioso Maritime SA“. Primopredaja broda i ispunjenje ugovora planirano je u zadnjem tjednu ovog mjeseca u Pireju, Grčka – službeno su nam odgovorili iz Jadrolinije.
No ako se pitate od kud u dva različita odgovora dvije različite tvrtke, neslužbeno doznajemo kako se radi o sestrinskim kompanijama. Jadrolinija je brod prodala jednima, a hoće li brod koristiti druga tvrtka, to već nije na Jadroliniji.
Što će biti s Tijatom, Postirom i Premudom?
Najveći dio građana, naravno, zanima i što će biti s omiljenim, ali prastarim znancima otočana, Tijatom, Postira i Premuda?
Do kad su u floti, čime će biti zamijenjeni i što će biti s tim brodovima, budući da se javljaju inicijative za zaštitu nekih od njih, primjerice Tijatom? Kada otočani mogu očekivati nove brodove?
– Jadrolinija je raspisala natječaj za gradnju tri putnička broda na električni pogon s korištenjem električne energije pohranjene u baterijama. Riječ je o brodovima koji su namijenjeni zamjeni klasičnih brodova iz flote Tijat, Premuda i Postira. Jadrolinija je zaprimila ponude zainteresiranih strana za gradnju, a riječ je o domaćim i inozemnim brodograditeljima.
U tijeku je pregled zaprimljenih ponuda i eliminacija ponuditelja koji nisu zadovoljili sve uvjete natječaja. Ovakva tranzicija zahtjeva potpunu angažiranost svih dionika, posebice prilagodbu lučkih infrastruktura za pogone na „zelena“ goriva. Time pokazujemo smjer u kojem želimo razvijati flotu Jadrolinije, a sve u skladu sa smjernicama Vlade Republike Hrvatske i Europske komisije.
Dodatno, okončan je postupak javne nabave putničkog broda kapaciteta 208 putnika, izgrađenog 2004. godine koji će zamijeniti Premudu na liniji Mali Lošinj – Susak – Unije – Srakane. Predviđeno priključenje broda je na jesen 2023. godine, a glavna prednost novijeg broda su bolje maritivne sposobnosti i omogućavanje prijevoza tereta na otoke Unije i Susak.
Tijat u srpnju odlazi u zasluženu mirovinu
Brod Tijat starosti 68 godina u srpnju ove godine odlazi u zasluženu mirovinu, a Jadrolinija je ponosna na svog „veterana“ kao i mnogobrojni zaljubljenici u ovaj brod koji je neizostavni dio šibenskog arhipelaga. Stoga je potpuno razumljiva emocionalna vezanosti Tijata i svih njegovih putnika otočana, ali i djelatnika Jadrolinije. Šibenski Konzervatorski odjel prijavio je putnički brod “Tijat” za uvrštavanje u Registar kulturnih dobara Republike Hrvatske.
Koliko brodova Jadrolinija namjerava zamijeniti u svojoj floti do kraja ove kalendarske godine, ili do početka turističke sezone 2024.?
– Kako je navedeno, u ovoj godini obnova flote ide u smjeru nabavke dva katamarana starosti do 5 godina, gradnje tri električna broda, te nabave klasičnog broda kao zamjene za Premudu i dva rabljena ro – ro putnička broda državne trajekte linije.
Dodatno, Jadrolinija konstantno prati tržište brodova s kabinama za noćenje (night ferries tipa Marko Polo) namijenjene međunarodnim linijama te će ukoliko se pronađe optimalan brod takvu investiciju sigurno i realizirati. U planu je rashod brodova: Dubrovnik (provedeno), Tijat i brzi putnički brod Olea – odgovor je iz Jadrolinije.
IZVOR:Morski.hr