Organizatori Noći knjige, jedanaestu godinu zaredom, naručuju istraživanje tržišta knjiga u Republici Hrvatskoj – kao rekapitulaciju stanja u društvu kada su u pitanju knjiga i čitanje. To je ujedno i dalje jedino relevantno istraživanje koje govori o čitanosti i kupovini knjiga među hrvatskim stanovništvom. Zahvaljujući kontinuitetu, omogućava praćenje trendova kroz dulje vremensko razdoblje.
Istraživanje je provela agencija Kvaka – Ured za kreativnu analizu na reprezentativnom uzorku od 1000 ispitanika u razdoblju od 1. do ožujka 2022. godine. Donosimo sažeti pregled pitanja i rezultata istraživanja.
Jeste li u proteklih godinu dana pročitali knjigu?
Usporedbom rezultata dobivenih prošle godine, uočava se kako se čitanost nije značajnije promijenila (2021.:45%; 2022.:42%). Međutim, u odnosu na posljednje dvije godine, uočen je trend pada čitanosti (2020.: 49%; 2022.: 42%). Među osobama koje čitaju, najviše je onih koje pročitaju 2 knjige godišnje.
Vjerojatnost da je osoba s kojom razgovarate pročitala barem jednu knjigu u posljednjih godinu dana povećava se ako razgovarate sa ženskom osobom (48%), visokoobrazovanom osobom (70%), osobom čiji su prihodi kućanstva iznad 13.000 kuna (61%) ili osobom koja živi u Zagrebu i okolici (52%).
Gdje nabavljate knjige koje čitate?
Tri najčešća načina nabavke knjiga su i dalje posudba u knjižnici (43%), kupovina (36%) i posudba od prijatelja (29%).
Što sve čitate – koje vrste knjiga?
Jeste li u zadnja tri mjeseca KUPILI knjigu?
Svaki peti građanin kupio je barem jednu knjigu u posljednja 3 mjeseca (20%). Mjesto kupovanja knjiga: knjižara je i dalje broj jedan, postoji trend rasta kupovine na internetu te trend pada kupovine na kioscima.
Koji je glavni razlog zbog kojeg u posljednja 3 mjeseca niste kupili knjigu?
Najčešći razlog nekupovanja knjiga i dalje je pomanjkanje interesa (54%).
Ovaj razlog se češće javlja među muškarcima (65%), najmlađima (16 – 25 g. = 61%) te kod onih s najnižim obrazovanjem (završena o.š. = 62%).
Čitate li na internetu, i ako da, što?
Sadržaje na internetu čita 70% populacije. Od svih sadržaja na internetu, prioritet i dalje imaju dnevne novine (54%), a slijede portali/blogovi s autorskim i kritičkim sadržajem (25%). Blogove i grupe na društvenim mrežama koji su posvećeni knjizi prati 18% populacije (konzumacija ovih sadržaja pada s porastom dobi).