Gradski vijećnik, Andro Vlahušić, putem priopćenja za medije, koje u nastavku prenosimo u cijelosti, osvrnuo se na dodatnu točku dnevnog red, predstojeće sjednice Gradskog vijeća, vezanu uz zaustavljanje i parkiranje turističkih autobusa i osobnih automobila na Pilama.
“Na sjednici Gradskoga vijeća u ponedjeljak nalazi se dodatna točka Dnevnoga reda , kojom se po osmi puta mijenja Odluka o zaustavljanju i parkiranju turističkih autobusa i osobnih automobila (8 + 1) u zoni posebnog režima , tj. na Pilama. Prva odluka donesena je 2014. godine , temeljem elaborata Prometnoga fakulteta Sveučilišta u Zagreba, te prethodne suglasnosti Ministarstva unutrašnjih poslova. Odlukom je uvedena naplata parkiranja i zaustavljanja za svaki autobus u iznosu od osamsto kuna po svakom dolasku na Pile.
Temeljem iste odluke grad je godišnje zarađivao oko dvanaest milijuna kuna, ukupno do danas fakturirano je više desetaka milijuna kuna. Većina agencija redovito je plaćala svoje obaveze, sa izuzetkom agencija koje su prevozili putnike sa kruzera iz Gruške luke do Pila. Uz punu pomoć HDZ-a i Mata Frankovića, nisu plaćali ispostavljene račune po svakome zaustavljanju koje su ispostavljali Grad Dubrovnik i tvrtka Sanitat. Kako bi naplatili dospjela potraživanja Grad i Sanitat, poduzimali su više mjera. Ugrađeni su stupići na Pilama, te pokrenuti sudski postupci za naplatu potraživanja. Agencije neplatiše kada im je zbog stupića onemogućeno zaustavljanje na Pilama, putnike su iskrcavali na Libertasovim stajalištima i uzrokovali potpuni kaos na gradskim ulicama.
Nakon desetaka sudskih postupka Visoki trgovački sud 2017. godine donio je izvršnu presudu u korist Grada i Sanitata, a protiv agencija. Zakonitim je proglašena naplata od osamsto kuna po svakome zaustavljanju, te su presudom, koja je na snazi i danas, agencije trebale platiti Gradu i Sanitatu dvadeset pet milijuna kuna za razdoblje 2013. – 2016. godina. Naplaćeno je deset milijuna kuna, a za nenaplaćeni iznos od petnaest milijuna kuna Grad vodi više sudskih postupka kako bi naplatio najveće gradsko potraživanje. U vremenu besparice gradskoga proračuna, u kome su plaće i dalje smanjene za deset posto, kao jedinome gradu u Hrvatskoj, ukinite subvencije građanima za Zračni most i cestarine, petnaest milijuna kuna duga ogroman je iznos, koji bi napunio proračun, vratio plaće na normalu, kao i subvencije putovanja građanima.
Javno objavljenom odlukom Ustavnoga suda vidljivo je da je i Vrhovni sud odbio reviziju odluke Visokog Trgovačkog suda, a sam Ustavni sud nije osporio zakonitost naplaćivanja od osamsto kuna po svakome zaustavljanju autobusa na Pilama.
Na prijedlog Mata Frankovića, tada predsjednika Gradskoga vijeća, 2016. godine izglasana je odluka o uvođenju godišnjih vinjeta kojom se agencijama koje prevoze kruzerske putnike iz Gruške luke do Pila omogućuje da plate godišnju vinjetu i iznosu od sedamnaest tisuća kuna, umjesto osamsto kuna po svakome zaustavljanju, kojom stječu pravo na neograničeni broj ukrcaja i iskrcaja na Pilama. Kada agencija preveze dvadeset tura do Pila, što ostvari kroz tri do četiri dana, ostalih 360 dana potpuno besplatno prevozi putnike na Pile stvarajući nesnosne gužve. Samo po ovoj osnovi grad je smanjio prihode od 2016. godine do danas za 25 milijuna kuna, za koliko su oštećeni svi građani Dubrovnika. Nakon presude Visokoga trgovačkoga suda kojim je ozakonjeno istovrsno postupanje prema svim agencijama i naplata od 800 kuna po svakome zaustavljanju, gradska odluka nije promijenjena i usklađena sa presudom suda.
Novom Odlukom koja se nalazi pred Gradskim vijećnicima i dalje se nalaze vinjete za : „ turističke agencije, vlasnici vozila; pravne ili fizičke osobe; obrtnici, kojima je dodijeljena koncesija Lučke uprave Dubrovnik – za autobuse i osobne automobile M1 kapaciteta (7 +1) i (8 +1) u svrhu organiziranog prijevoza putnika sa brodova na kružnim putovanjima“ . Navedene agencije protivno zdravome razumu i odluci Visokoga trgovačkoga suda neće plaćati 800 kuna po svakome zaustavljanju čime će godišnje oštetiti proračun grada za oko pet milijuna kuna.
Dužni su Gradu 15 milijuna kuna, dodatnih 25 milijuna kuna nisu platili u proteklih pet godina, a sada Mato Franković predlaže da im svake godine grad poklanja pet milijuna kuna. Predložena Odluka osim što je štetna za proračun grada krši i načela tržišnoga natjecanja u kome svi poduzetnici trebaju imati iste uvjete. Agencije dužnici neće plaćati gradu pet milijuna kuna godišnje, ne trebaju kupiti ni Dubrovnikcard ukoliko žele besplatni ulaz na Pile. Agencije koje plaćaju osamsto kuna svako zaustavljanje na Pilama, trebaju se naručiti tri dana ranije kako bi dobili termin zaustavljanja i parkiranja, dok agencije sa vinjetama mogu dolaziti kako hoće i kada žele.
Kada predloženu Odluku prevedemo u konkretna postupanja i pridružimo im konkretna imena, te političke funkcije dobivamo zanimljivu križaljku. Ravnatelj Lučke uprave Blaž Pezo, samostalno i bez kriterija izabere agencije kojima Lučka uprava daje koncesiju za prijevoz putnika na kružnim putovanjima, koje Mato Franković, kao gradonačelnik Dubrovnika bespogovorno prihvaća, te istima omogućuju zaradu od pet milijuna kuna, pod motom: Platite 4 dana, a 360 dana vozite besplatno.
Još jasnije: predsjednik županijske organizacije HDZ-a, Blaž Pezo, izabere pogodne agencije, a predsjednik gradske organizacije HDZ-a, Mato Franković, potvrđuje njegovu odluku. Koji su razlozi za nerazumnu odluku, te koju korist njih dvojica imaju ne znamo. Sigurno znamo da kao posljedicu njihove odluke Grad ima gužvu na prometnicama, te svake godine pet milijuna kuna manje za građane Dubrovnika. Previše otvorenih pitanja kojima se ne bi trebali baviti samo gradski vijećnici grada Dubrovnika.
Za narednu sjednicu Gradskoga vijeća uputio sam i amandman na predloženu Odluku kojom tražim brisanje vinjeta za agencije koje se bave prijevozom putnika na kružnim putovanjima, sukladno presudi Visokog trgovačkoga suda, Zakonu o zaštiti tržišnog natjecanja, te zdravom razumu”, zaključio je gradski vijećnik Andro Vlahušić.