15.12.2019 u 12:29

PREDSTAVLJAMO:
Andrea Franić i Mario Čuljak iz Metropole su se preselili u Ploče i u poduzetništvu spojili hobi i posao

Upoznali su se u srednjoj školi, u vrijeme MSN-a i blogova, davne 2005.  u Pločama. Studirali su u Zagrebu, gdje su, nakon faksa, zajedno živjeli pet godina i onda su se vratili u Ploče i postali poduzetnici. Svoju ljubav prema prirodi, fotografiji i dizajnu pretočili su u posao. Tijekom ljetnih mjeseci bave se pustolovnim turizmom, a kad sezona završi fotografiraju vjenčanja, ili se bave grafičkim i informatičkim dizajnom. - Svaki slobodan trenutak koristimo za odlazak u prirodu i tu se dobro vidi prednost Ploča u odnosu na ostala mjesta u Hrvatskoj. Za 5 minuta možemo biti na jezeru, rijeci, moru ili u usponu na neki od lokalnih vrhova. Sve što radimo profesionalno nam je ujedno i hobi. Vrlo je dinamično, nije dosadno i uvijek imamo neke nove kreativne ideje, kažu nam Mario Čuljak i Andrea Franić.

komentara  0

Mario se rodio u Kninu, a veći dio života proveo u Pločama. Studirao je i završio novinarstvo na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu (magistar novinarstva, smjer Odnosi s javnošću) i informatiku na Tehničkom veleučilištu u Zagrebu (smjer Informatički dizajn). Andrea je iz Makarska, a srednju školu završila je u Pločama. Magistrirala je na Studiju dizajna pri Arhitektonskom fakultetu - smjer vizualne komunikacije. Radila je u poznatim dizajnerskim i fotografskim studijima u Zagrebu, dok je Mario, kako kaže, mijenjao brojne poslove. Što ih je potaknulo da ostave zagrebačke poslove i vrate se u Ploče?

- Ploče su vjerojatno svima poznate po Luci Ploče što je za očekivati. Ljudi u Pločama prvo dožive luku ili čekaju trajekt za Trpanj pa ga promatraju uglavnom s trajektnog pristaništa i tako stvore mišljenje o gradu. Nama je život u Pločama super. Proveli smo 10 godina u Zagrebu pa uvijek uspoređujemo život u ta 2 grada. Život u Pločama je sporiji, opušteniji, nekako prirodniji, dok s druge strane u Zagrebu (ili bilo kojem većem gradu) čovjek ima otprilike sve što poželi na dohvat ruke. Ploče ne mijenjamo. U Zagreb odemo par puta godišnje, što poslom, što izletnički, ali uvijek jedva čekamo kad ćemo se vratiti doma. Što se sadržaja tiče, u Pločama fali nekih zabavnih sadržaja koje imaju veći gradovi, nema trgovačkih centara, kina s 8 dvorana, kuglanja i sličnih sadržaja. S druge strane, Ploče su jedini grad u Hrvatskoj koji u radijusu od 10 kilometara ima jezera, more, rijeku i planine, što je nama osobno veliki plus, kaže Mario.

- Žao nam je jedino što u Pločama nema više sportskih sadržaja, a koji bi bili savršeni za ovaj kraj. Uzmimo za primjer kajakarenje. Već odavno su Ploče i Neretva popularna mjesta za kajakaške pripreme brojnih svjetskih reprezentacija, ali ovaj sport nikako da zaživi u našem gradu. Naša filozofija je da ako imaš neku zanimaciju, bilo to posao ili hobi i ako radiš stvari koje voliš, ne može ti biti dosadno, ma gdje bio. Kod nas monotonije nema, ako nismo za laptopom, onda smo u nekoj outdoor akciji: planinarimo, bicikliramo, radimo samoinicirane audiovizualne projekte,...

Pred kraj srednjoškolskog obrazovanja Mario i Andrea počeli su se baviti planinarenjem. Jedno je vuklo drugo, pa se planinarenje pretvorilo u visokogorsko planinarenje, pa sportsko penjanje i ostale aktivnosti, kao što su kajakarenje i biciklizam. A danas imaju vlastitu agenciju za pustolovni turizam.

- Po završetku studija živjeli smo nekoliko godina skupa u Zagrebu. Andrea je imala stalan posao u jednom poznatom studiju. Ja sam bio malo “izgubljeniji” pa sam skakao s posla na posao. Već par godina prije toga rodila se ideja kako bi bilo odlično pokrenuti svoj posao, no smatrali smo da još nemamo dovoljno iskustva pa smo sve to malo prolongirali. Agenciju smo konačno otvorili 2017. godine.

Nekako smo prirodno počeli raditi skupa na nekim samoiniciranim projektima, dizajnirali smo web stranicu za člana obitelji i paralelno sudjelovali u izradi penjačkih stijena u Gradcu i Drveniku. Nakon odrađene sezone vodiča na Zrmanji vratio sam se u Zagreb s idejom da bi bilo super osmisliti i organizirati pustolovne izlete u okolici Ploča. Iako je Andrei na tadašnjem radnom mjestu bilo super, ipak smo se odlučili na povratak i nismo požalili, priča Mario.

A o kakvim je izletima riječ?

- Trenutno nudimo izlete kajakom, biciklističke izlete, sportsko penjanje i planinarske ture. Nakon svake sezone nadopunjujemo listu izleta, neke izbacujemo, uvodimo nove, a nekima mijenjamo koncept. Dosta smo mala agencija i najvažnije nam je iskustvo gosta na našem izletu. Zvuči kao klišej, ali stvarno je tako. Svi naši izleti su vođeni i interaktivni, što znači da je vodič uvijek s gostima, upoznaje ih s područjem na kojem se izlet odvija, priča lokalne anegdote, legende i sl. Naši najpopularniji izleti u dolini Neretve su kajak izleti na Baćinskim jezerima, rijeci Norin i izlet prema jezeru Kuti. Svako od ovih mjesta ima svoje specifičnosti. Baćina jezera su potpuno neotkrivena turistima i uglavnom budem osami na jezerima veći dio izleta. Rijeka Norin je prava neretvanska džungla dok do jezera Kuti vodi pravi labirint kanala.

Više volimo manje grupe na izletima zato što je kroz manje grupe bolje samo iskustvo gosta. Ako imamo veću grupu, podijelimo je na dvije manje koje kreću s malim vremenskim odmakom. Budući da se inače bavimo fotografijom, na izlete uvijek nosimo fotoaparat te gostima šaljemo fotografije po završetku izleta. Odličan način da gostima ostane uspomena s odmora, a nama prilika promocije izleta i ovog područja. Kad je god moguće, spajamo izlete s lokalnom ponudom. Tijekom biciklističkog izleta kroz Vrgorsko polje organiziramo posjet lokalnim vinarijama i kušanje vina i domaćih proizvoda, objašnjava Andrea.

Kakav je turistički kapacitet Ploča i doline Neretve?

- Smatram da su Ploče i Neretva savršen kraj za brojne pustolovne aktivnosti. Problem je što nedostaje ciljane promidžbe ovog kraja kao raja za avanturiste. Moram naglasiti da smo pobornici održivog razvoja turizma. Masovni turizam polako postaje odbojan većini gostiju i svi traže mjesta koja su daleko od poznatih turističkih središta. Javljaju se nove i manje skupine gostiju koji točno znaju što žele od neke destinacije. Jedni od tih su i oni koji žele odmor u netaknutoj prirodi, a da kraj njih u tom trenutku nije još tisuću ljudi koji žele isto to. S te strane smatram da bi i brendiranje Neretve trebalo ići u smjeru mjesta koje je daleko od gužve i savršeno za aktivnosti u prirodi, a sam razvoj kapaciteta trebao bi ići u smjeru da se ograniči masovni turizam, kaže Andrea.

- Često se dolina Neretve svodi samo na ušće koje je postalo poznato po potencijalu za kiteboarding i danas je jedno od najpoznatijih mjesta za tu aktivnost u Hrvatskoj. Međutim cijela dolina je puna neotkrivenih mjesta poput rijeke Norin, jezera Kuti, Baćinskih jezera i sl.. Pored lokacija, tu je i cijela povijest i filozofija života koja je posjetiteljima izuzetno zanimljiva. Trenutno na tim mjestima prevladavaju izleti lađama, no osim toga savršeni su za kajakarenje, biciklizam, kanu izlete...

Budući da smo trenutno samo nas dvoje vodiči u agenciji, fizički ne možemo pokriti onoliko koliko bi htjeli i onoliko koliko zapravo neretvanski kraj ima potencijala. S druge strane, nedostaje agencija koje će provoditi ovakav tip aktivnosti na ovom području. Zasad su to 3-4 agencije dok posla ima sigurno za 10-ak agencija za pustolovni turizam, objašnjava Mario.

Gosti su im uglavnom stranci iz zemalja zapadne Europe i SAD-a i svi su apsolutno oduševljeni neretvanskim krajem. A kako izgleda jedan njihov ljetni radni dan, ispričao nam je Mario.

- Ljeti smo u akciji već od 7, pripremamo opremu i piće dobrodošlice za goste na kajak izletu na Baćinskim jezerima. Na izletu se uglavnom i mi osjećamo kao da smo na odmoru jer volimo upoznavati nove ljude i provodimo vrijeme u prirodi, radeći stvari koje doista volimo. Nakon izleta, spremanje opreme i kratka pauza za ručak prije nego krenemo prema Drveniku na kajak izlet u zalazak sunca. Doma smo oko 22, umorni i sretni.

Pustolovni turizam ograničen je vremenskom prognozom, stoga ovaj mladi par ima i druge poslove, koje rade kad se u avanture u prirodi ne može.

- Ostatak godine fotografiramo, snimamo i radimo na raznim projektima grafičkog i web dizajna. Zapravo imamo 3 brenda: Life & Ventures za avanturističke izlete, Studio Idearium za korporativne foto, video i dizajn projekte te Idearium Weddings za fotografiranje i snimanje vjenčanja.

Cijele godine radimo nešto i odgovara nam ta raznolikost ovisno o dobu godine tako da je sve skupa dosta dinamično. Radno vrijeme je jako fleksibilno i svaki dan je priča za sebe. Kako u izletima vodimo male grupe, tako i u ostalim projektima imamo limite i uzimamo samo one za koje znamo da ćemo ih raditi s entuzijazmom i završiti u roku.

Samo od izleta trenutno ne možemo živjeti, to je prvenstveno nešto što radimo iz ljubavi i gušta. Nije nam cilj brza zarada tako da više radimo na kvaliteti koja će se kroz godine, nadamo se, isplatiti. Trenutno živimo od kombinacije svega navedenog i zadovoljni smo, kaže Andrea.

Mario je nedavno postao i član HGSS-a, stanice Dubrovnik ispostave Neretva. Dosad je sudjelovao u nekoliko akcija, a kaže kako je tek po dolasku u GSS shvatio koliko još treba naučiti.

- Sve tehnike koje se koriste u HGSS-u razrađene su do najsitnijih detalja pa čovjek shvati da je onim što je dotad znao samo zagrebao površinu. Budući da sam novi član, imao sam priliku sudjelovati u samo nekoliko akcija, od kojih je jedna bila prava akcija spašavanja. Riječ je o akciji koja je odrađena ovo ljeto na brdu u blizini Dubrovnika, a u kojoj sam s kolegama pomogao spustiti stariju gospođu koju je uhvatila noć tijekom planinarenja.

Predugo bi bilo pisati o svemu što me oduševljava u ovoj službi, ali sve je sažeto u ovoj ili bilo kojoj drugoj akciji GSS-a. Dobili smo poziv s detaljima akcije. U roku od 5 do 10 minuta smo se kao ispostava dogovorili tko može ići na akciju. Ostavi se posao koji radiš, prekine se odmor i kreće se na akciju. U roku od sat vremena bili smo u Dubrovniku gdje smo se pridružili ostatku kolega koji su već bili na terenu. Uspješno smo locirali izgubljenu osobu te se oko 1 iza ponoći probijali kroz najgori zamislivi teren. Da ne duljim, najbolji mogući osjećaj je zadovoljstvo koje imaš znajući da si nekom pomogao. Točka. To je vjerojatno identično u svakoj žurnoj službi. Spomenutu akciju završili smo u 6 ujutro, svi umorni nakon neprospavane noći, ali ipak sretni. Fascinantan mi je i taj dio u kojem si u 6 ujutro u silasku s nekog brda, a već u 8 na svom standardnom poslu 100 kilometara dalje. I tako je sa svim članovima HGSS-a.

Mario i Andrea vole putovati, pa do sada su imali cilj odraditi barem jedno inozemno putovanje godišnje.

- Uglavnom smo išli u države koje su poznate po prirodnim ljepotama (Irska, Škotska,...), ali ove godine smo odlučili više putovati po Hrvatskoj jer smatramo kako je nismo dovoljno istražili. Kad odemo na putovanje uglavnom istražujemo prirodne zanimljivosti i tradiciju zemlje koju posjećujemo. Većim gradovima ne pridajemo toliko pažnje pa se u njima zadržimo tek dan-dva, priča na Andrea.

Ako mislite da oni nemaju i hobi uz sve ovo čime se bave, prevarili ste se. Andrea voli DIY projekte i uređenje interijera pa su im boje i lakovi stalno po kući. Mario je u zadnje vrijeme počeo češće svirati gitaru, a privlači ga landscape fotografija pa se u zadnje vrijeme dosta bavi ambijentalno - atmosferičnim projektom koji je u povojima.

- Naše slobodno vrijeme povezano je s poslom. Zapravo posao nam nije klasičan i nije ‘nužno zlo’ tako da radimo stvari koje volimo. Na neki način, sve ovo što radimo profesionalno nam je ujedno i hobi. Vrlo je dinamično i nije nikad dosadno i uvijek imamo neke nove kreativne ideje kako da sve skupa dovedemo na viši nivo. Radimo dosta fotografskih projekata čisto iz hobija i nevezano uz posao. Osim što ljeti imamo vođene izlete, u ostatku godine ne stajemo, već svaki slobodan trenutak koristimo za boravak u prirodi, zaključuje Mario.

Katarina Fiorović

KOMENTARI / Komentiraj

Članak još nema komentara. Napišite svoje mišljenje!

Filtriraj:
Sortiraj:
INFOCENTAR  DUBROVNIKTV  DUCLUBBING   DUGASTRO  DUPROMO  DUBROVNIKTODAY

Iz teme
zeravica-pripreme
0      20|01|20 u 11:09
Kreću pripreme za državnu maturu iz Hrvatskoga jezika pod vodstvom Mirjane Žeravice
spica_naslovna
UDOMI/NE KUPUJ: Tužna je priča pekinezerica Nore, Tie i Kire
gamulic_cilic_naslovna
0      19|01|20 u 10:03
Kad se udruže naše snage: Dubrovkinja pohvalila vrhunskog sportaša